Scania CR 111 M söker ny ägare

Startat av Mattias, 12 juni 2011, 01:13:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej!

Som jag läst det finns det en som är villig att ha den på sinna ägor, jag bidrar med 500kr sedan kan säkert Scania bidraga med lite bidrag om någon drar i rätt trådar i företaget, så jag tror bussen kan räddas!!
Vet att SVOF har begränsade möjligheter att köpa bussar, men även i nuvarande ägares intresse i bussens fortlevnad så bör priset vara en symbolisk summa (jag har inte sett något pris!?)
Bussen är ju den samma som när den gick i trafik som jag förstått, dvs alla säten finns kvar om än att lacken är lite sliten!
Det är ju en bild hur bussarna såg ut under 70-80 talet och även i början på 90-talet i många städer och att det är den sista levererade Scania CR111 till kund så borde det vara både i Scanias och alla bussnördars hjärta att den bevaras...
Det handlar ju i princip om småpengar för Scania om dom kan skjuta till lite, skjuter dom till 100000-150000kr så har bussen nyrenoverad motor och ny lack utan problem..
Man kan ju låta dom ha den i visning när dom vill som plåster på såren!





Klaverdörr

Hej!

Nu har jag ryckt i lite trådar hos Scania och hänvisat vidare till SVOF så ni som är ansvariga hos SVOF bör bevaka detta ärende om vad som händer :-) Hoppas inte tiden är ute för denna buss!
Det handlar om småpengar för Scania att denna buss behålls och kan renoveras...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 22 oktober 2011, 11:14:12 AM
Varför just 27/10 av alla datum?

Antagligen av den mycket enkla orsaken att uppställningsplatsen är uppsagd och ska vara utrymd detta datum. Brukar finnas ett sista datum för sådant.

Björn Forslund

Citat från: Klaverdörr skrivet 22 oktober 2011, 03:36:50 AM
Hej!

Nu har jag ryckt i lite trådar hos Scania och hänvisat vidare till SVOF så ni som är ansvariga hos SVOF bör bevaka detta ärende om vad som händer :-) Hoppas inte tiden är ute för denna buss!
Det handlar om småpengar för Scania att denna buss behålls och kan renoveras...

SvOf kan inte göra så mycket om inte frivilliga hjälper till och fixar uppställning samt ser till att bussen körs dit. Jag har precis fått mail från Mattias som meddelar att den är körbar för egen maskin bara det tillkommer batterier.
Ni som är intresserade får nu försöka göra ett ryck och övergå till mindre snack och mera verkstad.
SvOf består inte av horder av sysslolösa personer som kastar sig över varje nytillkommen buss. Ska något bevaras måste det finnas intresserade medlemmar som tar sig an fordonet i fråga. Kom igen nu!

Scania själva vore givetvis den bästa lösningen, men de har redan gallrat i sin museala samling och jag vet inte om de är benägna att utöka den igen. Att få någon ekonomisk hjälp därifrån tror jag inte på, det har vi försökt med förut. De skyller på att de har sina egna museala fordon att sköta.

/Björn

Bussmicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 oktober 2011, 14:18:26 PM
Antagligen av den mycket enkla orsaken att uppställningsplatsen är uppsagd och ska vara utrymd detta datum. Brukar finnas ett sista datum för sådant.

Är inte månadskiften mer normalt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 22 oktober 2011, 15:12:49 PM
Är inte månadskiften mer normalt?

Vad som är "normalt" avgör nog markägaren ifråga. Bussen skulle, vad jag förstått, varit borta därifrån redan, men har tydligen fått lite respit.

Så, ni som vill rädda bussen, slut upp nu! Någon form av uppställning och några som vill jobba med den, så är det fullt möjligt.

1896

Som sagt, jag kan ha den här tills man hittar en bättre lösning, men jag har ingen möjlighet att åka och hämta den.  :)

bjorn_k

Ok, Nicklas jag hör av mig måndag eller tisdag om inte platsen löser sig på annat sätt. Tidig torsdagmorgon eller sen onsdag är tiderna jag kan ta mig dit...

