Författare Ämne: Södra rondellen vid tjärn  (läst 5085 gånger)

Utloggad Freke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 153
SV: Södra rondellen vid tjärn
« Svar #15 skrivet: 19 juli 2011, 20:17:24 PM »
Korsningen är ju bara utmärkt med en fyra-fem skyltar och en automatisk ljustavla, utplacerade inom en sträcka av 800 meter före korsningen, så man förstår att är lätt hänt att man missar den.  ;D

...men det krävdes många avåkningar innan ljustavlan och skyltarna kom upp...

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: Södra rondellen vid tjärn
« Svar #16 skrivet: 19 juli 2011, 22:08:03 PM »
...men det krävdes många avåkningar innan ljustavlan och skyltarna kom upp...

Knappast. Ljustavlan är extra, övrig skyltning är standard.

Först hastighetssänkning till 90, drygt 800 meter före korsningen.
Sedan orienteringstavla (Cirkulationsplats, E4 Haparanda, L364 Burträsk, flygplats, industriområde) drygt 250 meter före.
Sedan Varning för cirkulationsplats ca 250 meter före.
Sedan hastighetssänkning till 70 ca 170 meter före korsningen.

Sedan ljusskylten för alla cornflakesbilister som fortfarande inte hajat utan bränner på i 110 ändå.

Bromssträckan på torr asfalt från 70 km/h till stillastående är f.ö. ca 30 meter. Vid regn eller halka upp till 4 gånger längre. Den bilist som på 800 meter inte lyckas sänka hastigheten från 110 till 70 har inte fel på varken bromsar eller däck utan förmodligen någonstans i huvudet.

Riksväg 80 slutar i en cirkulationsplats och går från motorväg (90 km/h) till stadsgata (50 km/h) på 400 meter. Utan varken blinkljus eller varningsskylt för cirkulationsplats (däremot en Motorväg upphör-skylt). Där är det dessutom drygt tre gånger så mycket trafik som på nya E4 söder om Skellefteå och cirkulationsplatsen är något mindre...

Utloggad Freke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 153
SV: Södra rondellen vid tjärn
« Svar #17 skrivet: 21 juli 2011, 19:14:44 PM »
Knappast. Ljustavlan är extra, övrig skyltning är standard.

Först hastighetssänkning till 90, drygt 800 meter före korsningen.
Sedan orienteringstavla (Cirkulationsplats, E4 Haparanda, L364 Burträsk, flygplats, industriområde) drygt 250 meter före.
Sedan Varning för cirkulationsplats ca 250 meter före.
Sedan hastighetssänkning till 70 ca 170 meter före korsningen.

Sedan ljusskylten för alla cornflakesbilister som fortfarande inte hajat utan bränner på i 110 ändå.

Bromssträckan på torr asfalt från 70 km/h till stillastående är f.ö. ca 30 meter. Vid regn eller halka upp till 4 gånger längre. Den bilist som på 800 meter inte lyckas sänka hastigheten från 110 till 70 har inte fel på varken bromsar eller däck utan förmodligen någonstans i huvudet.

Riksväg 80 slutar i en cirkulationsplats och går från motorväg (90 km/h) till stadsgata (50 km/h) på 400 meter. Utan varken blinkljus eller varningsskylt för cirkulationsplats (däremot en Motorväg upphör-skylt). Där är det dessutom drygt tre gånger så mycket trafik som på nya E4 söder om Skellefteå och cirkulationsplatsen är något mindre...

Du kan säkert hitta många rondeller som "borde" vara värre än den vid Tjärn... men fakta kvarstår att väldigt många kör rakt fram i just denna trots  bra skyltar och varningsljus. Även om det är förarfel i samtliga fall så måste det ju vara något logiskt fel i utformningen, någon brist i vägens optiska ledningsfömåga som gör att många förare för sent blir varse om rondellen. Jag har ingen statistik, men min känsla är att utländska långtradare är kraftigt överrepresenterade som avåkare.

Att riks80 övergår från motorväg till stadsgata när man passerat korsningen med E4 och kommer in i tätbebyggt område känns rätt så naturligt. Att E4 söder om Skellefteå har en rondell när man fortfarande har ängar och lador i blickfånget är kanske inte lika naturligt. Det är inget försvar av de som kör för fort, men kanske en förkaring.