NYHET! Busshistoriskt Forum delas!

Startat av Björn Forslund, 22 april 2011, 14:24:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej alla busshistoriska forumiter!

Efter diskussioner och förslag från många forumiter har vi bestämt att dela Busshistoriskt Forum i två avdelningar.

1. "Veteranforumet" (namn ännu ej spikat). Här ska fordonen som diskuteras vara äldre än 30 år. Händelser och skeenden ska likaså ha timat för mer än 30 år sedan. Nivån på inläggen ska vara hög och tillföra något, oavsett om det är frågor eller påståenden. Detta är avdelningen för bussforskarna. Ovidkommande inlägg kommer att raderas utan vidare kommentarer.

2. "Bussarna som gått" (namn ännu ej spikat). Här diskuterar vi det som skett för ca 15-30 år sedan, med något flytande gränser. Här visar vi bilder på fordonen som inte längre går i trafik, men ännu inte nått "veteran"-åldern 30 år. Även händelser enligt ovan under perioden passar in här.

Synpunkter och namnförslag mottages. De nya forumdelarna kommer att öppna inom den närmaste tiden.

Peter Rost

Spontant kommer jag på: "Veteranbusshistoriskt Forum", för avdelningen trettio år och äldre.

/Peter

JDS

"Veteranbusshistoriskt" känns lite som tårta på kaka, inte sant?

"Veteranbussforum" låter bättre och om tidsgränsen dessutom sätts till 30 år så får det ju en praktisk mening också. (Fast jag är säker på att vissa kommer att protestera så snart det upptäcks att bilder på nylevererade SL-bussar från 80-talet kan vara 30 år gamla...)  ;)

"Halvgamla bilder" kan kanske vara ett användbart namn på det halvhistoriska forumet? (Ja, lite inspiration från tisdagsbilderna i Postvagnen här!)

En annan variant vore kanske att ha med "30" och "15" i namnen på forumen, t ex "Busshistoriskt forum 30/15" eller "För minst 30/15 år sedan"?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 22 april 2011, 23:25:11 PM
"Veteranbusshistoriskt" känns lite som tårta på kaka, inte sant?

Ett lager grädde till tack! Vad sägs om "Det äldre veteranbusshistoriska nostalgiforumet"? ;)

Jacob

Busshistoriskt forum för 15-30 år

Veteranbusshistoriskt forum eller Bussnostalgiskt forum för 30+

Vad sägs?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Gärna fler förslag!

Tänk dock på att det nuvarande Busshistoriskt forum måste leva kvar när de nya forumtavlorna kommer i gång men planeras då att låsas för nya inlägg. De skatter som finns där kan vi ju inte bara hiva i väg och det skulle vara ett mycket omfattande och föga produktivt arbete att flytta över alla inläggen till relevant ny tavla.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Klint

Tycker Jacob är inne på rätt spår, att ha enkla namn där endast siffrorna skiljer? Alltså:

Busshistoriskt forum 15-29år

Busshistoriskt forum 30år och mer

Sen kan man ju alltid lägga till ett "ca" då gränsen kanske inte är stenhård? Bussbilder som är 14,5 år kanske är välkomna eller så får man vänta ett halvår  :).
Eller kanske ta ett årtal, fast då ska det väl ändras för varje år. Det är å andra sidan kanske inte så jobbigt. Nästa år får man alltså skriva 1982-1997 i den nyare delen av historiska forumet som rubrik.

Busshistoriskt forum 1981-1996

Busshistoriskt forum 1981 och äldre

Peter Öden

Hej !

Jag instämmer i Fredrik Klints förslag !

Mvh Peter Ö

the0fiskis

håller med ochså
gillar ochså  JDS förslag

Ersa

#9
Att ha en del för rena veteranklassade bussar, som fyllt 30 år, samt ett för "yngre äldre bussar" som är i den oönskade åldern när de är för gamla för linjetrafik men ännu ej fyllt 30 är en bra idé. Men jag skulle vilja att man inte skriver in rena årtal i reglerna, just för att slippa ändra dessa varje år.

Inläggen styrs då av bussens årsmodell, och inte av fotodatumet. En bild på en snygg Scania av 1967 års modell tagen 1970 hör alltså även fortsättningsvis hemma i det äldre historiska forumet, även om bussen bara var 3 år gammal vid fototillfället. Och nytagna bilder på 60-åriga museibussar med yngre 30-åriga förare i äldre uniformer hör även de hemma i det äldre historiska forumet.

Gunnar D

Uppdelningen är en bra lösning på den uppkomna situationen!

Mvh Gunnar

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 april 2011, 07:58:58 AM
Tänk dock på att det nuvarande Busshistoriskt forum måste leva kvar när de nya forumtavlorna kommer i gång men planeras då att låsas för nya inlägg. De skatter som finns där kan vi ju inte bara hiva i väg och det skulle vara ett mycket omfattande och föga produktivt arbete att flytta över alla inläggen till relevant ny tavla.

3889 ämnen just nu... Ja, dessa skulle ta lite tid att flytta. Dock är det ju inte omöjligt om man gör det under en längre tid.

Jacob

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 april 2011, 08:28:23 AM
Tycker Jacob är inne på rätt spår, att ha enkla namn där endast siffrorna skiljer?

Vet inte om du uppfattade det så, men jag menade inte att man skulle ha siffror eller årtal med. Så här menade jag:

Busshistoriskt forum - för 15-30 år

Veteranbuss(historiskt)forum eller Bussnostalgiskt forum - för 30+

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Fredrik Klint

Citat från: Jacob A skrivet 23 april 2011, 13:21:49 PM
Vet inte om du uppfattade det så, men jag menade inte att man skulle ha siffror eller årtal med. Så här menade jag:

Busshistoriskt forum - för 15-30 år

Veteranbuss(historiskt)forum eller Bussnostalgiskt forum - för 30+

//Jacob

Då tänkte jag nog fel. Fast måste nostalgi vara minst 30 år?  ;)
---------------
Eller kanske bara döpa dem till "Äldre busshistoria" och "Nyare busshistoria". Sen kan man ha undertext där reglerna/åldern nämns. Så ser det ju ut idag: "Här skriver vi inlägg om bussar förr, t ex gamla bilder på bussar. Rekommenderad gräns är att bilderna är minst 15 år gamla. Hit hör också uppgifter om bussbolag från tiden för 15 år sedan eller tidigare och även nytagna bilder på museibussar. "
En liknande beskrivning där man då nämner "15/30-regeln", kanske...

Jacob



Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 april 2011, 16:27:55 PM
Då tänkte jag nog fel. Fast måste nostalgi vara minst 30 år?  ;)

Nej, såklart inte :)

Låter bra med undertexter som idag :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!