Sveriges vackraste motorväg

Startat av Peter C, 22 juni 2011, 19:33:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter C


Av många har det nämnts att E4an längs med Vättern är bland de vackraste motorvägssträckorna i landet. Tog några bilder i veckan.

Huskvarna norrut




Vacker solnedgång


Fortsätter uppför backarna mot Gränna




Snart i polkagrismeckat  :)


Visingsö


Brahehus



Bonusbild. Den mystiskt övergivna rastplatsen...


Riksväg13

Fina bilder. Andra och fjärde bilden antyder det andra skälet (det första är Vättern helt enkelt) till denna sträckas skönhet: nivåskillnaderna mellan banorna.

Om möjligt, så gärna lite bilder som visar nivåskillnaderna bättre.

Olof Lagerkvist

Citat från: Peter C skrivet 22 juni 2011, 19:33:21 PM
Av många har det nämnts att E4an längs med Vättern är bland de vackraste motorvägssträckorna i landet. Tog några bilder i veckan.

Ah, skön nostalgi för min del. Jag veckopendlade tidigare Borås-Motala under några år och körde alltså den här vägen ofta. Riktigt ordentligt vacker morgon och kväll på sommaren, men lite tröttsam sträcka i snöstorm och halka. Vid Gränna är enda stället jag sett en saltbil kana av motorvägen.

Citat från: Peter C skrivet 22 juni 2011, 19:33:21 PM
Bonusbild. Den mystiskt övergivna rastplatsen...

Det var en ganska sparsamt utrustad rastplats på sin tid. Faktiskt bara skyltad med "P" och inte rastplatsmärke sista åren, men lite sjöutsikt fick man i alla fall se mellan träden. Om jag förstått rätt ägs platsen numera av ett telebolag och används bland annat till en telestation med mobiltelefonmast och länkstation för telekommunikation med glesbygderna runtom.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Peter C

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 juni 2011, 09:42:07 AM
Ah, skön nostalgi för min del. Jag veckopendlade tidigare Borås-Motala under några år och körde alltså den här vägen ofta. Riktigt ordentligt vacker morgon och kväll på sommaren, men lite tröttsam sträcka i snöstorm och halka. Vid Gränna är enda stället jag sett en saltbil kana av motorvägen.

Det var en ganska sparsamt utrustad rastplats på sin tid. Faktiskt bara skyltad med "P" och inte rastplatsmärke sista åren, men lite sjöutsikt fick man i alla fall se mellan träden. Om jag förstått rätt ägs platsen numera av ett telebolag och används bland annat till en telestation med mobiltelefonmast och länkstation för telekommunikation med glesbygderna runtom.


Hehe jag har kört där i snöstorm oxå så jag vet :)

Angående rastplatsen så förstår jag att de la ner den, finns ju "riktiga" rastplatser med mack och restaurang varje mil nästan.

Andersson

Fina bilder! Underbara vyer en ljus sommarnatt, tråkigare var det när snön blåste på tvären och man fick kämpa sig uppför med fullt lass.

Stefan K

Citat från: Peter C skrivet 22 juni 2011, 19:33:21 PM
Av många har det nämnts att E4an längs med Vättern är bland de vackraste motorvägssträckorna i landet. Tog några bilder i veckan.




Denna bilden är riktigt fin. Visst ger den ett lite speciellt sydtyskt intryck?

Andersson

Citat från: Stefan K skrivet 30 juni 2011, 21:47:34 PM
Denna bilden är riktigt fin. Visst ger den ett lite speciellt sydtyskt intryck?

Jo det påminner mycket om södra delarna av Tyskland!

SimonB

Sträckan Jönköping - Gränna är en tröst på den annars så hopplöst sövande sträckan Markaryd - Mjölby, som jag kör då och då. Fina bilder! :)

Rickson

Rastplatsen "Öland" som den hette. :)  Den spärrades av våren -03 vill jag minnas. Vägverket orkade inte med renhållningen sa dom. Polisen var inte så glad i den heller vad jag hörde, avsides belägen var den ju så det hände nog en hel del konstigheter där som det tog tid att rycka ut till.

Tog en kvällslur på "Vista kulle" norrgående vid ett tillfälle tidigt den våren och när jag klev ner på förarplatsen (gamla topline med sängen uppe) så stog en mörk siluett alldeles utanför och kollade upp mot mig med en glödande cigg i mungipan. Har varit med om betydligt värre saker sedan dess som utrikeschaufför men detta var lite smålebbigt tyckte jag då.

Carl Eric

Vet att jag är lite sen men ett stort tack för bilderna! E4an Sthlm - Helsingborg är antagligen den väg i Sverige som jag har åkt flest gånger (om man bortser från sträckan Insjön - Slussen på väg 222).

Nu så var det nästan ett halvår sedan jag åkte den sträckan men det är vackert så att det förslår och dessutom så finns E4ans bästa restaurang längs med den sträckan, Brahehus givetvis! :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Rickson

Nej fy bubblan för Brahehus...  :)
"pärlan"  i ödeshög är bättre,  fri backning dessutom.

BMJ

Eftersom enigheten är rörande stor om vilken som är den vackraste motorvägssträckan i landet, kanske vi skulle fylla på med den näst vackraste.

Jag röstar då på E6 över Uddevallabron. Vacker utsikt över innerskärgården åt väster, stora delar av Uddevalla syns runt Byfjorden åt öster.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BMJ skrivet 03 oktober 2011, 01:35:42 AM
Eftersom enigheten är rörande stor om vilken som är den vackraste motorvägssträckan i landet, kanske vi skulle fylla på med den näst vackraste.

Jag röstar då på E6 över Uddevallabron. Vacker utsikt över innerskärgården åt väster, stora delar av Uddevalla syns runt Byfjorden åt öster.

Även högbron strax efter Stenungsund om man kör norrut på E6 erbjuder en fantastisk utsikt. Likaså bron över Göta kanal vid Norsholm om man kör E4-an. För att nu nämna några exempel.

Några vackra passager finns på de flesta motorvägar men sett över en längre sträcka är det inte mycket som slår E4 mellan Huskvarna och Gränna. Vackraste vägarna hittar man om man svänger av motorvägen där det är skyltat "Kustväg" och följer denna i stället. Som ett exempel kan nämnas gamla vägen Gränna-Ödeshög.

Tristaste motorvägen då. Ja, här är konkurrensen stenhård men nog ligger nya E4 mellan Uppsala och Gävle bra till för den utmärkelsen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 oktober 2011, 09:10:28 AM
Tristaste motorvägen då. Ja, här är konkurrensen stenhård men nog ligger nya E4 mellan Uppsala och Gävle bra till för den utmärkelsen.

Nu har jag inte åkt all svenska motorvägar. Men av de jag åkt är det nog E4 söder om Jönköping som är den klart tristaste.

BMJ

E6 mellan Skottorp och Tvååker är snabb, men tråkig.