Besöka Tjernobyl (OBS 32 bilder och info)

Startat av Jona, 18 maj 2011, 22:45:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Som många av er läsare av min söndagsbildtråd vet så besökte jag en plats jag drömt om och se i många år den 29 april i år. Jag besökte nämligen Tjernobyl då och fick se denna underbara plats helt med egna ögon.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44616.0 (länk till söndagsbild 130)

Jag lovade i den tråden och återkomma med mer bilder och information och jag tänkte försöka hålla mitt löfte nu.
Jag bjuder först på ett bildsvep, sedan kommer lite information om hur denna resa ska göras rent praktiskt.

BEKLAGAR men bildsvepet blir på 32 bilder då jag inte kommer på något bra sett och dela upp bildsvepet på annars och få info och bilderna sammanhängande.
Så citera INTE alla bilderna samtidigt.


Bild ett är från den yttre gränsen till undantagszonen. Passkontrollen vid 3 mil gränsen från kraftverket. Efter att våran chaufför lämnat papper och vi visat pass och på så vis anmält våran närvaro kunde vi fortsätta in i området.


I staden Chernobyl som numera är den ända bebodda staden inom området finns affärer och annat som dom 6000 arbetarna i området kan behöva.

Här tittar vi på en sportarena. På gräsplanen står någon stridsvagn och i banden och hjulen uppmättes rejält höga nivåer av radioaktivitet, högre en dom vi mätte vid själva Tjernobyl kraftverket.

Denna stad ligger ganska precis utanför den inre zonen, och innanför den får ingen bo, utan arbetarna i området bor i denna stad eller i en annan stad utanför området. Dom sistnämnda åker tåg in och ut från området. Mer om detta snart.


En staty till brandmännen från Chernobyl brandstation som var dom första som anlände till olycksplatsen den där dagen i april, närmare bestämt den 26 april 1986.


Brandstationen, i drift ännu idag. Härifrån utgick den första räddningsstyrkan.


Bygget av reaktor 5 och 6 avslutades hastigt och man övergav platsen, byggkranarna lämnades och sedan kom man helt enkelt aldrig tillbaka mer.


Sarkofagen som hjälpligt innesluter den förolyckade reaktor 4.
Det är endast tillåten och fota kraftverket i denna vinkel, dom andra hade fotoförbud. Varför man kräver detta vet jag inte, och guiden kunde inte svara på det heller.
Så därför blir det bara denna vinkel jag använde.


Våran Guide visar på geiger-mätaren hur hög nivån är.


den var 3,3 Microsievert i timmen, vanliga nivån i t.,ex Sverige är på 0,1 ungefär.


Närmare staketet var nivån på 4,55 Microsievert.


Sedan bar det av till den moderna staden Pripjat. Eller den blev stad 1970, och riktig modern för sin tid och för att vara i Ukraina.
Men den övergavs hastigt 36 timmar efter olyckan då man började evakuera staden.


På vägen mot staden passerades en bro över den då moderna och ganska nybyggda järnvägen.
Ett spår används dagligen av det tidigare omnämnda persontåget för arbetarna vid den andra boplatsen.


Bron fick öknamnet dödens bro, denna väg var den ända till och från Pripjat och dom poliser som skötte bevakningen på brons ena sida dog, medan dom på den andra änden klarade sig.


Ett administrativt hus inne i Pripjats centrum. Guiden överöste dig med information på engelska så vissa delar av det hon sa åkte in genom ena örat och ut genom det andra så jag minns nu inte vilken typ av administrativt hus detta var.


Bohus, snart skymd bakom dom höga träden.


Vi klättrade upp på taket till hotellet och fota ut över staden. Här ser man bland annat stadshuset i bildens förgrund.


I bakgrunden syns kraftverket Tjernobyl i staden Chernobyls industri-område. I förgrunden några bohus. I staden bodde dagarna före olyckan ungefär 50.000 människor, men en utbyggnad för 25.000 personer till var planerad.

Vindriktningen denna olycksaliga dag var rakt mot nordväst, så Pripjat låg rakt i vindriktningen och överöstes med radioaktivitet.
Men man städade staden med kemikalier tidigt och Pripjat var den plats vi kunde besöka utan att Guide mätte nivån först. Här kan man nästan ströva fritt idag.
Unvik mossa var det ända guiden sa.


Utsikt från hotellet, huset i bildens mitt var kulturhus/stadhus och här kunde man även gifta sig, besöka sportanläggning, teater, bio och mycket mer.


Insidan av kulturhuset och en bit av en väggmålning.


Kulturhuset hade stora fönsterrutor i fasen på framsidan, men efter katastrofen sköts dom sönder av soldater för att få in luft i husen och på så vis få ut radioaktiviteten. Så stadens flesta fönsterrutor är krossade, men skadorna på golv, väggar och inredning har gjorts av vandaler och plundrare innan området han spärras av.


Den 1 maj 1986 planerade man och öppna staden nya nöjesfält för arbetardagen men nu blev det ju inte så.

Dessa radiobilar blev ett tag den plats i staden som hade högst nivå strålning, men ingen av oss provade och köra dom så om det fortfarande är så vet vi inte.


Parishjul. Människorna på bild är inga invånare utan det var en annan större guide-grupp där samtidigt som vi gjorde besöket.


Badhuset hann bara användas i 2 år.


Intill badhuset ligger skolan, och detta är dörrarna till matsalen.


Matsalens golv är fyllda med oanvända gasmasker som man hade ifall USA skulle använda kärnvapen mot Ukraina.


Skolmatsalens kök.


Anslagstavla, vad det står vet jag inte.


Vissa delar av skolan var fyllda med böcker över golvet, så visst hade man viss eftertanke när man brutalt vandrade runt på tonvis med böcker som fyllde gångar och klassrummen. Inte alla dagar man brukar promenera på tonvis med böcker, men nu har jag i alla fall gått på kunskap.


Ett klassrum, man ställde upp sina stolar och gick hem för att aldrig komma åter.
Så jag tycker synd om den vaktmästare som hann med och städa golven, så dumt planerat, städa helt i onödan.


Efter besöket var det dags och åka tillbaka mot kraftverkets och området matsal. Där står denna mätare för att kolla hur mycket radioaktivitet du hade fått på dina kläder och skor.

Här är det jag som ska få beskedet om jag måste stanna kvar eller om jag får fara hem.
Vi hann under dagen med och testa 3 olika sådana här maskiner innan vi kom ut ur området och både jag och mina kamrater blev godkända och släpptes ut.


I byn Chernobyl, som ligger precis utanför zonen på 1 mil finns det affärer och vi besökte en av dom för att bunkra läsk inför färden på 2 timmar tillbaka till baslogit på 5000 meter i Kiev.


Men innan vi lämnade stället och undantagzonen så hann vi med ett besök i den forna hamnen.

Här går våran Guide först och mäter nivån, den är inom rimliga gränser så vi får beträdda båten för och fota.


Guidens berättade att dessa båtar var med i räddningsarbetet och blev sedan lämnade här i hamnen i Pripjatfloden och när vattnet frös till is så krossades båtarna och sedan har tidvattnet och tiden dragit ut dom i floden och där har dom slutligen sjunkit.

Efter vi fotat dessa båtar bar det av mot Kiev. Ingen av oss hade blivit självlysande heller.

Nu har ni fått se detta bildsvep på 32 bilder kan det vara dags och berätta lite information om hur man ska planera denna resa.


----------INFO------------------

Till och börja med, det är mycket viktigt att följa guidens instruktioner till punkt och pricka, det finns beväpnade vakter i området och du har bara rätt och besöka den plats som du har med i tillståndet.

Man måste vara över 18 år, alltså myndig för att få besöka området. Gravida kvinnor får inte besöka platsen.

Vi bokade resan i mycket god tid med http://www.tourkiev.com/chernobyltour/ och då lämnar man passnumret och annan behövlig information.
Denna firma kommer sedan och söka alla tillstånd du behöver.

Fredrik och Fillip besöker Tjernobyl i ett inslag i Boston The party och det är med denna firma dom också beställt guidning.

