"Mimmi" - en skolebuss utenom det vanlige

Startat av Bergenga, 09 juli 2011, 22:44:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

"Mimmi" er en buss som i 12 år har fraktet skoleelever i Notodden og Sauherad kommuner, men nå er det slutt, etter at sommerferien startet og et anbud har tatt over. Bussen ble spesialbygd for ruten den skulle gå på og spesifisert etter sjåførens eget ønske, en sjåfør som har hatt den som sin helt fram til nå. På grunn av en ekstra lav jernbaneundergang i Gvarv måtte bussen bygges noe lavere enn vanlig, og den er derfor en Vest V10 med normalgulv, en variant som det ikke er bygget særlig mange av og de fleste er levert til Nord-Norge. Bussen er også ganske spesiell ved at den er brønnbuss. Noe man ikke finner mange av blant skolebusser i nyere tid.
Den ble levert til Øst-Telemark Automobilselskap, senere Nettbuss Telemark, og har siden 2005 vært Nettbuss Drammen #25622.

En dag i forrige måned, ikke lenge før sjåføren skulle kjøre elevene til og fra skolen i denne bussen for siste gang, tok jeg en tur til Notodden for å forevige den, for den var den eneste av bussene til Nettbuss på Notodden som jeg ikke hadde et eneste bilde av. Jeg hadde tidligere funnet ut når det ville være mulig å finne bussen på kollektivterminalen og i garasjen, så det var bare å få det til å passe en gang, og det gjorde det den dagen.


For å få noen gode bilder av bussen på veien stilte jeg meg opp ved Tinneberget, rett utenfor Notodden, når han var på vei bort til garasjen.




NV 45871 ved Tinneberget, Notodden, 10.06.2011.


Først skulle bussen få den daglige vasken, før jeg kunne ta en titt på og inni den da den stod og tørket.
Setene skal visstnok være av samme type som man fant i de første TIMEkspressene. Akkurat hvordan de var da husker jeg lite av, men det som er sikkert er at disse setene ikke ser ut som de har vært brukt i 12 år.
Men det er når man tar en titt framme hos sjåføren at man ser at dette er en buss med personlighet og kjærlighet. Den store samlingen av kosedyr donert av elevene viser hvor glade de har vært i både sjåføren og bussen hans.










NV 45871 hos Nettbuss på Notodden, 10.06.2011.


Etter at vi har oppholdt sjåføren altfor lenge er det på tide å kjøre bort til kollektivterminalen for å komme seg på ruta mot Bø o/ Hørte. Da ble det noen flere bilder av bussen i fart, på vei ut fra verkstedet.






NV 45871 forlater Nettbuss på Notodden, 10.06.2011.


Til slutt et siste gjensyn på kollektivterminalen og det ble det siste jeg så til "Mimmi" på Notodden.


NV 45871 ved Notodden kollektivterminal, 10.06.2011.


Bussen skal heldigvis fortsette som skolebuss ikke så langt unna, i Veggli oppi Numedalen. At jeg kommer til å besøke den der en eller annen gang er nok ikke helt urealistisk, for det var en hyggelig buss å treffe på. Sjåføren var jo selvsagt også veldig hyggelig, og jeg håper at sjåføren i Veggli som får overta den passer like godt på den. Det fortjener den i grunnen. :)
Mvh.
Øyvind Berg

AL

Verkligen fräsch och välbehållen, men så kanske föraren haft bra pli på sina ungar och slagit näven i bordet redan från dag 1...  ;D

Ersa

Snarare har problem aldrig dykt upp tack vare god stämning, så föraren har aldrig behövt slå någon näve i bordet. Skollinjer där man är elevernas vän och stöd utöver att bara köra dem, är de bästa linjerna! :)

Bussen var intressant. Volvo med mittmotor och G8-låda med Vestkaross har jag aldrig sett här i Sverige. Här vi får dras med Scanias märkliga rattställning och tråkig automatlåda istället. Även det "norsk-finska" dörrarrangemanget 1-0-1 gillar jag starkt. Och kul att se att eleverna har haft bälten och fällbara stolar varje dag i 12 års tid! :D Det är alltid tråkigt när en vagn som denna börjar närma sig ålderskraven och måste tas ur trafik i detta fina skick. Hoppas den får många år till på den nya skoltrafiken.

Lars

Trevligt reportage!

Vestkaross med Volvo B10M och G8 låda är ganska vanliga i Norge. Det finns Vestkarosser med alla möjliga varianter av karosser, chassin, motorer och växellådor i drift än idag.
Det är nog dags att börja visa lite bilder på de olika vagnarna som jag rattar om dagarna.

Bergenga

Takk, Lars! :)

Det er nok som Ersa tror at det aldri har vært et problem med elevenes oppførsel. Det kan virke som det aldri har vært noe problem på de andre skolelinjene i området heller, etter hva jeg hørte fra en sjåfør derfra. Elevene hadde ikke ødelagt et eneste sete på noen av bussene på flere tiår. Og det var ikke bare på nyere busser heller. Fram til 2007/2008 gikk flere av de andre linjene med busser fra 1984-1986. Det er faktisk nå fra 2011-06-28 at det i det hele tatt finnes noe alderskrav, etter som det er første gang det er anbud i dette området. Alderskravet er 15 år, mens bussen bare var 12, men det var nok noen annen grunn til at de valgte å bytte den ut samtidig med mange andre nå.

Der den flyttet til finnes det ennå ingen anbud, men det kommer nok dessverre i løpet av 2-3 år fra nå. Og da kommer alderskravet til å være 12 år, så da er den forlengst for gammel. Men det finnes kanskje andre plasser hvor den fortsatt kan brukes i trafikk etter det.


Jeg vet ikke helt hvordan det fordeler seg, men jeg tror nok at over 50% av alle Vest levert i Norge er bygget på Volvo. Det er i hvert fall med klar margin det dominerende, og kommer nok til å fortsette å være det nå som fabrikken heter Vidre. Det at Vest er synonymt med Scania er noe "sær-svensk". ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Lars

I Kongsvinger är det ännu inget ålderskrav men det kommer nog där med så småningom, vi har tat över en del bussar från Oslo som blivit för gamla så de äldsta bussarna har försvunnit.

Detta med vandalism i bussarna är mycket värre i Sverige där jag jobba förr, här tycker jag att de flesta sköter sig när de åker buss!

När det gäller Vest och Scania i Sverige så har jag hört att Volvo helt enkelt inte har sålt Chassi för byggnation till den svenska marknaden.