E16 förlängs från Oslo till Gävle

Startat av Lars, 27 maj 2011, 10:57:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Nu är beslutet taget i FN för att förlänga E16 från Oslo via Kongsvinger, Torsby, Malung till Gävle
http://www.nwt.se/varmland/article911072.ece

http://www.glomdalen.no/nyheter/article5306030.ece

Läs även på E16 egen hemsida
http://www.e16.se/

BMJ

E16:s egen hemsida lämnar en del övrigt att önska, jag skickade exempelvis ett antal mail till dem med frågor rörande E16 för ca 9 månader sedan (mailaress som uppgavs på hemsidan) ingen har bemödat sig att svara på dem än... Tittar man vidare på "senaste nytt" är det en artikel som jag uppskattar att den skrevs runt årsskiftet 2009-2010.

Lägger man ner såpass mycket pengar på en web-plats som man uppenbarligen gjort, bör man försöka hålla den hyfsat ajour!

1896

Äntligen ! undrar hur länge politiker i Dalarna har diskuterat/jobbat för detta. Återstår att se hur pass mycket bättre vägarna blir, det lär väl ska ta sin tid....

Alexei

#3
CitatÅterstår att se hur pass mycket bättre vägarna blir, det lär väl ska ta sin tid....

En början vore ju en genare sträckning Stöllet-Äppelbo (Torsby-Vansbro)
Föreslagen sträckning går via Malung, villket innebär en omväg på 2.5 mil, även på kartor med stor skala ser det konstigt ut.

Alexei

#4
Jag såg precis på Wikipedia att E16 börjar i Belfast och går sedan Edinburg-Bergen och vidare till Oslo.
Dvs man har en väg med samma nummer fast separerat av 700km hav?  För övrigt, är denna sträcka faktiskt längre än samtliga (nuvarande)sträckor på land, sammanlagda.  :o  Är inte detta rent trams?  Vad tycker ni?
Det hela blir ännu konstigare av att, mig veteligen, har det aldrig företkommit färjetrafik Skottland-Norska Vestlandet.
(Det kan ha funnits Shetland - Norge, men E16 går inte via Aberdeen och Lerwick, oavsett)
För övrigt Europavägar skyltas aldrig i Storbrittanien, villket gör det hela ännu mer skruvat.   ::)

1896

Har man inte planer på att E16 ska fortsätta genom Finland in i Ryssland i en framtid, läste detta i Dalarnas Tidningar.

Lars

Det vore häftigt om den kunde fortsätta helt till Vladivostok

Har just trafikerat en bit av nya E16 från Kløfta till Kongsvinget med Timekspress rute 2, den har rutenummer 2 för att den trafikerar rv 2 från Oslo till Kongsvinger - Charlottenberg (E6 från Oslo till Kløfta)
Vi får se om vägen från Kongsvinger till riksgränsen fortsatt får heta rv 2, rv 20 går ju från Kongsviner till Elverum det vore ju bättre med samma nummer hela den vägen nu.

Fylkevej 200 som går från Kongsviner till Svenska gränsen mot Torsby blir nu E16 (den uppgraderades redan ifjol med gröna skyltar) den vägen blir intressant för där är det en ganska bratt backe lite utanför Kongsvinger, Fransbråtabakken. Där står utländska långtradarna på rad när det snöar ute och vi får sätta kjetting på bussen eller köra en helt annan väg till Austmarka

1896

Finns iaf planer för sträckan Borlänge - Djurås:

www.dt.se/nyheter/borlange/1.3354858-trafikverket-planerar-paketlosning