Söndagsbilder 131 (18 bilder)

Startat av Jona, 19 juni 2011, 00:24:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Nu börjar det vara en hel drös med söndagar sedan jag senast visade lite bilder. Men tiden rann iväg, jobb och andra sysslor tog all tid och vips hade en drös med veckor passerat.
Sedan kände jag lite vemod, hur ska jag trumfa mina bilder från Kiev jag visade 1 maj. Är det slut nu, har jag något mer intressant och berätta eller är det över nu?
Men mitt arkiv är välfyllt, finns tusentals oredigerade bilder, så något borde jag ju kunna gräva fram och servera.

Blir ingen story om platsen denna gång utan hoppas att mängden bilder och eventuell mångfald kan räcka för att väcka visst intresse för tråden.

Så jag fortsätter, med vanliga vardagliga bilder från min hemmaplan, Skellefteå. Har besökt Skellefteå för en fototur 2 gånger detta år. Båda dessa gångerna hade jag sällskap av Dieselsmurfe här på forum. Men dagarna hade ändå vissa kontraster. Den ena dagen kändes som vinterns kallaste dag med närmare 20 minus på termometern, den andra var raka motsatsen, kanske den varmaste med närmare 30 plusgrader på cellius skala.


Nytt för i år, 1 januari tog Arctic Bus över trafiken i Malå och Norsjö plus trafiken på linje 22 och 32. Skellefteå - Norsjö (Lycksele)
Här står en av deras godsbussar och vilar innan färden startar strax efter 13 mot Lycksele.
Intill står en gammal Norsjöbuss medan en Skelleftebuss gods-vanhool kommer in-styrande intill.


En äldre veolia med många tusen mil på mätaren har just ankommit från den södra Grannstaden.


När Jörn fick nya bussar (301 och 302) fördes några gamla Jörnsvagnar över till Fällfors och Byske-distriktet.
Här står en flyttat vagn för att snart börja sin färd mot Fällfors via Byske med avgångstid 15:00 från Skellefteå BSTN.


16:15 rusningen under vintertid skoldagar kördes för några år sedan av 23 landsbyggd och 5 stadbussar, men idag tror jag att det är något färre turer som går då.
Bussar har flyttats till andra tider så trängseln har minskats något på busstationen. Men vill man se mycket bussar på Skellefteå bstn så är det fortfarande den turen du ska bevaka.
(5 avgångar körs i stadstrafiken fortfarande)


Nu hoppar vi från slutet av februari till början av Juni, årets andra fototur i Skellefteå.
Skellefteftbuss har nu fått vissa av sina nyinköp i trafik och här står än av dessa nya individer för en tur vid 12 tiden mot Malå via Norsjö.


Just denna tur antar jag man kör på underentreprenad åt Veolia eftersom dom står som trafikutövare i tidtabellen.
Vi har förflyttat oss till den från tråd 125 kända Södra Järnvägsgatan. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42833.0


En till av dom nya, här på väg mot Medle längs Kanalgatan.
(del 30 för mer info om Kanalgatan) http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10153.0


Lövånger fick en ny buss tilldelad, denna med nummer 303. Efter ett snabbvisit i Bureå strax söder om Skellefteå längs väg E4 mot Umeå kommer bussen här längs Kanalgatan för att sedan svänga in på Busstationen. 


Numera körs stora delar av trafiken på Stadslinjerna av dessa typer av gas-drivna Solaris. Variationen består endast av en och annan Scania av modell Omnilink.


Ännu en gasbuss, denna gång en boggiebuss av märket Solaris. Eftersom gamla skrammel-dosan 128 verkar vara på väg mot busshimmelen så har en hel del omlopp på linje 208 till och från Skelleftehamn numera mer eller mindre ersatts av dessa Boggie-Solaris. Här står en sådan på just detta omlopp och lastar för en färd mot Öst.

(se länk till bilder på 128 http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45665.0)


Granbergs 28 kommer smygande längs Kanalgatan.


En gammal trotjänare ska snart fara mot väster till den forna gruvorten Boliden.


Skelleftebuss 218 står och vilar sig på busstationen. Här tänkte jag försöka prova på detta och vara konstnärlig och lägga fokusen på annat transportmedel en själva bussen. Resultatet är upp till er och avgöra.


Även Fällfors och Byske har sedan februari också fått en leverans av nya bussar. Här står en nyare vagn på väg mot Fällfors via Kågedalen och inväntar avgångstiden 16:15 från Skellefteå.


Vi flyttar oss upp till en liten park närmare Järnvägstationen så jag kan fota rusningen 16:15 längs Södra Järnvägsgatan igen.
Är det individerna och inte miljöerna jag vill ha är detta nämligen platsen man ska stå på, det mesta passerar här.


En ny vagn till, på väg till Boliden tätt följt av buss 218 på väg till Drängsmark via Frostkåge på linje 217.


16:20 sticker denna kompis mot Örviken på linje 220 och ingenting annat.


Precis när busstationen tömts på bussar, i många fall dagens sista och/ eller ända tur, så ankommer denna buss på linje 98 från Umeå till Haparanda.
Efter att ha haft resandeutbyte fortsätter den 16:25 norrut.
Veolia har ju också fått nya bussar levererade till sin trafik Umeå - Luleå - Haparanda och här ser ni en av dessa.

Strax efter denna bild kände jag mig nöjd för dagen, hade varit i staden sedan strax före 12.
Så besökte någon affär och tog sedan bussen hemåt. Med det tackar jag för mig, återkommer en söndag framöver, den som lever får se.
Tack och hej, leverpastej.

/Jona

MVH Filosofen Jona

Jesper Persson

Oj oj oj... Fick lite hemlängtan nu. :) Har inte varit upp på 2 år nu så det är nog dags i sommar.

/Jesper Persson

Jona

Citat från: Jesper Persson skrivet 19 juni 2011, 11:46:54 AM
Oj oj oj... Fick lite hemlängtan nu. :) Har inte varit upp på 2 år nu så det är nog dags i sommar.

Då är det dags för ett återbesök, från 11:55 till 16:30 brukar jag ha mina fototurer på för då får man se det mesta. I stort sett är det bara en och annan buss mellan Haparanda och Umeå som man inte får nöjet och fotografera och placera i arkivet.

Det innebär om du kommer söderifrån att du kan ta Umeå på morgonen och Skellefteå under eftermiddagen så hinner du se och fota desto mer.
Du är välkommen på besök...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Dieselsmurfe

Trevlig bilder ;). Extra trevligt att du fick med min räjser på bild. Tackar för sällskapet själv. Ser framemot nästa gång.