Scania CR 111 M söker ny ägare

Startat av Mattias, 12 juni 2011, 01:13:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 24 oktober 2011, 20:54:56 PM
Jag har tillgång till två st 135Ah som förmodligen är för stora (avlång modell) samt två 95Ah (fyrkantiga, dessa använder jag till min egen BF...) som säkert passar på hyllan... och om starthjälp/booster också finns i närheten så löser det sig nog...

/BK

Om dina batterier är friska så är det inga problem. det går att starta på vanliga bilbatterier t o m.
CR111 har en korg som är utsvängbar o rymmer två fyrkantiga 160 Ah klunsar normalt.

bjorn_k

Det blir som så att jag sätter i de små batterierna i bussen och har med mig de stora i bak, som starthjälp om det behövs! Nu är det bara ett problem kvar, ingen som jag trodde skulle kunna följa med till Örebro kan... Lite svårt att flytta en buss samtidigt som bilen ska hem... :-S Hade det inte vart för batterierna kunde man ju åka allmänna transportmedel...

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 25 oktober 2011, 09:48:03 AM
Det blir som så att jag sätter i de små batterierna i bussen och har med mig de stora i bak, som starthjälp om det behövs! Nu är det bara ett problem kvar, ingen som jag trodde skulle kunna följa med till Örebro kan... Lite svårt att flytta en buss samtidigt som bilen ska hem... :-S Hade det inte vart för batterierna kunde man ju åka allmänna transportmedel...

En följebil är alltid bra att ha vid sådana transporter, ifall man behöver hämta t ex vatten eller något annat nödvändigt.
Seså, någon Bussnackare kan väl ställa upp och hjälpa bjorn_k? Själv har jag en bussbesiktning nästa vecka och kan inte vara borta från jobbet hur mycket som helst.

bisquit

Vilken dag handlar det i så fall om!? Jag kanske kan vara behjälplig med transport av bil. Då jag bor "ähum" 5km ifrån uppställningsplatsen. Som är inne på Närkefrakts gamla område ute i Kvarntorp!  8) Är dock fullbokad hela denna vecka. Samt att jag jobbar heltid (natt). Men handlar det om någon dag i mitten eller slutet av nästa vecka. Så kan jag vara behjälplig!

bjorn_k

Då är det två som anmält sig ev behjälpliga. Robert T och Birger. Jag har en garanterad följebil på söndag (om det inte löser sig innan) vilket egentligen är för sent, eftersom den ska vara borta på torsdag. Fre-Lö är kört för min del, då är jag i Göteborg på förrättning. Jag skulle kunna komma och flytta den tillfälligt (ensam) på torsdag och sedan köra hela vägen på söndag då vi kan passera på väg från Göteborg. Ska meddela Mattias så fort jag hört om morsans sambo ev har tid att följa på torsdag.

Batterier, Startkablar, Glykol, Olja, Frysskydd, ATF, Spolarvätska, Gummiklubba, Skiftnycklar, Tång, arbetslampa... Vad har jag glömt?

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 25 oktober 2011, 15:13:51 PM
Då är det två som anmält sig ev behjälpliga. Robert T och Birger. Jag har en garanterad följebil på söndag (om det inte löser sig innan) vilket egentligen är för sent, eftersom den ska vara borta på torsdag. Fre-Lö är kört för min del, då är jag i Göteborg på förrättning. Jag skulle kunna komma och flytta den tillfälligt (ensam) på torsdag och sedan köra hela vägen på söndag då vi kan passera på väg från Göteborg. Ska meddela Mattias så fort jag hört om morsans sambo ev har tid att följa på torsdag.

Batterier, Startkablar, Glykol, Olja, Frysskydd, ATF, Spolarvätska, Gummiklubba, Skiftnycklar, Tång, arbetslampa... Vad har jag glömt?

Ta med några batteridojor i reserv. Alltid spräcker man någon när man drar dem.....inte kul att skjuta en batteripol om det glappar när man trycker på startknappen. :o
Lite säkringar är bra att ha också.

