Söndagsbilder 129

Startat av Jona, 17 april 2011, 01:03:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Då var det söndag igen och jag tänkte öppna mitt nutidsarkiv och börja ösa lite. Idag ska jag vara lydig och hålla mig till att endast visa 10 bilder, ingen fler och ingen färre. Blir en lite enklare tråd idag, och jag hoppas på färre faktafel.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42765.0
Forumskribenten Greger Larsson startade en tråd som handlar om dom nya bussarna man köpt in för att trafikera Norrlandskusten med. Han skriver även i tråden att nu är alla NYA bussar till Veolia är levererade och satta i trafik. Jag har fotat några av dom men långt ifrån alla.

Men eftersom man nu har både nya bussar och nytt sett och trafikera Kust/Norrlandskustens linjenät så tänkte jag köra på det och ha det som den röda tråden.
Så det blir lite gammal, lite nytt och lite blått i detta svep. Jag skippar kronologiska ordning denna gång och väljer istället och sortera bilderna efter nummerordning.


Så först ut blir Veolia 3002 på sin väg Norrut längs Blå Leden i Umeå. Snart ankommer man Norrlands Universitetssjukhus. (NUS)


Här är kamraten 3007 som lastar vid den sistnämnda, nämligen vid hållplatsen NUS.
Från Hedenhös och fram till december 2010 var bussarna på linje 100 genomgående Haparanda - Sundsvall och detta är en sådan tur.
Men sedan slutet av december 2010 så delar man linje 100 i Umeå och det innebär bussbyte för alla resande. Man har gjort detta för att förbereda för tågen som ska börja rulla i slutet av år 2011 sträckan Umeå - Sundsvall längs Botniabanan.
Detta ger däremot ett år med glapp i trafiken då bussarna kör, men tågen går bara några få turer och då endast till Örnsköldsvik i söder.

Men det innebär ibland att vissa turer fått långa bytestider i Umeå och det har sin för och nackdel. Restiden blir längre och bekvämligheten med en direkt resa finns ju inte mer.
MEN fördelen är att man kan få möjlighet och dela upp restiden och hinna med och käka middag och sedan fortsätta resan på samma biljett. Det kan vara en fördel.
Även punktligheten borde öka när man delar en linje då den enklare kan ny-utrustas med annan vagn från Umeå. Alltså resande från Umeå mot norr eller söder märker kanske inget, utan endast dom som ska vidare märker av en försening eller haveri på annat sett.

Men detta är bara spekulationer, hur det blir när tågen väl rullar får framtiden utvisa.


Buss med nummer 3000 - 3009 var expressbussar av dom äldre vagnarna. Medan 3010 - 3028 var/är godsbussar. Här står 3011 och lastar av bussgods strax efter att den ankommit Sundsvalls Busstation en regnig septembermorgon förra året.

För bild på bussen i bakgrunden, se tråd 63. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18392.0


3017 på Busstationen i Skellefteå. Här ser man tydligt dom "nya" hållplatsskyltarna som visar nästa tur.


3017 igen, samma stad som bilden innan men det är nu höst istället för vår. Bussen kör längs kanalgatan men kommer snart till busstationen.


Med denna bild tänkte jag passa på och byta från äldre till det nya. Åk-upplevelsen på dom nya bussarna är självklart mycket bättre än dom äldre. Men nog har man ökat på benutrymmet något mellan alla stolar och stolarna kändes bekvämare. Om dom är det, eller om det är för dom är nya tänker jag låta vara osagt.

Svensk busshistoria, som för övrigt fyller 2 år nu berättar följande om Veolia 3027: (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=14682)

2002-07-18    AB Linjebuss            3027           
2003-03-24    Connex Sverige AB    3027
2006-12-01    Veolia Transport AB    3027

Låt oss jämföra den med buss 3045 som också är en godsbuss fast av ny modell så kan man läsa: (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=52538)

Veolia 3027:                                                           Veolia 3045:
Regnr: SSS037                                                          RCP829
Årsmodell    2002                                                         2010   
Regdatum: 2002-07-18                                              2011-01-26

Chassi:   Scania K124EB6X2                                   Scania K 440 EB6x2*4 LI
Chassinr/VIN: 1841784                                               YS2K6X20001870472
Kaross: Van Hool TD9 Alizée gods DD                          Van Hool TD929 Astromega Cargo
Karossnummer: 34149                                               36170

Drivlina
Motor: Scania DC 12 01                                              Sc DC1310 440
Växellåda: GR801R                                                     Sc GR875R OptiCruise
Bakaxelutv: 3,07
Tekniska data

Datum: 2002-07-18                                                   2011-01-26   
Längd: 14750                                                            14760
Bredd: 2550                                                              2550
Axelavst: 6900+1300                                                 6900+1500
Tjänstevikt: 20100                                                     20740
Totalvikt: 26500                                                        26500
Bränsle: Diesel                                                           Diesel
HK: 420                                                                    440
PAX: 55+0                                                                55+1
Dörrar: 1-1-G                                                           1-1-G

Bortsett vissa små saker så är det alltså mest kosmetika som skiljer dom nya och dom gamla individerna åt.


