Sverige blir fattigare på bensinmärken

Startat av blubb, 22 september 2007, 21:14:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Niklas Bygdestam

Usch! Det var en trist nyhet! :(

Jet hade fördelen att de kunde ha lägre priser och att de ibland till och med kunde tvinga andra att sänka priserna ibland. Nu stärker bara Statoil sin position istället och risken för karteller minskar ju inte precis heller

Bedrövligt!!! :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Bedrövligt definitivt!
Många JET-stationer har ju dessutom rustats upp ordentligt på de senaste åren.

"..Affären kommer att ge Statoil möjlighet att på ett ännu bättre sätt möta kundernas behov och utvecklingen av konsumtionsmönstret på drivmedelsmarknaden..."

Jo, det låter ju snyggt men är väl inget annat än "CMB (Corporate Managemnet Bullshit) och "mumbo-jumbo"..  "möta kundernas behov och utvecklingen av konsumtionsmönstret"

Varför tankar man på JET och inte på Hato.. flåt Statoil Jo, av den enkla anledningen att det har varit billigare och att man inte varit intresserad av vare sig chips, korv eller godis eller annat trams.

/Bengt

Bengt Jönsson

"..Statoils befintliga fullservicestationer..."

*ASG*!!
Fullservicestationer är ju närmast ett hån!  En massa video, chips, godis och annat tjafs och knappast ens en vindrutetorkare.  Att den tuggummituggande 18-åringen i kassan sedan knappt ens har vetat om vad en vindrutetorkare är och ännu mindre vad SAE 5W50  är för något har bara förstärkt bilden av en s.k "fullservicestation"..

Usch!
konkurrens behövs!

Staffan Sävenfjord

Som jag förstått det tänker Statoil behålla Jet som ett separat bolag och även låta mackarna vara kvar som de är. Så vi skall väl inte sörja alltför mycket innan vi vet hur det blir.
Men visst: jag tankar alltid JET om det är möjligt och tycker det är tråkigt att Statoil skall ta över. Å andra sidan har jag närmare till Gulf-macken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2007, 22:17:09 PM
Som jag förstått det tänker Statoil behålla Jet som ett separat bolag och även låta mackarna vara kvar som de är. Så vi skall väl inte sörja alltför mycket innan vi vet hur det blir.
Men visst: jag tankar alltid JET om det är möjligt och tycker det är tråkigt att Statoil skall ta över. Å andra sidan har jag närmare till Gulf-macken.


Man får ju bara hoppas att marknadskrafterna ser till att det kommer in några nya aktörer även om det bara blir mer och mer kostsamt att etablera sig.
Även om man kommer att behålla varumärket så är det inte samma sak som när det var två självständiga organisationer som styrde.

Alla monopol är en styggelse!

Ett alternativ kanske:  http://www.vedbil.se

/B

Ove Bojarp

Även vedbil är väl något som det kan gå monopol i, alla är inte skogsägare. Och den är ju knappast snällare mot miljön då det behövs ju trädfällning för drivmedlet.

Simon Bertilsson

#7
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2007, 21:53:49 PM


Varför tankar man på JET och inte på Hato.. flåt Statoil Jo, av den enkla anledningen att det har varit billigare och att man inte varit intresserad av vare sig chips, korv eller godis eller annat trams.

/Bengt

På vilket sätt är livsmedel trams? Du får gärna förklara dig.

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2007, 21:57:40 PM
"..Statoils befintliga fullservicestationer..."

*ASG*!!
Fullservicestationer är ju närmast ett hån!  En massa video, chips, godis och annat tjafs och knappast ens en vindrutetorkare.  Att den tuggummituggande 18-åringen i kassan sedan knappt ens har vetat om vad en vindrutetorkare är och ännu mindre vad SAE 5W50  är för något har bara förstärkt bilden av en s.k "fullservicestation"..

Usch!
konkurrens behövs!

Jag förstår att du saknar vindrutetorkare, oljor och kunnig personal. Givetvis borde det finnas!
Men på vilket sätt är video, chips och godis trams?

Jag uppskattar verkligen det här, då jag i mitt yrke som lastbilschaufför alltid kan gå in och köpa frukost eller middag på statoil.
Mackarna har helt enkelt utvecklats från en plats där du tankar bilen, till en plats där du även tankar dig själv. Men som sagt, tyvärr har en del av grundservicen fallit bort och det är synd.

Jacob med C

Statoil har tappat bensin försäljningsandelar i vårat land. Dom kanske tycker det är bättre att köpa JET för att få tillbaka andelar.