Robert T

Citat från: bjorn_k skrivet 25 oktober 2011, 15:13:51 PM
Då är det två som anmält sig ev behjälpliga. Robert T och Birger. Jag har en garanterad följebil på söndag (om det inte löser sig innan) vilket egentligen är för sent, eftersom den ska vara borta på torsdag. Fre-Lö är kört för min del, då är jag i Göteborg på förrättning. Jag skulle kunna komma och flytta den tillfälligt (ensam) på torsdag och sedan köra hela vägen på söndag då vi kan passera på väg från Göteborg. Ska meddela Mattias så fort jag hört om morsans sambo ev har tid att följa på torsdag.

Batterier, Startkablar, Glykol, Olja, Frysskydd, ATF, Spolarvätska, Gummiklubba, Skiftnycklar, Tång, arbetslampa... Vad har jag glömt?

Silvertejp, ståltråd!

Björn Forslund

Citat från: Robert T skrivet 25 oktober 2011, 21:10:25 PM
Silvertejp, ståltråd!

20 liters dunkar. Slang o slangklammer. Domkraft. Varselkläder med mycket reflexer, varningstrianglar.... :P
Ju mer man har med, desto mindre händer det.

bjorn_k

Dunken är inlyft likaså slangen med nipplar ifall det är stopp från tanken... 20tons domkraften hämtar jag imorn. Varselkläder tänkte jag ändå ha på mig. Varningstrianglar två stycken packas också imorn! Batteridojor sitter på extrakablarna jag har med (tack till Ersa)

Vad är det för säkringstyp?

Följebilsproblemet löst! Christer, morsans sambo hänger med på torsdag fm, då finns det ju risk att vi är hemma medan det är ljust tillochmed :-)

Dock har jag inte fått nåt mailsvar från Mattias idag. Får ringa honom imorn å kolla att allt fortfarande är Ok...

Robert T

Det sista som fattas för att vara failsafe är ju en buss/lastbil och en bogserstång. Då är man ganska säker på att få hem den.  ;D

bjorn_k

Citat från: Robert T skrivet 25 oktober 2011, 23:01:44 PM
Det sista som fattas för att vara failsafe är ju en buss/lastbil och en bogserstång. Då är man ganska säker på att få hem den.  ;D
Ja, då hade man kunnat spara in på en gubbe och en del material :-P

Peter G

Hallå!

en ide om det finns möjlighet är ju om någon kunde fotografera hela flytten av den scanian skulle ju vara värt för framtiden ? :)

bjorn_k

Pratade nyss med Mattias. Två problem fanns när dom startade upp bussen igår. 1: Kylfläktarna gick inte igång. 2: Lådan ville inte växla till tvåan.

1: Säkringar? Går det att tvångsköra fläktarna?

2: Magnetventil? Går det att göra någon snabb besiktning, konstatera fel?


Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 26 oktober 2011, 12:14:30 PM
Pratade nyss med Mattias. Två problem fanns när dom startade upp bussen igår. 1: Kylfläktarna gick inte igång. 2: Lådan ville inte växla till tvåan.

1: Säkringar? Går det att tvångsköra fläktarna?

2: Magnetventil? Går det att göra någon snabb besiktning, konstatera fel?



Fläktarna törs jag inte yttra mig om, men går dessa hela tiden eller går de igång först när motorn blivit varm o termostaten öppnat?
Växlingen kan vara två tänkbara orsaker. Oljan i lådan har blivit varm om bussen stått på tomgång länge. Är det så så kommer växlingen att ske när man börjat köra och oljan svalnar. Det kan ta någon mil innan dess... Den andra orsaken kan vara om den lilla elboxen som styr växlingen pajat. Den känner av hastigheten o lägger i tvåan när det är dags. Har lagat en sådan tidigare.

