Motorvägar utan officiellt vägnummer?

Startat av at1981, 18 april 2011, 08:03:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


* Vilka motorvägssträckor saknar officiellt vägnummer?

--- Jag kan komma på en, det är f.d. LV 228 (ab) och då avser jag motorvässträckan från LV 222 (Skvaltans trp) till Fisksätra utanför Sthlm.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Olof Lagerkvist

Citat från: at1981 skrivet 18 april 2011, 08:03:58 AM
Hejsan!


* Vilka motorvägssträckor saknar officiellt vägnummer?

--- Jag kan komma på en, det är f.d. LV 228 (ab) och då avser jag motorvässträckan från LV 222 (Skvaltans trp) till Fisksätra utanför Sthlm.

* Malmö: Gamla E6 Trelleborgsvägen ut ur Malmö från korsningen med Stadiongatan samt den gamla ringleden innanför den nya Öresundsbroleden kring Malmö.

* Mjölby: Östra infarten från E4.

* Linköping: Biten av Malmslättsleden mellan riksväg 34 och Vallarondellen samt östra infarten från E4.

* Helsingborg: Norra infarten från trafikplatsen där E4, E6 och E20 möts.

* Göteborg: Lundbyleden mellan Lindholmen och Tingstadsmotet (lite tveksamt eftersom den är delvis skyltad med nummer åt ena hållet).

* Jönköping: Infarten från E4 vid A6.

* Örebro: Södra infartsleden från E20.

Det var några i alla fall. Finns säkert några ytterligare.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Marcus L

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 april 2011, 08:28:41 AM
* Malmö: Gamla E6 Trelleborgsvägen ut ur Malmö från korsningen med Stadiongatan samt den gamla ringleden innanför den nya Öresundsbroleden kring Malmö.

* Mjölby: Östra infarten från E4.

* Linköping: Biten av Malmslättsleden mellan riksväg 34 och Vallarondellen samt östra infarten från E4.

* Helsingborg: Norra infarten från trafikplatsen där E4, E6 och E20 möts.

* Göteborg: Lundbyleden mellan Lindholmen och Tingstadsmotet (lite tveksamt eftersom den är delvis skyltad med nummer åt ena hållet).

* Jönköping: Infarten från E4 vid A6.

* Örebro: Södra infartsleden från E20.

Det var några i alla fall. Finns säkert några ytterligare.


* Uppsala: Södra änden av Tycho Hedéns väg, infart från E4 fram till Gnistarondellen.

Ulf Fernestad

Lunbyleden heter inte den lv 155, som går över till Öckeröleden mot Torslanda

Olof Lagerkvist

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 19 april 2011, 22:06:09 PM
Lunbyleden heter inte den lv 155, som går över till Öckeröleden mot Torslanda

Jo, det var det jag menade när jag skrev att det egentligen är lite tveksamt exempel. Den är delvis skyltad väg 155 västerut på den motorvägssträckan jag nämnde, däremot inte österut.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Fredrik W

-Södra länken i Stockholm. Förvisso Rv 75, men den skyltas bara som E4/E20, 222, 226 och 73 med streckad ram.

-Västra infarten till Växjö.


Carl Eric

E4:an går väl hela vägen in till färjeläget i Helsingborg via Hälsovägen, Drottninggatan, Järnvägsgatan och vidare bort åt? Jag tror inte att den slutar vid Kropps trafikplats....
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Olof Lagerkvist

Citat från: calken skrivet 25 april 2011, 09:54:52 AM
E4:an går väl hela vägen in till färjeläget i Helsingborg via Hälsovägen, Drottninggatan, Järnvägsgatan och vidare bort åt? Jag tror inte att den slutar vid Kropps trafikplats....

Nej, E4, E6 och E20 möts vid Kropps trafikplats. Men E4, E6 och E20 går sedan söderut gemensamt till tpl Helsingborg Södra där E4 tar av västerut, en väg som heter Malmöleden, ner till färjeläget.

Alltså, den norra infarten till Helsingborg från Kropps trafikplats den väg du nämner är inte E4, den är nummerlös.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anders Noren

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 april 2011, 11:31:29 AM
Nej, E4, E6 och E20 möts vid Kropps trafikplats. Men E4, E6 och E20 går sedan söderut gemensamt till tpl Helsingborg Södra där E4 tar av västerut, en väg som heter Malmöleden, ner till färjeläget.

Alltså, den norra infarten till Helsingborg från Kropps trafikplats den väg du nämner är inte E4, den är nummerlös.

Förr var det väl tvärtom? E4 från norr, södra infarten nummerlös?

Pete

Ja, Men man ville slippa genomfartstrafik via norra infarten, särskilt backen genom parken (Hälsovägen?). Och sålunda skyltade man södra vägen som E4 i stället.


JDS

Citat från: Fredrik W skrivet 20 april 2011, 21:31:58 PM
-Södra länken i Stockholm. Förvisso Rv 75, men den skyltas bara som E4/E20, 222, 226 och 73 med streckad ram.

Nja, det står ju 75 på skyltarna inne i tunneln?!?

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 02 maj 2011, 00:01:50 AM
Nja, det står ju 75 på skyltarna inne i tunneln?!?

Det märkliga är ju att Södra länken fick ett eget vägnummer i stället för att, som föregångarna Årstalänken-Huddingevägen-Hammarby fabriksväg, skyltas 73 och 222.

scaniaolsson

Norra Infarten i Helsingborg har ett riktigt nummer i trafikverkets system.
Det skyltas dock inte ut på vägen.

E4.23 är sträckans nummer (Kropp - Korsningen Ängelholmsleden-Lägervägen)

Det finns fler sådan här exempel, Västkustvägen i Malmö (Spillepengen-Åkarp) heter E6.01
E4.04 är västra infarten till Linköping om jag minns rätt.

Lite ur tråden kanske men vägarna har ett nummer även om det inte skyltas ut.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

JDS

Citat från: scaniaolsson skrivet 02 maj 2011, 20:04:58 PM
Lite ur tråden kanske men vägarna har ett nummer även om det inte skyltas ut.

Nja... Saltsjöbadsleden som at1981 nämnde i början av tråden tillhör ju inte det statliga vägnätet, utan är en sträcka i det kommunala gatunätet i Nacka som råkar vara motorväg. Vad jag vet har den inget nummer - den som vill hävda motsatsen får gärna göra det genom att berätta vilket nummer den har!

Carl Eric

Citat från: JDS skrivet 02 maj 2011, 20:09:24 PM
Nja... Saltsjöbadsleden som at1981 nämnde i början av tråden tillhör ju inte det statliga vägnätet, utan är en sträcka i det kommunala gatunätet i Nacka som råkar vara motorväg. Vad jag vet har den inget nummer - den som vill hävda motsatsen får gärna göra det genom att berätta vilket nummer den har!

Enligt Wikipedia så hette vägen 228 "tidigare".
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!