Veolia 3037 kommer körande längs Kanalgatan. Det nya färgschemat är det samma som Norrtågs nya X61 som ska trafikera Botniabanan.


3042 lämnar busstationen längs Södra Järnvägsgatan med Skelleftekrafts nya höghus i bakgrunden.


3045, omnämnd även ovan, kommer svängande in på busstationen i Skellefteå för att sedan vika in framför bussgods.


Sist ut i detta bildsvep, Veolia 3052 ankommer om några sekunder till hållplatsen vid NUS i Umeå.

Prognos, men jag hoppas lyckas med kons-stycket och publicera nästa tråd 1 maj. Ni märker om jag lyckas, väl mött.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

bussfan


swedebear

Trevliga bilder, skall bli mycket intressant att se om det är nya eller gamla lackeringen på bussarna när jag skall tuffa till Ullånger en sväng imorgon. Det stod ju i en annan tråd att alla Kustbussar skulle ha nya lackeringen nu
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Jona

Citat från: swedebear skrivet 17 april 2011, 07:20:53 AM
Trevliga bilder, skall bli mycket intressant att se om det är nya eller gamla lackeringen på bussarna när jag skall tuffa till Ullånger en sväng imorgon.

Men om jag minns rätt stog det i den av mig länkade tråden, eller var det en annan? Hur som haver, läste någonstans att Linje 100 Södra omlopp, Alltså Umeå - Sundsvall trafikerades av äldre bussar som man behållit.
Inte sedan och förglömma linje 10 men dom trafikeras ju av Ceris Resor och dom använder normalgolvsbussar av märket Setra.

Får du nöjet och testa tåget mellan Umeå och Ö-vik så gör det. Det går snabbt och är bekvämt När det fungerar vill säga.
/J
MVH Filosofen Jona

swedebear

Citat från: Jona skrivet 17 april 2011, 10:59:53 AM
Men om jag minns rätt stog det i den av mig länkade tråden, eller var det en annan? Hur som haver, läste någonstans att Linje 100 Södra omlopp, Alltså Umeå - Sundsvall trafikerades av äldre bussar som man behållit.
Inte sedan och förglömma linje 10 men dom trafikeras ju av Ceris Resor och dom använder normalgolvsbussar av märket Setra.

Får du nöjet och testa tåget mellan Umeå och Ö-vik så gör det. Det går snabbt och är bekvämt När det fungerar vill säga.
/J

Jag har för mig det stod i tråden om överblivna och flyttade Kustbussar och där fick iaf jag intrycket att det var alla bussar som hade den nya lacken, däremot är det ju korrekt att det är äldre bussar

Setra-bussarna på 10:an har jag åkt, de är ganska bra bussar och en intressant toalettlösning som jag inte tror att jag har sett förut. Toaletten sitter på vänstra sidan av bussen i mitten och är dels ganska stor men i normal golvhöjd (Handikappanpassning?)

Jag åkte med tåget på invigningsdagen mellan Övik och Nordmaling. Ser fram emot när de "riktiga" tågen kommer till vintern. Jag skulle ha åkt med tåget för någon månad sen men då sket det sig, det var inställt
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Inge Løvoll

Mvh Inge Løvoll

Mathias Rickman

denna komfortbussen du hade bild på e det typ någon sjukresorbuss?

Dieselsmurfe

Tack Jona nu satte du guldkant på min måndag morron.

Jona

Citat från: Mathias Rickman skrivet 18 april 2011, 00:24:52 AM
denna komfortbussen du hade bild på e det typ någon sjukresorbuss?

Japp, röda korset har personal ombord också som kan hjälpa till vid behov. Men man använder ingen speciell buss utan man tar bara ett fordon vilket som helst till trafiken.

Linje 98 har en morgontur Haparanda - Umeå och en eftermiddagstur åter vardagar.

/J
MVH Filosofen Jona

Mathias Rickman

Citat från: Jona skrivet 18 april 2011, 13:36:59 PM
Japp, röda korset har personal ombord också som kan hjälpa till vid behov. Men man använder ingen speciell buss utan man tar bara ett fordon vilket som helst till trafiken.

Linje 98 har en morgontur Haparanda - Umeå och en eftermiddagstur åter vardagar.

/J

Okey där ser man