Robert T

CitatDet här är Googles cachelagrade version av http://www.angelfire.com/creep/trancemaster/63.html. Det här är en ögonblicksbild av hur sidan såg ut den 11 okt 2011 03:05:36 GMT. Den aktuella sidan kan ha ändrats sedan dess. Läs mer

Version med endast text
De här sökorden är markerade: scania 



Den sist tillverkade Scania CR 111 M, Uddevalla Omnibus 63, fick i December 1978 avsluta en epok. Totalt tillverkades 1808 st. bussar av modellerna CR 76, 110 och 111.
*SENASTE NYTT OM BUSSEN FINNS PÅ DENNA SIDA*
UPPDATERAS NÄR TID FINNS.
Bilder och info publiceras i kronologisk ordning. 

Uddevalla Omnibus 63 fotograferad utanför Uddevalla på väg mot Örebro 1 maj 2004, men som tyvärr ej gick att genomföra, mer om detta nedan.
Den 24/4-04 köpte webmaster, och en vän till mig denna buss, av Uddevalla Omnibus för att den skulle slippa möta bussdöden, eller råka ut för någon husbussbyggarfantast. Att den är den sist tillverkade av denna modell, gör bussen än mer intressant. Tanken är att bussen för egen maskin ska köras från Uddevalla till Örebro, en sträcka på ca. 23 mil, för att renoveras. Lördagen 1/5-04 skulle bussen efter lyckad provkörning i Uddevalla köras till Örebro, men efter påbörjad färd upptäcktes att de två kylarna placerade på varsin sida bakom bakaxeln, ej fungerade som de ska, de startade inte, vilket gjorde att efter ca 1 mil, började kylarvattnet att koka. Bussen kördes tillbaks till Uddevalla, och garaget, och när den parkerats, och motorn stängdes av för att kylas ner, testade vi förstås att starta den igen, och DÅ minsann startade fläktarna, och fungerade perfekt fram tills temperaturen sjunkit till 80 grader, därefter stannade de, precis som de ska. Trots det beslutade vi att lämna kvar bussen hos Uddevalla Omnibus för översyn av fläktsystemet.


Bilder på bussen vid garaget i Kuröd i Uddevalla, drygt en månad (18 mars-04) innan vi körde den från Uddevalla hittar du HÄR.


Den sist tillverkade CR 111 M, fd. Uddevalla Omnibus nr 63


CR 111:an har precis lämnat grindarna vid Uddevalla Omnibus och första stoppet blev rakt över gatan, vid Shell i Kuröd. Inhandlande av nödvändig proviant samt fotografering!

Lördagen den 29/5 2004 var det som ovan nämnt äntligen dags för ett nytt försök att hämta bussen med Örebro som mål, och lämna Uddevalla där den stått utomhus och avställd sedan tidigt 90-tal, i efterhand har vi hittat bussbiljetter från mitten av -92, så drygt tolv år har den stått på garageplanen hos Uddevalla Omnibus i Kuröd. Efter att ha försökt en gång tidigare, 1/5 -04, att köra bussen till Örebro, som tyvärr misslyckades då, pga att kylarfläktarna ej fungerade, skulle det till sist bära av mot Örebro. Vi hade ganska stor tidspress på oss, eftersom den "Grönplåt" vi hade fått låna av en mycket vänlig bussentusiast, skulle återlämnas samma dygn.
Lördagen började tidigt i Örebro, med resa mot Jönköping, en resa på dryga 22 mil. Från Jönköping till Uddevalla blev det ytterligare drygt 19 mil, och slutligen runt 13-14 tiden kom vi äntligen fram till Kuröd och Uddevalla Omnibus. Väl framme väntade Roland, (minns ej hans efternamn i skrivande stund) den ansvarige på Uddevalla Omnibus som hjälpt oss med att åtgärda kylarfläktarna och allt övrigt som skulle ordnas innan färden mot Örebro. Vi körde in bussen i garaget, gjorde en koll under bussen och upptäckte att kylarfläktarna visserligen fungerade, men den vänstra roterade ej fritt, ett av fläktbladen kärvade emot den kåpa som sitter runt fläkten för att rikta luften mot kylaren. Det blev en hel del jobb med att rikta den rätt, så att fläkten kunde rotera fritt, det är trångt på vissa ställen under en buss, och naturligtvis var det trångt och svåråtkomligt även här. Men, till slut var det åtgärdat och fläkten roterade fritt. En sista check så lampor, blinkers och övrig nödvändig apparatur fungerade gjordes. Vatten fylldes på, olja kollades och slutligen sattes flaggan på taket dit. Dags att backa ur garaget, tacka Roland och Uddevalla Omnibus för att äntligen köra de drygt 22 milen med CR 111:an till Örebro. Innan vi helt lämnade Uddevalla blev det en provtur runt stan och den här gången gick bussen som en klocka, utan att kylarvattnet började koka. På bilden ovan har vi precis lämnat garageområdet för att rakt över gatan stanna till vid Shellmacken och ladda upp med nödvändig proviant. (Läs: Godis, glass dricka och tobak.) 22 mil

