Huvudmeny

Oslofjordtunneln

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 juni 2011, 08:29:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Rubricerade tunnel är stängd tills vidare efter en brand i ett långtradarekipage i går. När den någon gång öppnas igen - vilket tydligen kan ta lång tid - kommer bara fordon med en vikt av under 7,5 ton att tillåtas.
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=232527

Oslofjordtunneln strax söder om Oslo vid Drøbak är en bra genväg om man skall från Østfold till Sørlandet. Denna trafik får nu gå via färjan Moss-Horten eller genom centrala Oslo.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Alexei


Nu är det lite sent att ändra, men frågan är om det inte hadde varit bättre med en bro vid Dröback änn en tunnel?
Fjorden är bara ca2km bred vid det aktuella läget.  Eftersom fjorden är bland det djupasta just vid Dröback går tunnelen 130m under vattenytan, och blir därmed, lång 8km, trots branta stigningar, samt är betydligt längre änn en ev bro.
En bro har ju också fördelen att man slipper utgifter för belysning och ventilation.

Hur ser geografin ut i området, har är det branta sluttningar ned mot fjorden, om ja, borde det definitivt lämpa sig för en bro.


Blue

Citat från: Alexei skrivet 26 juni 2011, 11:12:37 AM
Nu är det lite sent att ändra, men frågan är om det inte hadde varit bättre med en bro vid Dröback änn en tunnel?
Fjorden är bara ca2km bred vid det aktuella läget.  Eftersom fjorden är bland det djupasta just vid Dröback går tunnelen 130m under vattenytan, och blir därmed, lång 8km, trots branta stigningar, samt är betydligt längre änn en ev bro.
En bro har ju också fördelen att man slipper utgifter för belysning och ventilation.

Hur ser geografin ut i området, har är det branta sluttningar ned mot fjorden, om ja, borde det definitivt lämpa sig för en bro.


Problemet är att den segelfria höjden för eller senare kommer ställa till bekymmer.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Blue skrivet 26 juni 2011, 16:47:59 PM
Problemet är att den segelfria höjden för eller senare kommer ställa till bekymmer.

Ja, det var väl den ena anledningen till att man valde bygga en tunnel. Den andra var att en högbro blir mycket känslig för väder. Till exempel måste den stängas vid kraftig blåst. En brand på en bro är heller inte mycket bättre än en brand i en tunnel, i varje fall inte om man ser det ur trafikstörningssynpunkt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

#4
Den segel fria høyden i Drøbaksundet er utopi. Der ville broen kommet rundt 100m eller mere over fjordytan. Var vel mest det estetiske som gjorde at vi fikk denne tunellen i stället for bro.
Tror at muligheten for en fordonsbrann på broen er 1/100 milliarder fordon. De fleste branner i en slik tunell skyldes vel varme bremser og turboer.
Ikke har man avgass strulet på en bro og man slipper en stängning grunnet lastbilshaveri. Oslofjordtunellen har ca 300 stengninger pr år og nesten ingen av dom er planerade
http://www.amta.no/lokale_nyheter/article5650319.ece
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 26 juni 2011, 23:04:29 PM
Tror at muligheten for en fordonsbrann på broen er 1/100 milliarder fordon. De fleste branner i en slik tunell skyldes vel varme bremser og turboer.


Eftersom det blir ännu brantare eller längre backar om det blivit en bro så borde ju dessa bränder öka, även om de inte kommer att inträffa på själva bron utan sedan man kommit ned för den. Trafikhindrande i vilket fall som helst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Ved riktig plassering av broen som vil man ikke få disse bratte bakker.
Man får seilingshøydene og terrenget egner seg til lange bakker som nesten ikke luter. Evt legge den i svinger.
Bor i området så jeg vet ghvordan det ser ut her
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge