Bit för bit försvinner de sista "större" grusvägarna

Startat av Bengt Jönsson, 22 september 2007, 16:30:07 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.


David M

Vägverkets rekommendationer är att vägar med över 250 fordon per ÅDT skall beläggas. Hur många sådana vägar det nu finns kvar vet jag inte. Just Sagavägens asfaltering har man dessutom fått EU-bidrag för tror jag, åtminstone kan man begära det för mindre vägar som är viktiga för turismen och/eller näringslivet.

Niklas Bygdestam

Sagavägen har väl inte samma vägnummer hela vägen? Jag har kört en bit på Sagavägen nämligen den del som går från E4 strax söder om Örnsköldsvik och till Solberg och där heter den 348. Men längre har jag inte kört så jag vet inte riktigt om den följer samma vägnummer eller byter efter ett tag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: David M skrivet 22 september 2007, 17:26:16 PM
Vägverkets rekommendationer är att vägar med över 250 fordon per ÅDT skall beläggas. Hur många sådana vägar det nu finns kvar vet jag inte. Just Sagavägens asfaltering har man dessutom fått EU-bidrag för tror jag, åtminstone kan man begära det för mindre vägar som är viktiga för turismen och/eller näringslivet.

"ÅDT"? ???

/Cero

David M

ÅDT = ÅrsDygnsTrafik. Det vill säga hur många fordon som färdas på ett vägavsnitt ett genomsnittsdygn.

Kommer från engelskans "Annual average daily traffic".

David M

På tal om grusvägar, vad sägs om att införa denna isländska trafikmärkesskylt?



"Malbik endar" = asfalt upphör. Tycker detta skulle kunna bli ett utmärkt inslag i den svenska skyltfloran, inte minst för att övergången från asfalt- till grusväg ofta är så lömsk och dels tjäna som en påminnelse om att det är helt andra vägegenskaper jämfört med en asfalterad väg.

Cero

Citat från: David M skrivet 22 september 2007, 21:52:40 PM
ÅDT = ÅrsDygnsTrafik. Det vill säga hur många fordon som färdas på ett vägavsnitt ett genomsnittsdygn.

Kommer från engelskans "Annual average daily traffic".

Tack! ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 22 september 2007, 21:55:10 PM
På tal om grusvägar, vad sägs om att införa denna isländska trafikmärkesskylt?



"Malbik endar" = asfalt upphör. Tycker detta skulle kunna bli ett utmärkt inslag i den svenska skyltfloran, inte minst för att övergången från asfalt- till grusväg ofta är så lömsk och dels tjäna som en påminnelse om att det är helt andra vägegenskaper jämfört med en asfalterad väg.


Antagligen tycker väl Vägverket att det finns allt mindre anledning att införa en skylt som ser ut så här. De menar väl istället att fler och fler grusvägar asfalteras och då blir skylten onödig. Men jag kan hålla med om att det hade funnits en poäng att införa den här skylten i Sverige. Trots allt så kommer nog grusvägar att leva kvar länge till i Sverige på glesbygden och när någon kommer från platser där grusvägar är ovanliga eller nästan inte finns alls så kan det kanske bli lite av en "chock" över de ändrade vägegenskaper som en grusväg innebär
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Detta ämne förtjänar en reprisbild från gränstrakterna mellan Åsele och Dorotea kommuner. Här gick all trafik innan vägen drogs om via Ullsjöberg för att rätas ut:



Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 25 september 2007, 11:05:46 AM
Detta ämne förtjänar en reprisbild från gränstrakterna mellan Åsele och Dorotea kommuner. Här gick all trafik innan vägen drogs om via Ullsjöberg för att rätas ut:





Blanktrådslinje vid vägkanten också!
Undrar om det är någon trafik i trådarna..  8)
Sådana här miljöer börjar bli sällsynta!

/Bengt

IngemarJ

Hej!

Denna debatt om försvinnande grusvägar andas samma känsla som jag har när nu den egentligen sista stora järnvägssträckan i landet BKB elektrifierats, nu är det ju bara små mjölkpallsbanor kvar utan snöre över och där stationsmiljöerna har ett stationshus som dominerar bilden istället för en stolpskog.

Hälsar

Ingemar