Vi valde och boka egen guide och egen bil vilket är mycket dyrare men är helt klart värt det. Annars brukar man köra busslaster.

Säkerhetsinformation, information om Kraftverket och framtidsplanerna får man i ett hus ganska nära den plats där vi fotade verket. Detta hus är förstärkt med en plåt av någon typ i väggen (bly kanske) och därför är nivån på strålningen mycket låg om den ens finns. Övrig tid sitter man mycket i bil så det innebär att vistelsen utomhus är ganska kort, längst var den i pripjat.

Så tidmässigt hinner du inte dra på dig någon strålning dom få timmarna man är på plats. Som jag skrev i bildsvepet så måste man passera 3 st känsliga mätare för att få lämna området och för oss 3, våran guide och förare gick det bra.

Fråga gärna så ska jag försöka svara på era funderingar....

--------------reseinfo----------------

Vi valde och boka flyg Stockholm - Kiev och åter med www.travelpartner.se eller så bokar man direkt med flygbolaget. Vårat flygbolag heter www.aerosvit.com och det var mycket rabatterade priser och flyga tisdag eller söndag.

www.kievapts.com genom dom bokade vi våran lägenhet i centrala Kiev, transport till och från flygplatsen och en 3 timmar guide i Kiev dag 1 då man får mycket värdefull information.
T.ex restauranger med engelsktalande personal, affärsställen, marknadsgator och andra tips och värdefulla råd. Boka gärna en guide tur, den är helt klart värd dom 15 dollar/person som vi betalade.

Dollar är mycket användbart i landet, och överallt finns så bås där man kan växla till sig landets valuta med dollar. Många säljare på stadens marknadsgata kan engelska och dom växlar gärna dollar. Man blir inte lurad heller utan dom vet växelkursen och räknar fram hur mycket av deras valuta du ska ha.
Så rådet är, växla till dig dollar hemma i Sverige, och ta med dom, och växla till dig lokala valutan på plats.

Pga av det stora antalet poliser är säkerheten lika bra eller bättre än en svensk storstad. Korruptionen inom polisen har minskat oerhört mycket efter en omfattande upprensning.

Det är mycket billigt och åka buss och tunnelbana, men här kan kunskaper över det kyrilliska alfabetet vara en bra kunskap. Jag hade en liten karta med tunnelbanenätet med mig där stationernas namn står på både Engelska och Ukrainska så jag kunde jämföra. På väggarna i tunnelbanan så står stationens namn där du är nu längst till höger, sedan nästföljande stationer till ändhållplats eller dylikt. Så det är bara och jämföra kartan med denna skylt för och se åt vilket håll tåget på detta spår ska.

Bytespunkterna till andra linjer är tydligt utmärkta, vid vilken station man byter till vilken linje, under stationens namn står anslutande linje några stationer och bakgrundsfärgen är den linjens färg. Så med lite övning och bra hjälpmedel kan man färdas i tunnelbanan utan att förstå vad det står på skylten.

----------------------------

Alla i staden är vänliga och hjälpsamma och om du visar vart du vill i en bra guidebok så pekar dom ut vart du är och vart du ska på din medhavda karta.
Några, speciellt då yngre människor kan engelska och hoppar in och tolkar åt dig på frågor du får om du själv inte kan svara.

Maten i restaurangerna jag provade var mycket god och för en svensk mycket billig.

Jag rekommenderar alla och besöka Kiev och Ukraina åtminstone en gång i livet. Jag personligen har redan börjat planera nästa resa dit.

Frågor och funderingar tas gärna emot, sedan kan jag bara hoppas jag kan besvara dom också.

Mvh Jona
MVH Filosofen Jona

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Mikey

Riktigt fina bilder och mycket bra information! Detta är en plats jag själv drömt om att få besöka någon gång!

Jona

Tack för alla trevliga kommentarer. Det uppskattas. Vi hade tur med vädret också. Det ända man önskade man hade mer av var tid, för tiden där blev lite knapp, men det är många ställen och se och mycket information som ges under kort tid så en 2 dagars utfärd hade varit intressant och göra.

Angående det jag skrev om undvik mossa, det är inte intaga den som jag ska undvika, eller ja det också. Utan det var helt enkelt så att man skulle inte gå på den överhuvudtaget, för mossan absorberar radioaktivitet och du vill inte röra upp den typen av damm.

Återigen ber jag om ursäkt för att jag hade mer än avsett antal bilder i svepet, men som jag sa, funderade länge hur jag skulle dela upp svepet i 2 men kan inte på något bra sett och ändå få all information med, eller att trådarna läses bara den ena, men man missar den andra.

Eller varför inte läsa del 2 först och därför inte förstå sammanhanget. Har någon admin bättre idé så är ni välkommen och åtgärda det. För jag kom inte på något annat sett.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Zella

Riktigt intresant... tack för att du lät oss ta del av din resa.

Jacob

#5
Ja, övergivna platser är något som verkligen väcker intresse hos mig, så detta var otroligt intressant att se. Jag har velat besöka Tjernobyl och Pripyat länge, så når jag slutat gymnasiet ska jag jobba ihop till en resa dit. Stort tack för dina bilder, och att du är en duktig fotograf gör ju inte reportaget sämre :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Danne B.

Mycket intressant läsning och bra bilder!!!

//Danne

jocke

Trevligt svep.

Det jag undrade över var de du sa om de 3 maskinerna som mäter din radioaktivitet. "Om vi fick åka hem eller stanna"? Vad menas med de, intressant, bara jag som fick en bild på ett fängelse i skallen eller :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

the0fiskis

snygga bilder fårn ett sälle man ser sällan ifrån och alla vet om  :)

Mr G

Lysande! Skulle t o m kunna säga självlysande!

Hälsningar Mr G
吉先生

Magnus

Idag när jag åkte hem från jobbet så var det faktiskt ett reportage på SR P3 om någon som hade gjort en likadan resa, så ni som är intresserade kan ju leta upp och lyssna på det.

Mathias Rickman

Känns verkligen sorgligt att se på dessa bilder & se vad en olycka kan göra för att tömma en helstad mycket fina bilder Jona


Mathias

Jona

Citat från: jocke skrivet 19 maj 2011, 17:26:54 PM
Det jag undrade över var de du sa om de 3 maskinerna som mäter din radioaktivitet. "Om vi fick åka hem eller stanna"? Vad menas med de?

Grov övderdrift, hem kommer du ju, men man rekomenderas och ha extrakläder med sig, om du ger utslag i maskinen måste du ta av dig kläder tills du blir godkänd. Hjälper inte det blir det och duscha osv. Hjälper inte det blir det kontakt till polis/väktarna som sedan tar vid, men vad som händer exakt visste inte våran guide då dom aldrig råkat ut för det faktiskt.

Vissa har däremot fått lämna området utan skor, för det som blivit kontaminerat får du lämna kvar. Därför hade jag med kameraväskan genom mätmaskinen också, för och få veta om utrustningen gick fri.

För mig och mitt sällskap gick det utmärkt vid alla 3 olika maskiner man mäts vid.

Tänkte förtydliga lite om värdena också. Om jag förstod våran guide rätt så går gränsen som är högsta tillåtna på 20 Microsievert, alltså värdena på hur högt radioaktivitet får vara i området. Maskinen du mäter dig tillåter inte mycket. Så det är skillnad.
Är det högre en 20 Microsievert så måste du backa och ta dig från platsen snabbast möjligt.
Det ska också finnas en högre gräns som du totalt inte får passera i tillåten värde och gör du det får inte komma tillbaka till platsen.

Det högsta vi utsatte oss för var 4,55 Microsievert och det var vid staketet till själva kraftverket och bara en mycket kort stund.
Normala värdet världen över från markens strålning är 0,1 Microsievert så den som vet vad siffrorna betyder kan ju räkna ut skillnaden.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Mikko

Tack för ett jätteintressant reportage med bilder! Det uppskattas verkligen.  :)

Jacob med C

Trevligt bildsvep. Blir sugen att åka dit själv.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!