Büssing på prov

Startat av K R, 15 april 2011, 21:18:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Länk till en färgbild på SS första Büssing, H25A 75443, som kom i provtrafik 1961.
Bilden hittades på Spårvägsmuseets fotodatabas:

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=135234

mvh K R


Peter Rost

Som tyvärr inte "överlevde" särskilt länge. Den användes dock en kort period på Sightseeinglinjen tillsammans med H28:orna i högertafik, innan den monterades ned på användbara delar, och skrotades i Högdalen 1969.

/Peter

LYR

Så här berättade jag på ett annat forum för några år sedan.
".....Tillsammans med min pappa tog vi bussen upp till min farmor på Gärdet -1961.
Då åkte vi från Årsta med trådbussen, linje 90, till Skeppsbron där vi bytte till 73:an, det var rutin för oss, MEN just denna gång var det en sprillans ny buss och det vi genast upplevde var den häftiga interiören, med en helt ny inredning! Både pappa och jag imponerades av det djärva greppet med att varannan stol hade olika färg - ett spräckligt mönster i grått eller vinrött. Och detta mönsterminne tror jag, fastnade därför att jag just i jobbet bundit in böcker i "halvfranska band" med denna skinnimitation av grå-spräcklig nyans.
Har ofta genom åren fått repriser av upplevelsen i huv´et , och undrat vilken buss det var.
Att det var frågan om en Büssing, tror jag mig ha uppfattat, och minns även den yttre färgsättningen, som kom något år senare i de nylevererade 135 Büssing som följde under vänstertrafik-åren - men återfann aldrig denna inredning.
Naturligtvis var det en udda demonstrationsbuss....



Har efterlyst uppgifter om just detta på Spårvägssällskapets hemsida för några år sedan, men inget svar, inte ens en kommentar – men nu vill jag sprida ut färgprovet.
......I går (2009) var jag och besökte Spårvägsmuseum och hittade bilder i arkivet som jag troligen sett förut, men nu såg jag också bilder av interiören vilka helt stämmer med mitt synminne.
Hemma har jag en bok jag bundit in med just detta mönster, vilket har skannats in och nu lagts in som jämförelse i bilden. Bussens registreringsnummer, A 75443, ligger precis i serien mellan H23 och H24 (båda Capitoler). Något år senare kom de första leveranserna av Büssings H25:or."

/ LYR


bilomnibussen

Sådana här intressanta fakta borde verkligen bevaras för eftervärlden.
Mvh Jan G

LYR





Genom den förlösande upplevelsen av färgbilden här i början av tråden, så kände jag att vi också måste se bussen runt om

/LYR





Fredrik Klint

"Dual stacks"... Dubbla avgasrör var väl denna Büssing ensam om, utav de som fanns hos SS/SL?

JAB

Nog för att de rök mycket, men dubbla avgasrör ?
Var det den enda med dubbla avgasutblås eller hade övriga H25 detta också?
Jag kan minnas fel, men jag tror jag sett Büssing med "tandskydd" i form av en nackskyddsrulle klädd i galon på någon vagn.

Mycket trevliga bilder :-)

Gunnar D

Tack för dessa inlägg ang H25A!
Jag minns den mest från Norrmalmstorg på rundturslinjen i mitten av 60-talet.

Mvh Gunnar

Bengt H

En Büssing invändigt juni 1967. Här ser vi såväl tandskydd som omväxlande färger på stolklädslen.


Ersa

Citat från: LYR skrivet 16 april 2011, 00:48:04 AM
Har efterlyst uppgifter om just detta på Spårvägssällskapets hemsida för några år sedan, men inget svar, inte ens en kommentar

Tyvärr inte förvånande. Man kan lägga upp vad som helst med gummihjul i det forumet utan att få en enda reaktion.

K R

Citat från: Bengt H skrivet 16 april 2011, 11:51:10 AM
En Büssing invändigt juni 1967. Här ser vi såväl tandskydd som omväxlande färger på stolklädslen.

Hej!

Kommer Du ihåg var interiörbilden togs?
Känner inte igen miljön på rak arm.

mvh K R

Bengt H

Citat från: K R skrivet 16 april 2011, 13:03:54 PM
Hej!

Kommer Du ihåg var interiörbilden togs?
Känner inte igen miljön på rak arm.

mvh K R

Nej det kommer jag inte ihåg, men rutan före är från Spårvägsmuséet som då fanns på Odenplan och rutan efter visar Radiohuset. Visst skulle det kunna vara i närheten av Radiohuset?

K R

Hej!

En tanke är att bussen går på linje 32 och svänger vänster in på Lindarängsvägen från Sandhamnsgatan.
Kan stämma med tanke på den exteriöra miljön med det stora öppna fältet till höger.
Men då har slingan i så fall vid ändhållplatsen Frihamnen som normalt gick i högervarv vänts till att köras i vänstervarv.
Men detta kanske var något som genomfördes strax före dagen H (?).
En kort uppfriskande promenad härifrån så är man vips framme vid Radiohuset.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 16 april 2011, 13:45:46 PM
Hej!

En tanke är att bussen går på linje 32 och svänger vänster in på Lindarängsvägen från Sandhamnsgatan.
Kan stämma med tanke på den exteriöra miljön med det stora öppna fältet till höger.
Men då har slingan i så fall vid ändhållplatsen Frihamnen som normalt gick i högervarv vänts till att köras i vänstervarv.
Men detta kanske var något som genomfördes strax före dagen H (?).
En kort uppfriskande promenad härifrån så är man vips framme vid Radiohuset.

mvh K R

Spännande deckararbete men Frihamnsslingan gick medurs fortfarande i aug-67!

/Gunnar

Mr G

Kan det inte vara så att det är 73 tur 12 som är på Valhallavägen och strax ska svänga vänster in på Lindarängsvägen. Fast då borde Bengt precis ha gått av om destinationen var Radiohuset. Eller så var Bengt bara ute och ströåkte och gick av när vagnen kom ut på Ladugårdsgärdet och sen tog en promenad över fältet till Radiohuset. Varken 32:an eller 73:an gick nära Odenplan, så ett byte måste ha skett på vägen. Förslagsvis tog Bengt 7:an från Odenplan, och bytte till 73:an på Nybroplan. Bussen ser f ö folktom ut, så en 73:a på väg till Frihamnen efter morgonrusningen skulle kunna passa in.

73:an passar bra in också, eftersom det var där historien började när LYR skulle åka och hälsa på farmor.

Men det förvånar mig att Bengt inte satt på diggarsätet. ???  Det är ju nästan H15-klass på det i den här vagnen!
吉先生