Slussens vara eller icke vara ur busshänseende

Startat av Nico, 19 juni 2011, 14:46:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Lägger denna länk under vägforumet då den visserligen berör busstrafik, men ämnet i sig är allmängiltigt för trafiken i stort i detta område. Författaren har i mitt tycke en del verkligt tänkvärda poänger och det är faktiskt lite oroväckande att ledande företrädare för ett ev. ombyggt Slussenområde inte ens verkar ha tänkt på det som framförs. Frågan blir lite grann vad och hur det egentligen är tänkt att Slussen ska vara intregrerat med resten av stans gatunät och stråk?!

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Läste också inlagan i SvD och tycker det faktiskt är oroväckande om vare sig de som är direkt inblandade i planeringsprocessen eller SL, som rimligtvis varit en av remissinstanserna, lyft denna fråga och haft synpunkter. Eller har SL haft synpunkten är det är ok att ta bort den flexibilitet Slussen faktiskt erbjuder all trafik, även kollektivtrafiken? Det är uppenbarligen så att det saknas grundläggande kompetens om en hel del saker inom många offentliga instanser och i många företag. Börjar det bli så att vi ser effekterna av trenden i samhället att ålder och erfarenhet betraktas som en belastning och att man hela tiden vill ha in unga resurser som "tänker nytt" och "inte hämmar förnyelse"? Det finns faktiskt ingen motsättning mellan dessa två aspekter även om många tror det. Det är bara en fråga om ledarskap att få dem att arbeta tillsammans på ett fruktbart sätt.

Jag är personligen inte emot förändring, tvärtom, men det finns ingen anledning att förändra något till det sämre bara för att förändra. Just Slussen får väl betraktas som ett av de trafiktekniska mästerverk vi har i den här stan, där i stort sett alla dimensioner av trafikrörelser kan erbjudas på väldigt liten yta. Att bygga bort den lösningen känns som ett steg bakåt. Däremot tycker jag det vore bra att förnya området ur många andra aspekter, men det torde gå att åstadkomma ett helt nytt "häftigt" Slussen med bibehållande av den underliggande trafikapparaten (dock i ny skepnad). Men då går väl miljöpartisterna i taket...

Mr G

Men hela poängen med den trafikpolitik som förts i Stockholm de senaste decennierna har ju varit att minska kapaciteten för biltrafiken, och därmed indirekt för bussarna också. Gator smalnas av, bilkörfält görs om till cykelfält, refuger byggs upp som stoppar trafiken, avstängningar, trottoarer breddas etc etc. Varför skulle Slussen bli annorlunda? Här har politikerna verkligen chansen att få till en trafikpropp som kan skapa köer och nya krav på minskningar av biltrafiken.
吉先生

Krille

Citat från: Mr G skrivet 20 juni 2011, 13:07:04 PM
Men hela poängen med den trafikpolitik som förts i Stockholm de senaste decennierna har ju varit att minska kapaciteten för biltrafiken, och därmed indirekt för bussarna också. Gator smalnas av, bilkörfält görs om till cykelfält, refuger byggs upp som stoppar trafiken, avstängningar, trottoarer breddas etc etc. Varför skulle Slussen bli annorlunda? Här har politikerna verkligen chansen att få till en trafikpropp som kan skapa köer och nya krav på minskningar av biltrafiken.

Du tycker att Stockholm ska satsa på bilismen istället? Cykelvägar och rymliga trottoarer tycker jag känns ganska relevanta i en modern storstad. Fast nu var det väl Slussen som skulle diskuteras här...

/K

Nico


Överhuvudtaget måste trafikslagen kunna samsas i högre grad, men att i detta fall "glömma bort" en stor del av kollektivtrafiken på en plats som Slussen kan inte gagna någon. Poängen i det hela är att ska Slussen byggas om så måste man i första hand se till att inte försämra den funktionalitet som finns idag. Cykling mm. i all ära, men det är ändå inte ett realistiskt alternativ för många utan främs för de som bor så pass nära att de kan använda cykeln från port till port. Att se till att innerstadsbussarna även framgent kan angöra Slussen på ett adekvat vis borde vara något som kommer ganska högt på dagordningen.

Sen kan jag hålla med Mr G då många hinder som tillkommit på många håll (inte bara i innerstan) under senare år även försvårar något oerhört för kollektivtrafiken. Stora partier gatumark, t.ex. cykelbanor och extrabreda trottoarer på ett flertal håll, är i princip oanvända under stora delar av dygnet medan de befintliga ytorna för körbanor minskats ned/smalnats av så att det i dagens läge är alltför störningskänsligt på en hel del kanter. Det räcker i princip med en felparkerad bil så är kaoset ofta ett faktum... och det är inte heller något som gagnar den kollektiva busstrafiken då det blir dominoeffekter över stan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Citat från: Krille skrivet 20 juni 2011, 17:54:51 PM
Du tycker att Stockholm ska satsa på bilismen istället? Cykelvägar och rymliga trottoarer tycker jag känns ganska relevanta i en modern storstad. Fast nu var det väl Slussen som skulle diskuteras här...

/K

Vilka moderna storstäder är det du jämför med? Infrastrukturen för trafik i Stockholm är mer eller mindre att betrakta som ett skämt jämfört med andra liknande städer i världen. Det behövs inte särskilt många resor ut i världen förrän man inser detta. Detta handlar heller inte om cykelvägar och rymliga trottoarer, utan det handlar om det medvetna förstörandet av trafikkapaciteten just för att bygga upp köer och trängsel, troligtvis med avsikten att få folk att tro att det finns ett reellt kapacitetsproblem som egentligen inte existerar. Sen trafikregleringarna började på Östermalm på 70-talet har gigantiska belopp lagts ned på denna kapitalförstöring. Om man dessutom räknar in all extra tid människor har fått tillbringa i köer, produktionsbortfall, etc, pga detta växer det till ofattbara belopp.

Det finns många exempel på när Stockholmstrafiken varit lamslagen pga en liten incident i trafiken. En punktering på ett ofördelaktigt ställe kan leda till produktionsbortfall på miljoner kronor. Detta och liknande har hänt alltför många gånger redan, och i takt med de neddragningar i trafikkapaciteten som görs ökar dessa tillfällen.

吉先生