Hur gick RV70 genom Krylbo förut?

Startat av Danne B., 25 april 2011, 01:14:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Som topic... Minns att man förut körde genom Krylbo när man färdades på RV70... Var vägen delar sig i södra "änden" är lätt att se på hitta.se´s satellitbilder, men hur körde man sen?

//Danne

Max W

Citat från: Danne B. skrivet 25 april 2011, 01:14:43 AM
Som topic... Minns att man förut körde genom Krylbo när man färdades på RV70... Var vägen delar sig i södra "änden" är lätt att se på hitta.se´s satellitbilder, men hur körde man sen?

//Danne
Min fru är från Dalarna och hon säger att när man kom söderifrån körde man parallellt med järnvägen förbi Krylbo station. Man hade järnvägen på vänster sida. Sedan efter några hundra meter körde man via en bro över järnvägen. Efter ett par km kom man till centrala Avesta, där man svängde höger och kom till en bro över Dalälven, vilken man passerade. Sedan var man ute ur stan och körde vidare mot Hedemora.   

Danne B.

Citat från: Max W skrivet 25 april 2011, 10:24:53 AM
Min fru är från Dalarna och hon säger att när man kom söderifrån körde man parallellt med järnvägen förbi Krylbo station. Man hade järnvägen på vänster sida. Sedan efter några hundra meter körde man via en bro över järnvägen. Efter ett par km kom man till centrala Avesta, där man svängde höger och kom till en bro över Dalälven, vilken man passerade. Sedan var man ute ur stan och körde vidare mot Hedemora.   

Tackar!

Vet hon möjligen var exakt man kom ut ur Avesta? Antar att det är vid antingen trafikplats Åsbo eller trafikplats Skogsbo?

//Danne

1896

Var där och snurrade en gång, vid Norra Avesta, tänkte att jag kör väl den gamla vägen, måste ha kört vilse för jag vet inte vart jag hamnade.  8)

Max W

Citat från: Danne B. skrivet 25 april 2011, 13:28:42 PM
Vet hon möjligen var exakt man kom ut ur Avesta? Antar att det är vid antingen trafikplats Åsbo eller trafikplats Skogsbo?
//Danne
Det var mera vid Skogsbo, men såg givetvis inte ut som idag. Efter att man passerat bron över Dalälven (Avestaforsen) svängde RV 70 åt höger i en uppförsbacke. Sedan var man strax framme i Skogsbo. Där låg en handelsträdgård på höger sida om Rv 70. Ungefär där OKQ8 och MIO möbelvaruhuset nu ligger. Så minns frugan att det såg ut på 1950-talet.

Pete

Stämmer bra. Men senare kom en väg som gick norrut ungefär vid stålverket där Avesta tätort börjar, och sedan nordvästerut som nuvarande väg 70. Man åkte alltså genom Krylbo men runt Avesta. Vägen finns kvar men jag minns inte hur den betecknas.
Senare byggdes förbifarten runt Krylbo.