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 23 oktober 2011, 08:35:26 AM
Ok, Nicklas jag hör av mig måndag eller tisdag om inte platsen löser sig på annat sätt. Tidig torsdagmorgon eller sen onsdag är tiderna jag kan ta mig dit...

Seså, ni andra som vill bevara Sveriges sist tillverkade CR111. Slut upp bakom Bjorn_k och Niklas och hjälp till att rädda bussen!
Det viktiga är att bussen rullar bort från nuvarande uppställningsplats innan slutdatumet och skrothandlarens ankomst.

Erling.L

Citat från: Bussmicke skrivet 22 oktober 2011, 15:12:49 PM
Är inte månadskiften mer normalt?

Kan vara att nästa hyresgäst skall ha planen i ett annat skick eller om planen återlämnas efter hyra att den skall återställas till ett bestämt skick o detta kräver att den e borta för o göra nått jobb med planen

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

bjorn_k

Är det nån som har ett extra batteri? Vart tvungen att sätta in ett av mina i bilen igår :-O I värsta fall får jag göra nåt slags rockad med traktorn/bilen/bussens batteri...

Hur stor är batterilådorna på en CR? lxbxh?

Mattias

Hej.

Då en del efterfrågat interiörbilder, bifogas här dessa.







Poängterar ånyo: Vi kan naturligtvis inte ge några garantier för att bussen felfritt för egen
maskin kan köras längre sträckor, då den idag saknar batterier och vi ej har haft den igång under en tid.
Sista datum för överlåtelse och bortkörning som ombesörjes av ny ägare står fast, då markägaren därefter behöver uppställningsplatsen.
Alternativet efter detta datum blir som påtalat annars demontering, då vi annonserat över fyra månader om bussens avvecklande, om ej någon tar över bussen före detta datum.

Priset frågas det om, det är i stort ett löfte om att fortsätta bevara bussen i dess ursprungsskick och förhoppningsvis renovera det som kan tänkas behövas.
Med bussen följer elschema mm samt en renoverad, enligt tidigare ägare, växellåda HR 501.
Som fler påtalat, detta är en mycket intressant buss och det sista någon vill är att denna skall behöva demonteras.
Scania har låtit meddela att en Scania CR 111 ej ingår i några bevarandeplaner gällande Scanias fordonshistoria för tillfället. Dock bistår man gärna i den mån de kan, med hjälp att tex få fram reservdelar, ritningar mm.

//M

scania_cr@hotmail.com

http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Christer K

Citat från: bjorn_k skrivet 23 oktober 2011, 20:00:22 PM
Är det nån som har ett extra batteri? Vart tvungen att sätta in ett av mina i bilen igår :-O I värsta fall får jag göra nåt slags rockad med traktorn/bilen/bussens batteri...

Hur stor är batterilådorna på en CR? lxbxh?
Går säker att starta med 2 st 12 volt minst 90 amp bil batterier. Det ska väl sitta i någon typ av lastbil/bussbatteri på typ 145 amp / st.

Starthjälp borde man kunna få från Närkefrakts Verkstad som ligger granne med bussen.
/ Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

bjorn_k

Citat från: Christer K skrivet 24 oktober 2011, 20:47:46 PM
Går säker att starta med 2 st 12 volt minst 90 amp bil batterier. Det ska väl sitta i någon typ av lastbil/bussbatteri på typ 145 amp / st.

Starthjälp borde man kunna få från Närkefrakts Verkstad som ligger granne med bussen.
/ Christer
Jag har tillgång till två st 135Ah som förmodligen är för stora (avlång modell) samt två 95Ah (fyrkantiga, dessa använder jag till min egen BF...) som säkert passar på hyllan... och om starthjälp/booster också finns i närheten så löser det sig nog...

/BK