Det man hos Uddevalla Omnibus gjort var att koppla förbi den automatik som styr de termostatreglerade kylfläktarna, så de går nu istället kontinuerligt. Efter den lyckade testkörningen i Uddevalla, bla upp för den långa backen mot Abbas industrier och runt i Kuröd, bar det äntligen av mot Örebro... nedan några bilder vid ett stopp i Lidköping... bussen finns nu med andra ord i Örebrotrakten.

Bussen med flaggan i topp på väg från Uddevalla till Örebro, här vid ett stop vid Mc Donalds i Lidköping. Foto 040529.

Interiörfoto, 040529.


Pärlan igen, depåstopp, Mc Donalds Lidköping.

Numera finns CR 111:an i Örebrotrakten, och delade under drygt ett år plats med Volvos första Låggolvsbuss, Volvo B10 L, en prototyp som även fick vara prototyp åt volvo B7L, ty bussen numera har en längsställd motor. Idag finns bussen ej kvar.


Äntligen på plats!
Bilderna ovan är tagna den 3/6-04 och drivaxlarna är precis ditmonterade efter bärgningen som vi blev tvugna till, då vi med endast drygt två mil kvar till Örebro, hände något som vi i efterhand borde tänkt på att kolla, nämligen de två drivremmarna till generatorn och vattenpumpen, gick av. De var ju naturligtvis genomtorra, så vi får vara glada att de inte gick av tidigare än när det "bara" var dryga två mil kvar.







Interiörfoto, som synes fick vi en hel del reservdelar vid övertagandet av bussen, bla en nyservad växellåda, HR 501, bromstrummor och mer därtill.








Jodå, som synes på bilderna gick allt enligt planerna och 111:an lämnade Uddevalla Lördagen 29/5 och tanken är att den ska bevaras och rustas, men det är en hel del som behöver göras, närmast är det att lokalisera luftläckage och byta några ventiler. Och bussen behöver en REJÄL genomgång av elsystemet, det lever MINST sagt sitt eget liv, men tack och lov att allt fungerade något sånär när vi körde den till Örebro. Sedan ska högra kylarfläktspaketet bytas ut och en hel del rost ska fixas, både på kaross och chassi, bromssystemet gås i genom grundligt, oljor och vätskor bytas, med mera med mera... Så vi har att göra... men så är det också fyra år kvar tills den är veteran, tills dess ska vi väl vara klara. Bilder och lite info kommer att finnas här på sidan och kommer att uppdateras med fler bilder och info för varje steg närmare originalskick vi kommer!
Samtliga foton ovan från 10/6-04





Foton ovan från 10/10-04
Någonstans måste man börja, och efter mycket hummande, vad som händer om man gör si och så, lossar den och den plåten, i och med att karossen är självbärande, började vi ta bort ett antal nitar... Vi beslöt oss för att lossa den nedre aluminiumlisten (från bakdörr till högra motorrumsluckan), ta bort kylargallret, för att sedan kunna lossa de nedersta ytterplåtarna, som synes på bilden ovan. Ytterplåtarna är av aluminium, och runt hjulhus glasfiber.

Tvärbalk framför bakdörr. Till vänster syns dörrgolvbrunnen.

Samma balk, men från vänstersidan.

Höger reaktionsstagsfäste fram.



Längsgående balk i den främre bottendelen, rostig. Vänster reaktionsstagsfäste.



