Scania CR 111 M söker ny ägare

Startat av Mattias, 12 juni 2011, 01:13:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: CD skrivet 30 oktober 2011, 19:58:25 PM
hur går det med bevarande av 3047? haft mer kontakter med svensk-arabiska föreningen?



3047? Vad är det för något? Du får rekapitulera detta!

tapper

Jag anser att det är litet onödigt att spara på flera exemplar av det som det finns mycket av, annat än som reservdelar. Om de bussintresserades knappa resurser sprids på för många föremål(bussar)så blir det alldeles för litet resurser för varje objekt. Och som någon tidigare skrev: Det är inte pengar som saknas utan villiga händer. Bättre en eller 2 justa 111:or än 5-6 vrak. Man måste ha ett väldigt långt perpektiv i sitt tänk, bussen ska inte bara sparas i 10 år utan bevaras. Betr SSS CR110L (SJ 1444) så står den ganska bra i kallgarage och förfaller knappast. Problemet med den är 110:orna kardinalfel, rostiga rambalkar över framaxeln. Om någon vill fixa den så är Ni välkomna att kontakta mig. Det handlar om mycket arbete men inte mycket pengar.

mvh
Björn-Erik Tapper. Bussaktiv inom SSS sedan mitten av 70-talet.

CD

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 oktober 2011, 20:12:37 PM
3047? Vad är det för något? Du får rekapitulera detta!

Fd SJ/Swebus 3047, Volvo B10M Alpus. Är en av mycket få Alpusar som finns kvar. Används som skolbuss i Helsingborg idag

Möllers

Vet ni vilka tider den kommer förbi Knutpunkten?

bjorn_k

Bussen är bärgad med tungbärgare, på väg mot Vikbolandet. Mer vet jag inte... Hoppas den motsvarar nya ägarens förväntningar!

Bussföraren

Citat från: bjorn_k skrivet 31 oktober 2011, 14:14:32 PM
Bussen är bärgad med tungbärgare, på väg mot Vikbolandet. Mer vet jag inte... Hoppas den motsvarar nya ägarens förväntningar!

Till Å?
Och Tannerbring?

Björn Forslund

Skönt att det löste sig för CR111:an, och att det jobb Mattias lagt ner på den inte är förgäves!

Mattias

Hej.

Runt lunchtid idag lämnade så äntligen bussen sin uppställningsplats för färd mot nya marker och ägare.









Är övertygad att om och när den nye ägaren eventuellt skulle ha intresse att meddela sitt förvärv här, så lär ingen missa det med tanke på det stora intresset som visats för denna tråd.
Därmed kan vi sätta punkt för denna buss för vår del och det återstår bara ett varmt lycka till för den nye ägaren med bussen! :)

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Erik Tannerbring

Tack Mattias! Hemtransporten gick bra, men sista 2km tappade bärgaren bussen från grinden och det var mycket backigt så vi fick inte upp den igen så det blev bogsering sista biten. Inga skador på bussen som tur var!

Robert T

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 31 oktober 2011, 16:18:44 PM
Tack Mattias! Hemtransporten gick bra, men sista 2km tappade bärgaren bussen från grinden och det var mycket backigt så vi fick inte upp den igen så det blev bogsering sista biten. Inga skador på bussen som tur var!

Oj! Hoppas den var säkrad med kätting?!

Skönt att den är räddad!  :)

Erik Tannerbring

Jo då som tur var! Eftersom det var en brant backe och lutningen gjorde att vi inte fick på den igen.. Men nu står den i garaget som tur är. Det hade blivit en luft läcka till så bärgaren hade lite trassel med luften. Att ha kört för egen maskin skulle ha blivit trubbel.

bjorn_k

Lycka till Erik! Skönt med garage :) Ser fram emot en provtur sedan när den rullar för egen maskin igen!  ;D

Mattias

http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

yngrot

Trevligt med det ljudet och att en Scania är seg visar ju detta .. Roligt att den får ett bra hem..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina