Trängselskatt till/från Lidingö

Startat av Buss-busen, 30 juni 2011, 17:07:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-busen

Skall skjutsa sonen till Lidingö via Lill-Jansskogen. Hur många gånger måste jag betala trängselskatt; två eller fyra?

Cero

Om jag förstått systemet rätt ska du inte behöva betala någonting alls under förutsättning att in- och utfart genom skattezonen sker inom en viss tidsrymd och den ena passerpunkten är Lidingöbron. Kan möjligen vara en halvtimme. Kolla med Transportstyrelsens hemsida om regeln fortfarande gäller. Annars får du betala fyra gånger, eller möjligen tre om du uppnår dygnstaket på 60 kr.

Nico


Avgiften varierar beroened på tidpunkt på dygnet som även när på året. Juli månad tas t.ex. trängselskatten inte ut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Danne B.

Citat från: Buss-busen skrivet 30 juni 2011, 17:07:06 PM
Skall skjutsa sonen till Lidingö via Lill-Jansskogen. Hur många gånger måste jag betala trängselskatt; två eller fyra?

Noll gånger är svaret... Precis som skrivits lite längre upp så är det 30 minuter du har på dig att ta dig till betalstationen vid Lidingöbron för att din trängselskatt du ådrog dig vid inpassering in i zonen ska nollas!

//Danne