Keolis 5502 och 5507

Startat av Fredde, 02 maj 2011, 19:03:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Stötte på dessa idag...


Keolis 5502 hos Scania, Lindvreten 2011-05-02


Keolis 5502 hos Scania, Lindvreten 2011-05-02


Keolis 5507 hos Scania, Lindvreten 2011-05-02


Möllers

Fattar inte varför inte skånetrafiken kör med såna dörrar typ 1x1x1,det hade varit mycket bättre kommit ut ifrån bussen ellerfall.

virtual1

Söderort/Huddinge/Botkyrka?????

För övrigt spännande att se att Keolis är så mycket snabbare än Nobina att rensa i sina nummerserier, var ju "bara" 5 år sen 55XX-serien fanns i stan!

Fredde

Citat från: virtual1 skrivet 02 maj 2011, 19:13:45 PM
Söderort/Huddinge/Botkyrka?????

För övrigt spännande att se att Keolis är så mycket snabbare än Nobina att rensa i sina nummerserier, var ju "bara" 5 år sen 55XX-serien fanns i stan!

Nej dom ska vara "Tätort" enligt tidigare uppgifter här på forumet, de till Nacka/Värmdö ska vara "Regional" som dessa på bilderna.


Ted Selander

Citat från: Fredde_J skrivet 02 maj 2011, 19:22:48 PM
Nej dom ska vara "Tätort" enligt tidigare uppgifter här på forumet, de till Nacka/Värmdö ska vara "Regional" som dessa på bilderna.


Helt korrekt, serien är 5501-69. vikt för Nacka-Värmdö. Etanol är bränslet.

/Ted

Fredde

Citat från: Ted S skrivet 02 maj 2011, 19:37:56 PM
Helt korrekt, serien är 5501-69. vikt för Nacka-Värmdö. Etanol är bränslet.

/Ted

Tackar för info!


Ersa

Bra att man beställer takmonterade extraljus redan från leverans. :)

Peter Öden

Hej !

Var det Spårvägsmuseets Metropol som stod framför 5502 ?

Mvh Peter Ö

Fredde

Citat från: Peter Öden skrivet 02 maj 2011, 19:55:15 PM
Hej !

Var det Spårvägsmuseets Metropol som stod framför 5502 ?

Mvh Peter Ö

Jo vill minnas att det är den...


Carl Eric

Citat från: Ted S skrivet 02 maj 2011, 19:37:56 PM
Helt korrekt, serien är 5501-69. vikt för Nacka-Värmdö. Etanol är bränslet.

/Ted

Så dessa två kommer man alltså att få åka i höst? Ser helt klart trevligt ut! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

Dock tycker jag att man kunde ha haft likadana extraljus på taket som tidigare serie, som var som en röd boll.. annars supersnygga!!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

homer

#11
får hoppas den här 55, serien mottages bättre än den som kom 2002 :P men eftersom de sitter små cykeldäck är jag lite tveksam till komforten på landsväg...

är de gardiner eller ej i bussen? på bilderna  är de lite svårt att avgöra, om inte hoppas jag de monteras

Ersa

Citat från: Jacob A skrivet 02 maj 2011, 20:47:21 PM
Dock tycker jag att man kunde ha haft likadana extraljus på taket som tidigare serie, som var som en röd boll.. annars supersnygga!!

Varför? Har de små runda "bollarna" bättre ljusbild än de stora fyrkantiga? Arbetsmiljö och bra ljus går före design enligt min mening. Därför skulle jag nog hellre köpa en Lahti Scala än en OmniLink om jag skulle ofta köra den i skogen nattetid.

Jacob

Nej, jag har sagt varken eller. Syftade på designen, vet inte vilken typ av lampa som har bäst ljusbild.
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob A skrivet 02 maj 2011, 21:33:05 PM
Nej, jag har sagt varken eller. Syftade på designen, vet inte vilken typ av lampa som har bäst ljusbild.

Smålamporna är faktiskt lite intressanta. De lär vara tåliga att köra med i skogen och genom tvätthallar. Hur ljusbilden är på dem vet inte jag heller. Men de lär iaf räcka till att synas med, vilket är trafiksäkert vid möten längs smala, backiga och krokiga vägar i skogen.