Författare Ämne: Ännu en duktig en Länk  (läst 13880 gånger)

Utloggad Drängen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1330
  • Husku´n kär
SV: Ännu en duktig en Länk
« Svar #15 skrivet: 26 mars 2011, 17:55:24 PM »
I det här fallet var det inte något som var uppfällt som ställde till det. Det var en helt vanlig skåpbil som drämde in i en 3,5 m hög viadukt. Oerhört klantigt om någon frågar mig, men jag antar att alla kan få en blackout....
Inte ovanligt att såna där bilar är hyrda, eller körs av ovana förare. Å klantighet har väl alltid vart nåt som andra än en själv sysslat med?....Jag åkte baklänges i en backe i Tromsö i onsdags, vilket var klantigt, för hade jag tagit bättre fart hade det inte hänt. Men det slutade lyckat, lite mindre skit på underkörningsskyddet på trailern bara. Men så länge man inte gör egna misstag, är det lätt att kritisera andras.

Remain

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 mars 2011, 18:04:20 PM »
Jag lägger mig inte in i diskussionen med inkörning i viadukter med för höga fordon.

Däremot tycker jag det är konstigt att det inte är något som varnar när kranen inte är i infällt läge eller när tippflaket är uppe. Med dagens teknik kan man ju fixa något. Typ att högregistret inte går att få i eller vad som helst.

Utloggad Drängen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1330
  • Husku´n kär
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2011, 18:10:55 PM »
Jag lägger mig inte in i diskussionen med inkörning i viadukter med för höga fordon.

Däremot tycker jag det är konstigt att det inte är något som varnar när kranen inte är i infällt läge eller när tippflaket är uppe. Med dagens teknik kan man ju fixa något. Typ att högregistret inte går att få i eller vad som helst.
Vet att det prövats olika typer av varningssystem, men inget verkar ha varit tillräckligt säkert, eller driftsäkert kanske man ska säga. Och ja, till syvende å sist är chauffören ansvarig, men som sagt, människor är tyvärr inte perfekta. Då skulle inte kirurger glömma diverse saker inuti folk efter operationer heller.

Uffe D

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2011, 23:09:01 PM »
Ja, inte f-n ska du tro att kranbilsförare kör efter principen, "Det går nog". Nån fullt tillförligt lösning finns inte, vad jag vet, ännu för att undvika av det här slaget Då är det väl lika illa att turistbussförare ofta ignorerar väglag, å ändå står på. Framförallt skidbussförare har den tendensen, vilket också kan, och har vållat dödsolyckor. Så länge har jag rört mig i branschen, å dessutom kört kranbil i många år, att jag vet inställningen hos dom allra flesta. Men det är ointressant, tycker som sagt att såna här trådar blir tragiska, när dom läggs ut för att glädjas över nån annans tragedi. Och, så länge man inte sett hela förloppet, ska man helst avstå kommentarer.

Det är väl ingen som gläds åt någons tragedi?

Misstag gör alla, jag gör ofta misstag både i yrkeslivet och privat, det skäms jag inte för. Den som påstår att han eller hon aldrig har gjort en tabbe ljuger.
Personligen tycker jag att det är värre när exempelvis Swebus Express kommer dundrande i 100 knyck i full snöstorm än att en lastbilschaufför missar en höjdskylt och råkar stänga av en järnväg några timmar.

Utloggad Svempa

• Medlem
  • Antal inlägg: 351
« Svar #19 skrivet: 27 mars 2011, 07:18:26 AM »
En seriös fråga . Borde man inte kunna lägga en sensor på tak kanten som varnar föraren om han närmar sig något som är lägre än största höjden på fordonet ?

Det går ju att göra på lyxigare bilar så man inte backar in i något.

En stilla undran
Jag har själv stått nära en buss som körde sönder ett ac agregat  på liknande sätt . Och jag led verkligen med föraren .

MVH Svempa
Nej jag fotade inte bussen med Ac aggregatet hägnande i trådar och rör på bakgaveln.

Utloggad mrshadow

• Medlem
  • Antal inlägg: 45
    • MrShadow
« Svar #20 skrivet: 28 mars 2011, 23:09:30 PM »
Givetvis finns den mänskliga faktorn alltid med. Men jag tycker ändå att åkeribranschen inte tar detta med för höga fordon eller glömda kranar eller flak kan ställa till med på tillräckligt allvar. Vid järnvägen har man ett säkerhetssystem som stoppar tåget om föraren försöker köra förbi en signal som visar stopp eller kör för fort. Nog borde något varningssystem för för låga vägportar eller glömda kranar/flak kunna tas fram för lastbilar också.

Järnvägens säkerhetssystem fungerar ju inte alltid de heller.
Det är ju inte så längesedan man provade flytta på hela Malmö central med ett X2000.
Mänskliga faktorn sägs ha orsakat den incidenten  :o

Det är inte alltid enkelt för ex.v lotsar att ha koll på höjden.
Säg att man normalt dräller runt med en bil som är 3,50, men så en dag är den tillfälligt ersatt av en som är 3,70.
Skulle inte tro att man ändrar normal rutt bara för det.. Även om det finns en undergång på 3,60.. 8)

Utloggad SimonB

• Medlem
  • Antal inlägg: 1159
« Svar #21 skrivet: 28 mars 2011, 23:49:24 PM »
Järnvägens säkerhetssystem fungerar ju inte alltid de heller.
Det är ju inte så längesedan man provade flytta på hela Malmö central med ett X2000.
Mänskliga faktorn sägs ha orsakat den incidenten  :o

Tågsättet gick som växling, och då kör man som snabbast på siktfart (dock inte fortare än 30), vilket innebär att du ska kunna stanna på max den sträckan du kan se. Vid olyckstillfället dundrade tåget in i stoppbocken i 45 kmh, så ja. Det var den mänskliga faktorn. ATC-systemet används inte vid växling.
Lokföraraspirant på YH21 i Mjölby

Utloggad Staffan Sävenfjord

• Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 19001
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
« Svar #22 skrivet: 29 mars 2011, 07:48:58 AM »
Det är inte alltid enkelt för ex.v lotsar att ha koll på höjden.
Säg att man normalt dräller runt med en bil som är 3,50, men så en dag är den tillfälligt ersatt av en som är 3,70.
Skulle inte tro att man ändrar normal rutt bara för det.. Även om det finns en undergång på 3,60.. 8)

Det är just den inställningen som skrämmer mig. Samt att det finns lastbilsförare som visar skadeglädje när något sådan här händer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Remain

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 mars 2011, 10:13:18 AM »
Tågsättet gick som växling, och då kör man som snabbast på siktfart (dock inte fortare än 30), vilket innebär att du ska kunna stanna på max den sträckan du kan se. Vid olyckstillfället dundrade tåget in i stoppbocken i 45 kmh, så ja. Det var den mänskliga faktorn. ATC-systemet används inte vid växling.

Nu är det faktafel igen. 35 km/h var det.

--Larsson--

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 mars 2011, 15:51:52 PM »
Inte den första gången det händer där, lär inte vara sista heller.