Huvudmeny

Autobahn Sommer-11?

Startat av Peter C, 02 juli 2011, 06:33:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter C


Planerar en resa ner igenom Tyskland i slutet av Augusti. Nån som har koll på vägarbeten osv..?
Snabbaste vägen Skene...nä. Vi kan säga Göteborg-München snabbast möjliga, sträckkörning...

Peter C

Svarar på mitt eget inlägg... Målet är nämligen Österrike, därför vill vi avverka Tyskland snabbast möjligt utan övernattning. Köra i skift det kan ju jag iaf  :) Inga färjor, utan sträckkörning!

Blue

#2
För att snabbast ta sig från Göteborg till Munchen hade jag tagit E6 till Malmö, åkt över bron och fortsatt till Gedser i Danmark. Väl i Rostock på andra sidan hade jag siktat på Berlin och sen följt väg nummer nio hela vägen till Berlin.

Gedser - Rostock är perfekt för ett rejält matstopp då behöver man inte lägga tid på det längs vägen.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Peter C

Citat från: Blue skrivet 02 juli 2011, 06:58:56 AM
För att snabbast ta sig från Göteborg till Munchen hade jag tagit E6 till Malmö, åkt över bron och fortsatt till Gedser i Danmark. Väl i Rostock på andra sidan hade jag siktat på Berlin och sen följt väg nummer nio hela vägen till Berlin.

Gedser - Rostock är perfekt för ett rejält matstopp då behöver man inte lägga tid på det längs vägen.

Jo jag förstår och har åkt. Men nu gäller det att spara dagar på semestern! Snabbast möjligast ner till München och sedan en vecka att åka hem! Min plan är att åka snabbt ner och sen åka hem via Österrike, Schweiz och Frankrike i lugn o ro!


Peter C


Peter C

Funderar att åka hemifrån fredagkväll, går det åka Rödby-Puttgarden mitt i natten?

Nu funkade sidan och färjorna går hela natten... Ligger de aldrig still!?

Blue

Citat från: Peter C skrivet 02 juli 2011, 19:10:14 PM
Funderar att åka hemifrån fredagkväll, går det åka Rödby-Puttgarden mitt i natten?

Nu funkade sidan och färjorna går hela natten... Ligger de aldrig still!?

Rödby - Puttgarden går dygnet runt, möjligen med en timmes mellanrum efter midnatt.
Fördelen med att åka Gedser - Rostock är att A27 och sedan A9 mot Munchen är otroligt mycket bättre än att åka över Kassel som mest är vägarbete. Dessutom tio mil kortare om jag minns rätt. A9 är dessutom trefilig i princip hela vägen.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Anders Noren

Citat från: Peter C skrivet 02 juli 2011, 08:11:56 AM
Jo jag förstår och har åkt. Men nu gäller det att spara dagar på semestern! Snabbast möjligast ner till München och sedan en vecka att åka hem! Min plan är att åka snabbt ner och sen åka hem via Österrike, Schweiz och Frankrike i lugn o ro!


Alltså... Österrike är väldigt långt, knappt 60 mil från öster till väster. Om du inte ska till västligaste Österrike så är det rena dumheten att köra via München.


frigge

om det är jättebråttom som du gett intryck av är ju Gedser-Rostock ett ganska mycket snabbare alternativ


Peter C


Intressant alternativ Blue. Ja det här med färja kan både bli dyrt och tråkigt, bättre att köra!