Jag är inte smutsig...

Startat av a32, 27 september 2007, 12:16:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32


Hagri

Citat från: a32 skrivet 27 september 2007, 12:16:25 PM
.... Bara lite sliten.

/a32   ;)

Swebus kunde kosta på sig lite färg.

M224

Jag har inga problem med detta, och jag tror att de flesta som åker med SL (Swebus) har punklighet högst upp på önskelistan.

Cero

Citat från: M224 skrivet 27 september 2007, 12:23:38 PM
Jag har inga problem med detta, och jag tror att de flesta som åker med SL (Swebus) har punklighet högst upp på önskelistan.

Med den inställningen blir det inte lätt att locka nya kundgrupper.

Sedan finns det ju ett talessätt som säger "ingen rök utan eld". Om utsidan ser ut på det här sättet brukar det indikera att det är resursbrist på underhållssidan, vilket i sin tur resulterar i att ingen har tid för förebyggande underhåll utan bara för brandkårsinsatser för att få det mest akuta åtgärdat så burken kan rulla överhuvud taget. Alltså mår inte fordonet som helhet särskilt bra, vilket förr eller senare leder till att det inte kommer någon buss, vilket de flesta resenärer inte tycker om.

Ser bussarna ut såhär blir mitt val enkelt, även om den skulle råka komma i tid.

/Cero

Nico


Vad gäller utsidans slitna utseende så undrar man ibland även om inte tvättanläggningarna i dagsläget ofta mera förstör än tvättar? Det tar ju inte många dagar innan en sprillans ny vagn mattas i lacken och på en som rullat i ett par år så finns det ibland knappt någon färg kvar ibland känns det som.  :-\  :-[
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hagri

Utseende och skick på fordonen tallar om hur det ser ut i företaget. Och är det som resenärerna se av företaget som ett sjangserat fordon påverkar det hela synen på företaget.
Hur säkert och tillförlitligt är företaget om de visar upp en sådan utsida och hur ser de ut med saker som resenären inte ser? Får bromsar, brandsäkerhet och trafiksäkerhet samma uppmärksamhet som bussen yttre.  Som resenär skulle jag hellre välja ett annat transportmedel.
Jag tycker det är ganska meningslöst att lägga krav på bussars ålder. Det som skulle vara nyttigt vore krav på bussarnas skick. Men det skulle kräva någon form av uppföljning för att det skulle fungera. T.ex. med någon form av utökad besiktning efter en kravspecifikation på inre och yttre utseende och skick.

yngrot

Västrafik har synpunkter på hur bussen ser ut kontrollanterna gör en koll även hur bussen ser ut. Den på bilden hade fått en anmärkning och bolaget som äger får ca 2 veckor på sig att rätta till annars får de en vitesbot att betala. Saknar bussen tidtabeller kostar det 5000 SEK per dag!! Klart man inte lockar till sig fler resenärer om bussarna ser ut som vrak och inte heller blir det bra för oss som kör. Det blir bara akutlagningar av trafiksäkerhetsart det  andra får vänta om inte Västtrafik har klagat på något.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 september 2007, 21:04:02 PM
Nu gällde det ju inte om tidtabeller fanns eller ej utan om en inte på länge avfettad bakmotorbuss där de dåligt rengjorda tvättborstarna slitit ned lacken, med tanke på hur bussarna i Götet brukar se ut har nog Västtrafik inte mycket att komma med, en avfettning kan man kosta på ibland (även om vissa LHM vill minska användningen av kemikalier) men att lacka om bussarna när tvätten slitit på dem är en utopi, sådana avtal skriver man inte.

//Lars

Vissa av Borås Lokaltrafiks bussar ser inte särskilt fräscha ut heller, även om det blivit bättre de senaste åren. Men mindre plåtskador brukar få rulla rätt länge.
Tur för BL att kontrollanterna inte ser till ålderskraven...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Fernestad

Citat från: Hagri skrivet 27 september 2007, 12:22:01 PM
Swebus kunde kosta på sig lite färg.
Det är inte så att det är färgens fel och inte swebuses fel, röd färg tappar i regel alltid sin lyster
har du aldrig haft en röd bil som du har gett faen i och polera!!!
mvh fernestad

Danne B.

Ser ut som bilden är tagen i Upplands Väsby vid Statoil... Right?

//Danne

a32

Citat från: Danne B. skrivet 27 september 2007, 22:28:15 PM
Ser ut som bilden är tagen i Upplands Väsby vid Statoil... Right?

//Danne

Helt rätt, rödljuset vid macken.

/a32   ;)

Hagri

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 september 2007, 14:56:31 PM
Och en sådan uppföljning skulle vara mer eller mindre omöjlig för de flesta LHM, det skulle innebär en helt ny yrkesgrupp för att kontrollera och följa upp.

Inte nödvändigtvis. Bilprovningen kanske kunde vara intresserade. De har ju redan en del andra tjänster på programmet.
Sedan är ju frågan om det skall skilja något mellan dag ett eller sista dagen i avtalet?  Det gynnar ju dem som sköter sig om det finns en uppföljning hur aktörerna sköter sig.

Hagri

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 27 september 2007, 21:13:47 PM
Det är inte så att det är färgens fel och inte swebuses fel, röd färg tappar i regel alltid sin lyster
har du aldrig haft en röd bil som du har gett faen i och polera!!!
mvh fernestad

Jo jag har haft några röda bilar som jag köpt nya och inte polerat. De fick leva med den servicen som automattvätten gav.  Trotts det har jag inte råkat ut för motsvarande utseende.
5år 19.500 mil, 3år 10.000 mil och 12 år 32.000 mil.

Nico


Citat från: Hagri skrivet 07 oktober 2007, 21:57:51 PM
Jo jag har haft några röda bilar som jag köpt nya och inte polerat. De fick leva med den servicen som automattvätten gav.  Trotts det har jag inte råkat ut för motsvarande utseende.
5år 19.500 mil, 3år 10.000 mil och 12 år 32.000 mil.

Nja, har oxå haft några röda bilar och jag instämmer nog mera med Ulf Fernestad här. En röd solidlack brukar även rent generellt ses som ett dåligt färgval på ett motorfordon. Detta då lacken ofta tenderar att tappa sin lyster. Å andra sidan beror det nog även till viss del på var i landet man bor, och därmed automattvättarnas skick, om det är borste eller inte, hårt eller mjukt vatten osv. Sedan beror en del även på hur fordonet används, var och hur det står uppställt osv.  Röd lack brukar nämligen även ha en tendens att lättare solblekas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman