Huvudmeny

E4 Söderhamn-Enånger

Startat av Stefan K, 25 september 2007, 18:48:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Ämnet har ofta varit uppe bland trafikplanerare och vägfolk:

Varför klassas numera E4 Söderhamn-Enånger som motorväg, från att tidigare ha varit vanlig väg.
Jag anser båda varianterna som felaktiga.

Varken vanlig väg eller motorväg speglar standarden på vägen - men det finns däremot ett begrepp som gör det, både med avseende på standard och trafikregler, nämligen - MOTORTRAFIKLED!

Det finns inget som säger att en motortrafikled inte får ha 2+2 körfält :-)
Däremot uppfylls kraven på planskildheter och ej långsamtgående trafik.
Detta borde nån på Vägverket tänkt på!

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 25 september 2007, 18:48:01 PM
Ämnet har ofta varit uppe bland trafikplanerare och vägfolk:

Varför klassas numera E4 Söderhamn-Enånger som motorväg, från att tidigare ha varit vanlig väg.
Jag anser båda varianterna som felaktiga.

Varken vanlig väg eller motorväg speglar standarden på vägen - men det finns däremot ett begrepp som gör det, både med avseende på standard och trafikregler, nämligen - MOTORTRAFIKLED!

Det finns inget som säger att en motortrafikled inte får ha 2+2 körfält :-)
Däremot uppfylls kraven på planskildheter och ej långsamtgående trafik.
Detta borde nån på Vägverket tänkt på!

Vad jag förstått av tidningsartiklar i Gefle Dagblad så gjordes grönskyltningen dels för att spara alla de förbudsskyltar för oskyddade trafikanter, långsamtgående trafik m.m. som behövs för att vägen ska vara blåskyltad och dels för att testa om det över huvud taget är acceptabelt med motorvägsskyltning av en snålmotorväg. Måhända får våra undringar svar 2012 när vägen varit motorvägsklassad i tio år.

Vad beträffar varför man inte längre skyltar planskilda 13-18-metersvägar (2-4 körfält) som motortrafikleder så frågade jag en av Vägverkets skyltningsansvariga vid ett vägskyltseminarium i våras och han hade faktiskt ingen aning. Han hade dock, liksom jag, noterat att man inte längre skyltar nya motortrafikleder. Med de senaste årens stora vägbyggen är större delen av E4 genom Sverige planskild med 2 till 4 körfält och avlyst för långsamgående trafik men trots detta är alla nya vägar norr om Enånger blåskyltade. De gröna vägar som finns (Sundsvall-Söråker, Piteå-Norrfjärden och Gäddvik-Rutvik) är alla byggda före 1990-talets mitt när man började uppmärksamma att den klassiska motortrafikleden hade trafiksäkerhetsbrister.

Även i södra Sverige finns många exempel på nybyggda vägar som kunde ha klassats som motortrafikled på bl.a. vägarna E22, R49, R50 och R80.

Anders

Ulrik Berggren

Citat från: Anders Noren skrivet 04 oktober 2007, 11:00:34 AM
Vad jag förstått av tidningsartiklar i Gefle Dagblad så gjordes grönskyltningen dels för att spara alla de förbudsskyltar för oskyddade trafikanter, långsamtgående trafik m.m. som behövs för att vägen ska vara blåskyltad och dels för att testa om det över huvud taget är acceptabelt med motorvägsskyltning av en snålmotorväg. Måhända får våra undringar svar 2012 när vägen varit motorvägsklassad i tio år.

Vad beträffar varför man inte längre skyltar planskilda 13-18-metersvägar (2-4 körfält) som motortrafikleder så frågade jag en av Vägverkets skyltningsansvariga vid ett vägskyltseminarium i våras och han hade faktiskt ingen aning. Han hade dock, liksom jag, noterat att man inte längre skyltar nya motortrafikleder. Med de senaste årens stora vägbyggen är större delen av E4 genom Sverige planskild med 2 till 4 körfält och avlyst för långsamgående trafik men trots detta är alla nya vägar norr om Enånger blåskyltade. De gröna vägar som finns (Sundsvall-Söråker, Piteå-Norrfjärden och Gäddvik-Rutvik) är alla byggda före 1990-talets mitt när man började uppmärksamma att den klassiska motortrafikleden hade trafiksäkerhetsbrister.

Även i södra Sverige finns många exempel på nybyggda vägar som kunde ha klassats som motortrafikled på bl.a. vägarna E22, R49, R50 och R80.

Anders

Har det inte trots allt att göra med huruvida man tillåter långsamtgående trafik eller ej? Man kanske vill vara "flexibla" och kunna ha en glidande skala mellan vilka typer av fordon man vill tillåta, beroende på var det finns parallelvägar mm? Motortrafikled har ju förbod mot alla långsamtgående fordon (traktor och motorredskap, cykel, moped, hästekipage mm).

/UB, boende i ett län med både blåskyltade mittseparerade vägar upplåtna för långsamtågående fordon samt dylika med förbud mot sådana fordon

Anders Noren

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 04 oktober 2007, 11:09:35 AM
Har det inte trots allt att göra med huruvida man tillåter långsamtgående trafik eller ej? Man kanske vill vara "flexibla" och kunna ha en glidande skala mellan vilka typer av fordon man vill tillåta, beroende på var det finns parallelvägar mm? Motortrafikled har ju förbod mot alla långsamtgående fordon (traktor och motorredskap, cykel, moped, hästekipage mm).

Kanske - om det inte vore för att senast en motortrafikledsskylt sattes upp i Sverige var i början av 1990-talet trots alla funktionella "motortrafikleder" som byggts sedan dess. Riks-80 förbi Storvik, till exempel, som när den invigdes 1998 var utformad som 1990-talsversionen av motortrafikled (13 meter bred, två breda körfält, inga vägrenar, planskilda korsningar med accelerationsfält, inga oskyddade eller långsamgående trafikanter m.m.). Hela sträckan mellan Sandvikens västra infart (där motortrafikleden slutar) och Tegelbruket utanför Storvik är idag planskild, mötesseparerad och avlyst för oskyddade och långsamgående trafikanter men skyltad med blå skyltar och förbudsskyltar.

Den nya R50 mellan Falun och Ornäs har t.o.m. högre standard än E4 Söderhamn-Enånger, faktiskt nästan som motorvägen mellan Valbo och Gävle (som i viss mån har 1950-talsstandard), men är ändå bara blåskyltad. Och den är väl inte upplåten för långsam trafik?

Anders

Ulrik Berggren

Citat från: Anders Noren skrivet 04 oktober 2007, 12:18:01 PM
Kanske - om det inte vore för att senast en motortrafikledsskylt sattes upp i Sverige var i början av 1990-talet trots alla funktionella "motortrafikleder" som byggts sedan dess. Riks-80 förbi Storvik, till exempel, som när den invigdes 1998 var utformad som 1990-talsversionen av motortrafikled (13 meter bred, två breda körfält, inga vägrenar, planskilda korsningar med accelerationsfält, inga oskyddade eller långsamgående trafikanter m.m.). Hela sträckan mellan Sandvikens västra infart (där motortrafikleden slutar) och Tegelbruket utanför Storvik är idag planskild, mötesseparerad och avlyst för oskyddade och långsamgående trafikanter men skyltad med blå skyltar och förbudsskyltar.

Den nya R50 mellan Falun och Ornäs har t.o.m. högre standard än E4 Söderhamn-Enånger, faktiskt nästan som motorvägen mellan Valbo och Gävle (som i viss mån har 1950-talsstandard), men är ändå bara blåskyltad. Och den är väl inte upplåten för långsam trafik?

Anders

Trafikplatsen vid Karlsvik hade väldigt korta ramper - samma som på snikmotorvägen norr om Söderhamn. Det var väl de som var alibit. Men nu har ju även de byggts bort och ersatts med långa ramper i ett anant läge efter folkliga protester. Och vägen tillåter inte motorredskap eller cyklar trots att parallellvägar saknas... ::)

Bengt Jönsson

Apropå standard på motorvägar.

Länkar in en "historisk" bild från tidigt 90-tal visande "standarden" på det som idag är Autobahn A4 genom f.d DDR.
Denna del av motorvägen byggdes när VK2 redan hade brutit ut och man började "snåla" med resurser.

Observera att bilden visar en av-/påfart direkt på själva motorvägen utan några retardations- eller accelerationssträckor samt att påfarten är grusväg direkt in på bygatan!



/Bengt

Christian Ljunggren

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 oktober 2007, 18:12:20 PM
Apropå standard på motorvägar.

Länkar in en "historisk" bild från tidigt 90-tal visande "standarden" på det som idag är Autobahn A4 genom f.d DDR.
Denna del av motorvägen byggdes när VK2 redan hade brutit ut och man började "snåla" med resurser.

Observera att bilden visar en av-/påfart direkt på själva motorvägen utan några retardations- eller accelerationssträckor samt att påfarten är grusväg direkt in på bygatan!



/Bengt


Det var ju en riktig höjdare och dessutom en stor björk i mittremsan utan räcken.

/Christian

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 04 oktober 2007, 23:20:22 PM

Det var ju en riktig höjdare och dessutom en stor björk i mittremsan utan räcken.

/Christian

Den björken står väl dessutom så att risken är stor att stora fordon hakar i. Och om inte så är väl ändå risken för plötsliga väjningar överhängande. Det var ju inte direkt ovanligt att man såg en långtradare köra förbi en trött Trabant.
Vägen på bilden ligger i stort sett öde. Är det en tillfällighet eller är den redan avstängd för trafik?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2007, 08:25:10 AM
Den björken står väl dessutom så att risken är stor att stora fordon hakar i. Och om inte så är väl ändå risken för plötsliga väjningar överhängande. Det var ju inte direkt ovanligt att man såg en långtradare köra förbi en trött Trabant.
Vägen på bilden ligger i stort sett öde. Är det en tillfällighet eller är den redan avstängd för trafik?


Bilden är enligt Autobahn-Online.de tagen vid "Ohorn" längs A4 öster om Dreseden i f.d DDR 1990.
Huruvida en "Barkas" eller annat tyngre fordon tillverkat i någon av de forna öststaterna skulle kunna uppnå högre hastighet än en Sachesenring 601 - "Trabant" torde vara osannolikt.

På den nya sträckan av E4 norr om Uppsala finns ju också ett ensamt träd i mittremsan.

/Bengt

http://www.autobahn-online.de/images/gallerie.html

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 oktober 2007, 13:07:37 PM

Bilden är enligt Autobahn-Online.de tagen vid "Ohorn" längs A4 öster om Dreseden i f.d DDR 1990.
Huruvida en "Barkas" eller annat tyngre fordon tillverkat i någon av de forna öststaterna skulle kunna uppnå högre hastighet än en Sachesenring 601 - "Trabant" torde vara osannolikt.

På den nya sträckan av E4 norr om Uppsala finns ju också ett ensamt träd i mittremsan.

/Bengt

http://www.autobahn-online.de/images/gallerie.html

Du skrev först bara att bilden var från tidigt 90-tal. Det tog sannolikt ett par år efter åtförenandet innan vägen blev åtgärd och under den tiden hann en del andra tyska lastbilsfabrikat leta sig in i området medan fortfarande ett antal Trabanter rullade kvar. Mina iakttagelser om hur det gick till mellan lastbilar och Trabbi på fd DDR:s motorvägar härrör för övrigt från just 1990.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2007, 14:27:43 PM
Du skrev först bara att bilden var från tidigt 90-tal. Det tog sannolikt ett par år efter åtförenandet innan vägen blev åtgärd och under den tiden hann en del andra tyska lastbilsfabrikat leta sig in i området medan fortfarande ett antal Trabanter rullade kvar. Mina iakttagelser om hur det gick till mellan lastbilar och Trabbi på fd DDR:s motorvägar härrör för övrigt från just 1990.


Oki  ;D ;D
En annan sak som är lite speciell med bilden är ju att det saknas vägrenar på båda sidor förutom på en yttersida och denna verkar vara av den "gamla modellen", dvs ej belagd utan enbart av grus.
Vägen tycker jag liknar våra svenska "smalmotorvägar" men med en normalbred mittremsa.

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 oktober 2007, 13:07:37 PM

På den nya sträckan av E4 norr om Uppsala finns ju också ett ensamt träd i mittremsan.

/Bengt


Det är en ek som finns på den nya motorvägen. Jag har tyvärr ännu inte sett den eftersom den står på det avsnitt som är mellan Björklinge och Mehedeby och den delen är inte öppnad ännu. Men snart blir det möjligt att se detta eftersom vägen öppnas den 17 oktober. Det har stått lite om eken i Upsala Nya Tidning. Den har lämnats kvar för att göra motorvägen lite mer omväxlande. Eken ska visst också förses med belysning så att den syns även i mörker
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan K

Det var något lustigt att Vägverket inte har nåt bra svar på varför man inte skyltar fler vägar som motortrafikled.
Jag frågade en kunnig inom trafikreglering och han menade att det inte finns några hinder för att skylta 2+2-vägar med motortrafikled.
I Malmö finns en sådan på Inre Ringvägen(Annetorpsvägen), sträckan Trelleborgsvägen-Pildammsvägen. Denna har byggts ut från 11 m med två körfält till 2+2 med mittbarriär och den är skyltad motortrafikled!

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 06 oktober 2007, 14:39:49 PM
Det var något lustigt att Vägverket inte har nåt bra svar på varför man inte skyltar fler vägar som motortrafikled.
Jag frågade en kunnig inom trafikreglering och han menade att det inte finns några hinder för att skylta 2+2-vägar med motortrafikled.
I Malmö finns en sådan på Inre Ringvägen(Annetorpsvägen), sträckan Trelleborgsvägen-Pildammsvägen. Denna har byggts ut från 11 m med två körfält till 2+2 med mittbarriär och den är skyltad motortrafikled!

Nej, det är inga problem att ha fler än två filer på en motortrafikled. De flesta motortrafikleder i Sverige har numer tre filer. Riksväg 95 mellan Luleå och Gammelstad är sedan gammalt en fyrfilig motortrafikled och E4 Piteå-Norrfjärden byggdes med full motorvägsstandard men klassades av någon anledning som motortrafikled. 2003, när den skyltades om till motorväg, skrev Norrbottens-Kuriren att skälet till att den inte fick vara motorväg från början var att riksdagen bestämt att det inte finns några motorvägar norr om Sundsvall! (Jag har försökt verifiera påståendet, det kan vara en skröna...)

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 07 oktober 2007, 01:21:21 AM
2003, när den skyltades om till motorväg, skrev Norrbottens-Kuriren att skälet till att den inte fick vara motorväg från början var att riksdagen bestämt att det inte finns några motorvägar norr om Sundsvall! (Jag har försökt verifiera påståendet, det kan vara en skröna...)

Ur Wikipedia:
"Ett avsnitt mellan Stöcksjö och Umeå uppfyller sedan motorvägsstandard men en cirkulationsplats gör att vägen inte är klassad som motorväg trots att den i praktiken fungerar som det. Detta avsnitt har också tidigare varit motorväg men förlorade sin motorvägsstatus sedan cirkulationsplatsen blivit byggd."
http://sv.wikipedia.org/wiki/E4#Norr_om_Bj.C3.B6rklinge

Så visst har det funnits motorväg norr om Västernorrland i många år innan en sådan byggdes i Piteå. Jag kan inga direkta årtal då jag inte bodde här då, men det borde ha varit 2000 eller något år innan som nya E12:an invigdes söder om Umeälven mot Obbola, och i samband med det kom den nya rondellen till på E4:an strax söder om Umeå.