Allt längre köer i Stockholmstrafiken

Startat av Fredde, 09 juni 2011, 20:47:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

"Trafikkaoset ökar i Stockholm. DN kan i dag presentera unika siffror som visar att trafiken är mycket trögare än för bara fem år sedan. Att köra E4 söderifrån in mot stan i rusningstid tar 60 procent längre tid nu än 2006."

http://www.dn.se/sthlm/sa-mycket-langre-tar-det-i-bilkoerna


Cero

33 minuter i snitt Bredäng->Kista mitt i morgonrusningen låter väldigt bra. Hur många andra miljonstäder kan man färdas samma sträcka i rusningstid på den korta tiden? Det måste rulla på betydligt bättre än vad det ser ut att göra på morgnarna söderifrån över Essingeleden om man ska nå den snittsiffran.

pierrew

Viva la bushen, att kunna köra en halv mil utan att blända av till halvljus i "rusningstrafik" är grejer de ;D

Dson

Citat från: Pierrew skrivet 09 juni 2011, 21:53:47 PM
Viva la bushen, att kunna köra en halv mil utan att blända av till halvljus i "rusningstrafik" är grejer de ;D
Välkommen till Norrland, köra upp till 8-10 mil utan att blända av på natten, är ännu skönare :D

Ersa


pierrew

Citat från: Dson skrivet 11 juni 2011, 07:21:47 AM
Välkommen till Norrland, köra upp till 8-10 mil utan att blända av på natten, är ännu skönare :D

På natten ja, de är inga problem här heller, men vi snackar om tiden då alla ska till och från jobbet ;)

Omnilasse

Intressantast tycker jag är miljöpartiets utspel - med billtull på Essingeleden försvinner alla köer...Tillåt mig tvivla. Det är en sak att med miljöavgifter just styra över passagerare från innerstaden till exempelvis Essingeleden. Men om även Essingeleden beläggs med avgifter, innebär det snarare att trafik åter ökar i innerstaden (om det inte blir mycket billigare att åka Essingeleden).

Det är ju en sak att styra trafiken när det finns ett alternativ som är billigare, ett annat när det inte finns.

Nico


Blir ofta full i skratt när man läser t.ex. Miljöpartiets tyckande i debatten för att ofta så har det en alldeles för tydlig vinkling utifrån ett City-perspektiv, dvs. att den som uttalar sig är någon som både bor och jobbar i City och som aldrig egentligen har behövt sätta sig in i den vardagsproblematik som råder för många som bor och arbetar utanför tullarna.

För Miljöpartiet m.fl. så blir då alternativet till att åka bil på Essingeleden istället ofta att de anser att folk ska åka kollektivt till City. Kruxet är väl vara, som vanligt, att många av de som väljer att åka runt inte ska till City alls, men att många av kollektivtrafikens absoluta förespråkare inte ser behovet av resor/tvärförbindelser åt andra håll än just till eller från City. Receptet blir då att även om någon jobbar i Nacka, men bor i Järfälla så så ska man nog antingen byta jobb eller bostadsort till City så är problemet löst.

Många skulle nog å andra sidan gärna åka kollektivt, men som kollektivtrafiken fungerar på tvären osv. så blir det sällan ett alternativ varför man tar den egna bilen. Blir det sedan lika dyrt att åka på Essingeleden som att åka genom stan, ja då försvinner ju incitamentet för att åka runt. Istället lär då folk ta den väg som blir kortast alternativt snabbast och det kan ju lika gärna bli tvärs igenom City i vissa fall så vad somliga av de s.k. experterna åsyftar har i alla fall jag lite svårt att hänga med i ibland...!?  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Alexei

Ett argument för som tyvärr glömms bort om förbifart stockholm är att om den byggs spar ca 10km på en resa Vällingby - Skärholmen.
(8km, Barkarby-Skärholmen och 5km Brommaplan-Skärholmen).  Att man skall behöva göra relativt långa omvägar i ett tättbebyggt område är knappast rationellt och inte heller miljövänligt, oavsett om man åker privat (bil) eller kollektivt.
Det är ju också toligt att trafik som inte skall till den hårt belastade innerstaden skall genom den. 

För övrigt närmsta vägförbindelse väster om Essingeleden, är Rv55, 60km bort.

Pete

@ Nico:
Det är väl inget som hindrar att man dels inför avgift på Essingeleden, dels höjer avgiften för infart i stan, så att skillnaden bibehålls? Sen är det ju naturligtvis ett problem att kollektivtrafiken är maxlastad i rusningstid och knappast klarar fler resenärer.

Nico


Citat från: Pete skrivet 13 juni 2011, 00:17:17 AM@ Nico:
Det är väl inget som hindrar att man dels inför avgift på Essingeleden, dels höjer avgiften för infart i stan, så att skillnaden bibehålls? Sen är det ju naturligtvis ett problem att kollektivtrafiken är maxlastad i rusningstid och knappast klarar fler resenärer.

Visst kan man göra så, men då blir det ju verkligen inte längre vare sig något incitament per se för att flytta trafiken till mer lämpliga vägar samtidigt som det verkligen blottlägger att det inte handlar om någon trängselavgift, skatt eller vad man nu vill kalla det. Om det ska kosta överallt, om än med varierat pris, så blir det ganska uppenbart om att det bara är fråga om ytterligare en pålaga på bilisterna då rimliga alternativ för dessa ofta helt saknas.

Många som kör via Essingeleden ska alltså ofta inte till/från City utan försöker att ta sig runt på ett vettigt vis utifrån omständigheterna. Skulle det t.ex. gå att åka kollektivt på en sträcka som t.ex. ovan nämnda Vällingby-Skärholmen på ett vettigare vis än att hela tiden ta sig via City så skulle det nog kunna vinna anhängare, men tills dess får man nog acceptera att bilen vinner på många av de resor där både start- och slutpunkt ligger utanför City, i synnerhet då på lite mera udda tider.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Pete skrivet 13 juni 2011, 00:17:17 AM
@ Nico:
Det är väl inget som hindrar att man dels inför avgift på Essingeleden, dels höjer avgiften för infart i stan, så att skillnaden bibehålls? Sen är det ju naturligtvis ett problem att kollektivtrafiken är maxlastad i rusningstid och knappast klarar fler resenärer.

Om man ska ha avgift på Essingeleden bör man också ha det på öst-västliga förbindelser också. Varför ska man diskriminera den som bor i söder och jobbar i norr, eller tvärtom? Varför ska en person söder om Mälaren tvingas betala avgift för att köra sin bil till en av regionens två flygplatser, när den som bor norr om inte ska göra det? Vill man segregera Stockholm fullständigt?

Björn Forslund

Miljöpartiet får väl införa Pol Pots modell, dvs tvinga folk att flytta från Stockholm om de vill begränsa stadens tillväxt. Eller så får de lära sig att acceptera Förbifart Stockholm.
Att tvinga folk till den redan välfyllda pendeln är ju inte heller någon bra lösning.

Danne B.

Jag tycker trängselskatterna är utmärkta! Man betalar t.ex. 2 x 20:- och kan köra rakt genom stan (Norrtull - Västberga) och slippa alla köer på Essingeleden!

Fast det var nog inte så dom tänkte egentligen... Men funkar gör det oftast!

//Danne