Huvudmeny

Trefältsvägar

Startat av 1896, 18 mars 2011, 12:38:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

En majoritet är tydligen positiva till dessa vägar:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=135560

Stefan K

Jo, det låter inte helt konstigt.
Men det är inte 3-fältsvägar utan 2+1-vägar som vi har i Sverige. 3-fältsvägar är en väg med ett körfält i mitten som vem som helst som vill köra om kan använda. Fanns i Danmark på 80-talet vet jag.
Det är heller inte så konstigt att dessa efter mycket motstånd blir ganska populära. Innan de blev 2+1 var de en normal 13-m väg med två körfält med ibland 110 km/tim. Men den kunde ofta utnyttjas för omkörning i båda riktningarna samtidigt. Då hände en del riktigt tråkiga mötesolyckor, ibland med bussar och minibussar där många dog samtidigt.

1896

Problemet med dessa vägar är att man alltid hamnar i samma bryderi, hinner jag eller hinner jag inte köra om innan omkörningsfilen tar slut ?

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 18 mars 2011, 19:09:29 PM
Men det är inte 3-fältsvägar utan 2+1-vägar som vi har i Sverige. 3-fältsvägar är en väg med ett körfält i mitten som vem som helst som vill köra om kan använda. Fanns i Danmark på 80-talet vet jag.

Med den logiken skulle en fyrfältsväg vara en väg med två extra körfält i mitten som vem som helst kan använda...

Dson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 mars 2011, 21:15:41 PM
Problemet med dessa vägar är att man alltid hamnar i samma bryderi, hinner jag eller hinner jag inte köra om innan omkörningsfilen tar slut ?
Å andra sidan har du väl det bryderiet på vanliga vägar också, "Hinner jag eller hinner jag inte köra om på ett säkert sätt här, eller kommer nästa kurva tidigare än det ser ut?" På en 2+1-väg slipper du i alla fall bli ett kylarsmycke om du misslyckas...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dson skrivet 20 mars 2011, 16:10:16 PM
Å andra sidan har du väl det bryderiet på vanliga vägar också, "Hinner jag eller hinner jag inte köra om på ett säkert sätt här, eller kommer nästa kurva tidigare än det ser ut?" På en 2+1-väg slipper du i alla fall bli ett kylarsmycke om du misslyckas...

Jag kan tänka mig att den som kör tunga fordon kan finna det rätt frustrerande att så många bilister skall prompt köra om dem just där det övergår från två filer till en. Jag brukar ta det lugnt i sådana fall men det änder att när jag ligger bakom en buss/lastbil och avvaktar till nästa tvåfilssträcka att någon som har mer bråttom kör om både mig och bussen/lastbilen. Vid några tillfällen har föraren av den senare tvingats att tvärbromsa för att undvika en olycka och det är ju tur då att jag som ligger bakom är beredd på det.

Några andra små irritiationsmoment är de som ligger i 70 på enfilssträckan och 130 på tvåfilssträckan. Samt om det sitter en stressad typ i bil nummer sex i ordningen som skall tränga sig ut och påbörja omkörning en microsekund efter det man kommit ut på tvåfilssträckan i stället för att avvakta och låta kön lösa upp sig framifrån.

Annars tycker jag trefilsvägar är alldeles utmärkt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Dson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 mars 2011, 16:33:54 PM
Jag kan tänka mig att den som kör tunga fordon kan finna det rätt frustrerande att så många bilister skall prompt köra om dem just där det övergår från två filer till en. Jag brukar ta det lugnt i sådana fall men det änder att när jag ligger bakom en buss/lastbil och avvaktar till nästa tvåfilssträcka att någon som har mer bråttom kör om både mig och bussen/lastbilen. Vid några tillfällen har föraren av den senare tvingats att tvärbromsa för att undvika en olycka och det är ju tur då att jag som ligger bakom är beredd på det.

Några andra små irritiationsmoment är de som ligger i 70 på enfilssträckan och 130 på tvåfilssträckan. Samt om det sitter en stressad typ i bil nummer sex i ordningen som skall tränga sig ut och påbörja omkörning en microsekund efter det man kommit ut på tvåfilssträckan i stället för att avvakta och låta kön lösa upp sig framifrån.

Annars tycker jag trefilsvägar är alldeles utmärkt.


Jo, jag vet precis vad du menar. Har kört på såväl motorvägar, tvåfältsvägar och 2+1-vägar i yrkesmässig trafik med såväl singelbil och långtradare och känner igen fenomenet. Det kan vara otroligt stressande, men till slut orkade jag inte bry mig längre. Till slut brukade personbilen tvärnita ändå...

Men jag föredrar nog ändå en 2+1-väg, just eftersom det förekommer en hel del korkade omkörningar även på vanliga tvåfältsvägar, i skymda kurvor eller före krön. På 2+1-vägen slipper man oroa sig för frontalkrockar åtminståne.

Stefan K

Citat från: Anders Noren skrivet 20 mars 2011, 11:01:57 AM
Med den logiken skulle en fyrfältsväg vara en väg med två extra körfält i mitten som vem som helst kan använda...
Därför att det klokt att kalla dessa vägar för 2+2-vägar, rent tekniskt! Sen är ju fyrfältsväg eller flerfältsväg ett rätt så bra uttryck!

mushkot

Föredrar 2+1 varje dag! Men det är klart att det finns irritationsmoment där också, precis som Staffan nämner. Men det blir betydligt farligare situationer med mötande trafik! Körde här om veckan en stor tavla som min svärfar målat i ett släp på väg från Lund till Hässleholm. Någonstans i höjd med Sösdala är det två hjärndöda idioter som kör om mig, trots möte (ca 1 dm tillgodo på var sida), och demonstrativt kört ut i väggrenen efteråt för att visa att där borde minsann jag kört så de kunde köra om! Till saken hör att väggrenen är i MYCKET dåligt skick på sträckan, så i h*****e heller att jag ska ut där och köra sönde bil, tavla och fan och hans moster bara för att de inte kan acceptera att ligga 10 km/h under hastighetsbegränsningen tills det är fritt att köra om! >:(

Peter L

Citat från: mushkot skrivet 23 mars 2011, 11:49:32 AM
Föredrar 2+1 varje dag! Men det är klart att det finns irritationsmoment där också, precis som Staffan nämner. Men det blir betydligt farligare situationer med mötande trafik! Körde här om veckan en stor tavla som min svärfar målat i ett släp på väg från Lund till Hässleholm. Någonstans i höjd med Sösdala är det två hjärndöda idioter som kör om mig, trots möte (ca 1 dm tillgodo på var sida), och demonstrativt kört ut i väggrenen efteråt för att visa att där borde minsann jag kört så de kunde köra om! Till saken hör att väggrenen är i MYCKET dåligt skick på sträckan, så i h*****e heller att jag ska ut där och köra sönde bil, tavla och fan och hans moster bara för att de inte kan acceptera att ligga 10 km/h under hastighetsbegränsningen tills det är fritt att köra om! >:(

Helt rätt. Du kan aldrig tvingas gå ut i vägrenen och bilarna bakom kan aldrig "begära" det. Märkligt vad bråttom en del har...