Huvudmeny

Värsta backen?

Startat av Peter C, 26 maj 2011, 15:30:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Freke

Citat från: Bussföraren skrivet 27 maj 2011, 21:09:34 PM
Emådalen :-)

Det ser likadant ut än idag, passerade där i påskas på väg till Röros

Det kanske finns olika stavningar, men Lantmäteriet som ansvarar för den officiella ortnamnsbasen stavar med Ä.

Bussföraren

Citat från: Freke skrivet 27 maj 2011, 22:07:35 PM
Det kanske finns olika stavningar, men Lantmäteriet som ansvarar för den officiella ortnamnsbasen stavar med Ä.

Vägverket eller numera Trafikverket skyltar Emådalen så det är nog den stavningen som de flesta använder sig av :-)

Susanne

Det är inte för intet att just den vägdelen har 2 filer uppför och 1 nedför. Åkte där i somras senast.
Annars finns en lång utdragen backe på riksväg 84 mellan Funäsdalen och Hållan.
För några år sen asfalterades sträckan vid Hamra och asfaltsbilarna fick krypa upp.

Här är en bild från den backen i Emådalen som jag fotade i somras.

Tommy H

Citat från: Susanne skrivet 27 maj 2011, 23:03:03 PM
Det är inte för intet att just den vägdelen har 2 filer uppför och 1 nedför. Åkte där i somras senast.
Här är en bild från den backen i Emådalen som jag fotade i somras.

Visserligen var det tolv år sedan jag åkte där, och det var i mörker och blixthalka, men vad jag minns var det bara en fil i vardera riktning då i Emådalsbacken. Breddningen till 2+1 måste väl tillkommit senare, eller minns jag fel?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

BMJ

Vill minnas att det var 2+1 i Emådalsbacken 1999, när jag senast passerade.

Susanne

Citat från: Bussföraren skrivet 27 maj 2011, 21:09:34 PM
Emådalen :-)

Det ser likadant ut än idag, passerade där i påskas på väg till Röros

Bussföraren, du som passerade där i påskas, såg du om skyltarna om björnvarning fanns kvar längs med vägen?

mrshadow

I Emådalen är det 50 i kurvan längst  neroch över Emån :'(
Inte en sportslig att få med någon fart, när man skall norrut och upp för backen..
Söderut är det inte lika brant.. Men lika lite fart :(
Vid Klövsjö efter väg 316 är det också några besvärliga backar.
Stigningen norrut börjar i byn varför det är 50 sträcka.. Att nå 80 på toppen kräver nog last av helium ;D
Sista backen på väg 315 från Vemdalen upp mot Vemdalsskalet, är också den lite vass på slutet.
315 och 316 är alternativväg till E45 mellan Åsarna och Sveg, därför har jag med dem..

swedebear

När jag för cirka 1,5 år sedan åkte med Y-Buss från Sundsvall till Övik så var det ett ställe någonstans mellan Söderhamn och Gnarp (Minns inte exakt var men jag tror det var någonstans någorlunda nära Hudiksvall (Jag vet att det var innan förarbytet i Gnarp)) där det var en nerförsbacke som inte var helt rolig när det var halt, vår chaufför tog det väldigt lugnt och försiktigt och klarade det galant. Han som bytte av henne sen i Gnarp hade en mycket trevligare och bättre resa efter Gnarp, då hade snöfallet minskat och vägen var allmänt bättre
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Riksväg13

Glumslöv har jag sett och den tycks inte vara så farlig jämfört med Hallandsåsen, som jag hört mycket om. Men den har jag inte åkt på än... Någon nämnde Saltviksbacken som alltså utgör norra infarten till Härnösand. En lång raksträcka som kanske kan vara tuff uppför. Skellefteås norra utfart över Vitberget borde också vara rätt svår. Efter Boviken blir det nedförs mot Kåge. (liten uppförsbacke efter Kåge hamn iaf).

Anders Noren

Värst i Gästrikland är i alla fall östra infarten - nedfarten! - till Hofors.

Här i Skåne kan jag inte tänka mig att någon backe skulle vara värre än Hallandsåsens norra sida.

240 Cross

Den värsta backen vi stött på under våra resor till och från rallycross banor i hela landet var när vi skulle Arvika för några år sedan. Mellan E45 i Sunne och 61 i söder om Arvika (väg 238 enligt google) var det riktigt brant. Jag kommer inte ihåg någon % men det var till att växla ned och gå på motorbroms med buss och vagn hela vägen ned.

//Tomas

Staffan Sävenfjord

Citat från: 240 Cross skrivet 06 juni 2011, 21:18:28 PM
Den värsta backen vi stött på under våra resor till och från rallycross banor i hela landet var när vi skulle Arvika för några år sedan. Mellan E45 i Sunne och 61 i söder om Arvika (väg 238 enligt google) var det riktigt brant. Jag kommer inte ihåg någon % men det var till att växla ned och gå på motorbroms med buss och vagn hela vägen ned.

//Tomas

Backen du avser är den vid Fryksdalshöjden och visst: den suger rejält om man är på väg mot Arvika. Fast nu har vi lämnat riksvägarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

240 Cross

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2011, 22:37:09 PMFast nu har vi lämnat riksvägarna.

Ja det var ju inte meningen, missade den texten ibörjan  ;)

//TA

Staffan Sävenfjord

Citat från: 240 Cross skrivet 07 juni 2011, 07:48:19 AM
Ja det var ju inte meningen, missade den texten ibörjan  ;)

//TA

Ingen större fara mer än att om vi även skall ta med länsvägarna hittar man ganska många mycket branta backar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)