Underplåtarna är i plåt och som kanske syns, så fanns där en del rost, främst då ytterst på hjulhuset och mellan hjulet och runt det främre, nedre kylarfästet. Även den vertikala "U-balk" mellan hjulhus och kylare var rejält sönderrostad, inte så underligt med tanke på påfrestningar från vägsalt med mera...

Däremot är axlar och bakaxelbryggan i bra skick, här synlig från vänstersida. I bakgrunden bakdörrsgolvbrunnen.

Bakaxelbrygga och reaktionsstagfäste på vänstersidan, här bakom bakaxeln. Till höger syns ljuddämpare.

Instrumentpanel och några av alla dessa kilometer kablar en buss består av...
Bilder ovan från 14/10 -04. Fler bilder följer.


Arbete pågår..





26/3-05




Batterilådan var helt sönderrostad, här ses den innan den ska grundmålas och få ny plåt. Foto 2/4 -05.





Slutligen monterades bottenplåten till batterihyllan och målades en gång till.


Passformen för den nya batteriluckan kollas, passar perfekt.



Så är äntligen värmen här och varför inte inleda Juni med att äntligen få batteriluckan på plats!


Så! Äntligen färdigt! Batterihyllan färdigplåtad och lackerad, luckan på plats, nu fattas bara en gasfjäder samt montering av en hake som håller batterihyllan på plats. Foto från 8/6 2005.















Samtliga bilder nedan från 1/10-05.


Ventilationskåporna på bussens tak hade passerat "bäst före" datum sedan långt tillbaka, så de gamla kasserades och ersattes av ett par från en skrotad CR 76:a och dessa blev i skick som nya, efter att blästrats och målats..


Kylaren och kåpan för fläkten var mycket rostiga och fästet för kåpan som håller fläkten på plats på kylaren hade rostat och lossnat på ett antal ställen, men på en skrot i Västerås hittade vi denna "felfria" kåpa från en CR 111:a från Uppsala, för 40:-.


Photoshop får nedan illustrera bakpartiet i framtiden...


Efter lite bökande och mycket svett, fick vi bort kylarpaketet för att kunna reparera den rostiga balk som ett av fästena för kylaren ska vara fastsvetsad i och även byta en del av plåten runt hjulhuset.





En del av ny plåt på plats.

Lite regn hindrar väl inte sanna entusiaster..?!


Motor: D 1104 C07 (205 hk), växellåda: Scania HR 501, helautomatiskt 2-växlad.

051004




Blästrat, slipat, grundmålat och färdigsvetsat. Foto ovan och under från 060114.

060701: Sedan ett par månader tillbaks sitter nu kylaren åter på plats, och allt arbete runt den högra kylaren är klart. Dock saknas foton på detta för tillfället, men ni kanske klarar Er.. Vi trodde aldrig att vi skulle få kylaren på plats igen, men tänk, svensk ingengörskonst är minsann inget nytt, 1971 så kunde man tänka då med, och vips, efter lite lirkande, betydligt enklare än man kunde föreställa sig, så var kylaren på plats, och bara att passa in med de fyra bultar som håller den på plats!


060922: Nu är arbetet i stort klart, plåtarna spacklade, grundmålade och fastnitade igen. 


060923 Hoppsan RIP.


070316
En koll blev det vid årets första besök och kontroll så bussen överlevt vintern..


Och så tomtarna bakom detta evighetsprojekt..

070502

De två aluminiumplåtarna mellan fram och bakdörrar har med åren upplösts på sina ställen, främts pga. kontakten med diesel och aluminium + stål = errosion, så dessa är på väg att bytas ut, vi fann två st. CR 111:or, vagn 64 och 74 från Örebro Trafik AB på en skrot utanför Karlskoga och fixade "nya" plåtar för en spottstyver.




070504


Återvinning: De båda "nya" plåtarna kommer från ÖTAB´s CR 111, vagn 64.




070820
080417 RIP Mio













080423
© www.scania-cr.cjb.net









Övrigt


© www.scania-cr.cjb.net