/En som jobbar på en av Örnsköldsviks större bensin bolag
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Peter L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 september 2007, 21:30:39 PM
Usch! Det var en trist nyhet! :(

Jet hade fördelen att de kunde ha lägre priser och att de ibland till och med kunde tvinga andra att sänka priserna ibland. Nu stärker bara Statoil sin position istället och risken för karteller minskar ju inte precis heller

Bedrövligt!!! :(

Bara en liten reflektion apropå priset. Jag har bensinkort både på Jet och Statoil och har inte direkt sett någon direkt prisskillnad. Visst, nettopriset som skyltas på Jet ser billigare ut, men med Statoilkort blir priset detsamma efter rabatten på 25 öre. Dessutom finns det många lokala Statoilmackar som håller ännu lägre pris som en egen kampanj. Förvisso kan man kanske hänga upp sig på att det krävs ett Statoilkort för att få samma pris, men hur många tankar egentligen kontant eller med VISA-kort nu för tiden? Mig stör det inte i alla fall.

Jacob med C

Citat från: Peter L skrivet 23 september 2007, 12:02:37 PM
Bara en liten reflektion apropå priset. Jag har bensinkort både på Jet och Statoil och har inte direkt sett någon direkt prisskillnad. Visst, nettopriset som skyltas på Jet ser billigare ut, men med Statoilkort blir priset detsamma efter rabatten på 25 öre. Dessutom finns det många lokala Statoilmackar som håller ännu lägre pris som en egen kampanj. Förvisso kan man kanske hänga upp sig på att det krävs ett Statoilkort för att få samma pris, men hur många tankar egentligen kontant eller med VISA-kort nu för tiden? Mig stör det inte i alla fall.
Nummera är det 15 öre lägre... Tror att det var Statoil som vald att sänka på sina 1 2 3 station till 15 öre istället för 25 öre som det var tidigare... Alla utom just JET som vill godkänt sänkningen...
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Stefan Lindberg

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 september 2007, 11:54:57 AM
Men på vilket sätt är video, chips och godis trams?

Jag uppskattar verkligen det här, då jag i mitt yrke som lastbilschaufför alltid kan gå in och köpa frukost eller middag på statoil.
Mackarna har helt enkelt utvecklats från en plats där du tankar bilen, till en plats där du även tankar dig själv. Men som sagt, tyvärr har en del av grundservicen fallit bort och det är synd.

Men Simon min vän, jag hoppas verkligen inte att du ser video, chips och godis på Statoil som frukost eller middag.
I såfall kommer du att få allvarliga problem med kroppsvolymen när du blir äldre  ;)

Christian Ljunggren

Citat från: Peter L skrivet 23 september 2007, 12:02:37 PM
Bara en liten reflektion apropå priset. Jag har bensinkort både på Jet och Statoil och har inte direkt sett någon direkt prisskillnad. Visst, nettopriset som skyltas på Jet ser billigare ut, men med Statoilkort blir priset detsamma efter rabatten på 25 öre. Dessutom finns det många lokala Statoilmackar som håller ännu lägre pris som en egen kampanj. Förvisso kan man kanske hänga upp sig på att det krävs ett Statoilkort för att få samma pris, men hur många tankar egentligen kontant eller med VISA-kort nu för tiden? Mig stör det inte i alla fall.


Statoil i Orsa är en mack, som brukar hålla lägre pris.
Ibland runt en krona mindre, än den bredvid obemannade Din-X macken.
I helgen 10,14 för 95 oktan och Din-X 11,20.
Jet i Mora 9,99.
Priserna var dock höjda igår då jag körde buss till och från Mora på linje 45.

/Christian

Walter

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 03 oktober 2007, 13:03:49 PM

Statoil i Orsa är en mack, som brukar hålla lägre pris.
Ibland runt en krona mindre, än den bredvid obemannade Din-X macken.
I helgen 10,14 för 95 oktan och Din-X 11,20.
Jet i Mora 9,99.
Priserna var dock höjda igår då jag körde buss till och från Mora på linje 45.

/Christian


Rena rama rean. Tyvärr kommer detta att medverka till en sämre konkurrens oavsett om Statoil låter varumärket Jet leva vidare eller ej. Statiol har ju ett märke idag 1-2-3 som automatstationer, dessa ligger ofta nära Jet-mackar, man kan ju undra om dessa kommer döpas om eller leva kvar.

Jet började för ett drygt år sedan även sälja diesel vilket lett till priskrig på många orter.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!