Tufft för bussföretagen som förlorade skolskjutsarna i Falkenberg

Startat av Walter, 24 september 2007, 08:21:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter



Hallands Nyheter har idag en artikel där man redogör för konsekvenserna för de små företag som förlorade skoskjutsupphandlingen i Falkenberg

http://www.hn.se/m_standard.php?id=745845&avdelning_1=109&avdelning_2=167&
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter



Jo jag håller med dig Lars, man måste anpassa sig till verkligheten. Dock säger ju en åkare i artikeln att "man hade gärna förlorat en jusst upphandling men detta var dåligt skött av kommunen", menar man då att kommunen gjort ett dåligt underlag?

Det borde vara enklare för en smååkare att ge ett bra anbud då man känner till trafiken väl. Sedan är det ju billigare med stordrift typ Bergkvara eller någon av de andra storföretagen. Swebus borde ju lämnat anbud då man har mycket trafik i F-berg. Även Orusttrafiken har ju bjudit (och vann) trafiken i Halmstad.

Vet inte hur det ser ut i andra delar av landet men denna lösning med många smååkare borde bli mer och mer ovanlig.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Det är väl tveksamt om Bergkvarabuss ger sig in i något som har bristfälligt underlag...

Har man sedan tidigare trafik/bussdepåer i området?

/Fredde

Walter

Citat från: Fredde_J skrivet 24 september 2007, 09:48:51 AM
Det är väl tveksamt om Bergkvarabuss ger sig in i något som har bristfälligt underlag...

Har man sedan tidigare trafik/bussdepåer i området?

/Fredde

Nej det hade man inte. Man har köpt in nya bussar och tagit hit gamla. det kan jag dock tycka inte stämmer med underlaget, utan att ha läst det dock. Men Bergkvara har själv sagt i media att bussarna får högst vara två år gamla, dock finns det ett antal bussar från 2001-2002 i trafiken. Sedan kan man ju alltid eftermontera alkolås och bälten.

Så de små åkarna hade ju alla fått investera i nya bussar och sälja dom man har om detta nu var ett krav i upphandlingen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

CitatMen Bergkvara har själv sagt i media att bussarna får högst vara två år gamla, dock finns det ett antal bussar från 2001-2002 i trafiken.

Kanske tillfälligt tills man får nya bussar?

/Fredde

Johan Hansson

Jag bor själv i Halmstad och måste säga att det inte blev så svårt i Halmstad.
Nästan alla skolbussförare som körde föe swebus i Halmstad gick över till Orusttrafiken och fick lite bättre lön.
En och annan förare som blev kar på swebus gick över och körde Stats-& Landsortstrafiken.
I övrigt tycker jag det är trvligt med många bolag i halmstad, det blir ju lite blandad komplott när man fotar bussar i halmstad numera.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Nicklas Vasa

Får sådan lust att upprepa det jag nämt i annan tråd: -det är ju meningslöst att kämpa för/bygga upp något man tror på om man kan förlora allt över en natt, det blir ju otacksamt att driva ett företag om samhället kan ta allt ifrån dig, huxflux.....

Muk

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 10:56:50 AM
Får sådan lust att upprepa det jag nämt i annan tråd: -det är ju meningslöst att kämpa för/bygga upp något man tror på om man kan förlora allt över en natt, det blir ju otacksamt att driva ett företag om samhället kan ta allt ifrån dig, huxflux.....

Nu är det ju "samhället" som är kunden och kunden har alltid rätt.  :D


Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 11:32:34 AM
Man kan väl samarbeta.....

Givetvis och i alla brancher gäller att lägst pris vinner och det måste man var beredd på. Att ta på skyylapparna och tro att det bara är att köra på går inte.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2007, 10:16:55 AM
Här föreligger nog en missuppfattning någonstans, men eftersom jag inte har förfrågningsunderlaget tillgängligt vill jag inte säga varken bu eller bä men att maxåldern i avtalet skulle vara 2 år stämmer inte, det skulle ju vara ett orimligt krav att byta bussar vartannat år.

//Lars

Nej jag får ta tillbaka det, har hittat artikeln i fråga och det är Bergkvara själva som säger att övriga bussar är högst två år men så är inte fallet. Så det är ju självpåtaget i detta fall.

http://www.hn.se/m_arkiv_sok.php?id=734014&avdelning_1=109&avdelning_2=167&page=0
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Lägsta pris och högsta kvalité/bäst utfört uppdrag är ju inte alltid samma sak....

Hagri

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 10:56:50 AM
Får sådan lust att upprepa det jag nämt i annan tråd: -det är ju meningslöst att kämpa för/bygga upp något man tror på om man kan förlora allt över en natt, det blir ju otacksamt att driva ett företag om samhället kan ta allt ifrån dig, huxflux.....
Offentlig upphandling kan vara ett trubbigt instrument för kommuner som vill värna om det lokala näringslivet. Men offentlig upphandlig är det enda riktiga för att värna om skattebetalarnas pengar och undgå svågerpolitik vid större upphandlingar.
När det gäller upphandlig av skolskjutsar stannar arbetstillfällena kvar lokalt. När det gäller upphandlig av andra varor eller andra tjänster kan det betyda att både företagen som tillhandahåller varorna samt arbetstillfällena försvinner. Men som sagt kommuner får inte välja företag bara för att de finns i kommunen ute måste ta hänsyn till att kommuninnevånarnas pengar hanteras på ett riktigt och effektivt sätt.
Att sedan gå ut och gnälla i tidningen över att man förlorade tycker jag är lite beklämmande och att man inte varit helt medvetna om spelreglerna. Det visar på sätt och vis att det var rätt att ett annat, och kanske offensivare, företag vann upphandlingen.
Och vem vet, det kanske blir bättre för nyttjarna efter att det blir ett operatörsbyte?

Sundås

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 september 2007, 11:54:23 AM
Lägsta pris och högsta kvalité/bäst utfört uppdrag är ju inte alltid samma sak....

Folk vill väl få så mycket som möjligt för sina skattepengar?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Nicklas Vasa

Tänk att det "nya" systemet är så inpräntat, att inget annat förstås....