Keolis 4286 tackar för sig

Startat av Fredrik Gelin, 19 juni 2011, 22:12:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Nu har även 4286 nått vägs ände så att säga.
PC och Access skall demonteras under veckan som kommer och sedan blir det enkel biljett till Heden för vidare öden enligt uppgift.



Exteriör


Förarplatsen där det gamla skyltsystemet från Lawo skymtar till höger i bild.
Mätaren stod på 293813km vid fototillfället.


Interiör

42-serien är nu på utdöende och slopas vartefter de inte anses vara värda att kosta på det som behövs för att hålla dem i trafik (4281 och 4286 klarade inte besiktningen).
//Fredrik

Alex Ljusteröbon

Riktigt tråkigt. Tycker riktigt mycket om dom här.
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredrik Gelin

I Täby återstår 4271, 4273-76, 4279, 4285 och 4291.
I Norrtälje finns 4294 veckan ut.
Troligen kommer samtliga att slopas efter sommaren då de uppnår 16-årsgränsen och flera av dem är i ganska uselt skick under skalet så att säga.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 juni 2011, 11:17:26 AM
I Täby återstår 4271, 4273-76, 4279, 4285 och 4291.
I Norrtälje finns 4294 veckan ut.
Troligen kommer samtliga att slopas efter sommaren då de uppnår 16-årsgränsen och flera av dem är i ganska uselt skick under skalet så att säga.
//Fredrik

Tack för avskedsbilderna och info. Nästa vagnar till slopning i Täby/Norrtälje är förmodligen kortvagnarna 4421-30 samt ledvagnarna 3242, 3253 samt 54xx-vagnarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Tack, det verkar som om de höggolvade kortvagnarna i 44xx och 45xx-serien kommer att avvecklas inom en mycket snar framtid (kommer inte tillbaka efter sommaren), medan deras ledade kollegor får leva ett tag till.
De enda H23:orna som avvecklas från Norrort är just 42xx-vagnarna vad jag förstått, egentligen skulle även de kvarvarande fyra i 54-serien försvinna, men de verkar få leva ett tag till.
3242 och 3253 har jag för mig är -98:or, så de lär nog få leva vidare oavsett 54-seriens öde.
//Fredrik

Peter Rost

Är det så klokt ur strategisk synvinkel att slopa fungerande bussar? Med tanke på att Keolis nyleveranser kanske fördröjs, eller om annat uppstår på vägen så att säga, inför övertagandet i augusti i Nacka/Värmdö, och Botkyrka/Huddinge.

/Peter

Fredrik Gelin

Jag utgår från att Keolis fleetavdelning (Ted S m fl) vet vad de pysslar med... ;)
Dock körs flera av bussarna till "Heden" där de ställs upp i väntan på hösttrafiken som jag förstått det.
Således blir de inte helt omöjliga att få tillgång till om det behövs (det är ju till största delen SLs bussar det handlar om).
//Fredrik

Cero

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2011, 20:33:39 PM
Jag utgår från att Keolis fleetavdelning (Ted S m fl) vet vad de pysslar med... ;)
Dock körs flera av bussarna till "Heden" där de ställs upp i väntan på hösttrafiken som jag förstått det.
Således blir de inte helt omöjliga att få tillgång till om det behövs (det är ju till största delen SLs bussar det handlar om).
//Fredrik

Heden? Pratar vi om gamla Heden vid Blåsut där man ledade spårvagnar en gång i tiden eller är det någon ny "Heden"? Är inte den södra delen av Hammarbyhallens område bostäder numera?

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2011, 20:08:30 PM
Tack, det verkar som om de höggolvade kortvagnarna i 44xx och 45xx-serien kommer att avvecklas inom en mycket snar framtid (kommer inte tillbaka efter sommaren), medan deras ledade kollegor får leva ett tag till.
De enda H23:orna som avvecklas från Norrort är just 42xx-vagnarna vad jag förstått, egentligen skulle även de kvarvarande fyra i 54-serien försvinna, men de verkar få leva ett tag till.
3242 och 3253 har jag för mig är -98:or, så de lär nog få leva vidare oavsett 54-seriens öde.
//Fredrik

Intressant. Tack för uppgifterna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2011, 20:08:30 PM
Tack, det verkar som om de höggolvade kortvagnarna i 44xx och 45xx-serien kommer att avvecklas inom en mycket snar framtid (kommer inte tillbaka efter sommaren), medan deras ledade kollegor får leva ett tag till.
De enda H23:orna som avvecklas från Norrort är just 42xx-vagnarna vad jag förstått, egentligen skulle även de kvarvarande fyra i 54-serien försvinna, men de verkar få leva ett tag till.
3242 och 3253 har jag för mig är -98:or, så de lär nog få leva vidare oavsett 54-seriens öde.
//Fredrik

Stämmer bra det Fredrik, sammanlagt blir ett 70-tal ledbussar med högt golv kvar i Norrort men inga kortvagnar. 54-vagnarnas öde är dock inte avgjort.

/Ted

Bussmicke

Lite OT i denna tråd men ändock: Är det avgjort var alla 12xx-8700-bussar tar vägen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2011, 23:51:01 PM
Lite OT i denna tråd men ändock: Är det avgjort var alla 12xx-8700-bussar tar vägen?

1220-29 ska till Sundsvall, 1230-31 till Norrort, 1232-40 till Stockholm Sydväst (i höst).

/Ted

Bussmicke

Det var trist att 1225 försvinner till Sundsvall så man inte får den på bild i nuvvarande färg. :(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Om du snabbar dig till Okvista kan du säkert få en bild på den i röd kostym, men tyvärr inte i trafik.
//Fredrik