Författare Ämne: Bulktransport, kulor motför tank?  (läst 16780 gånger)

Utloggad Tor Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 492
SV: Bulktransport, kulor motför tank?
« Svar #15 skrivet: 20 mars 2011, 21:13:43 PM »
Jo det är 60 ton som gäller (56 ton i våra nya trailers)

Ang. gamla grejer så vet jag inte om jag håller med, äldsta bilen på vårt åkeri är 5 år och den skall bytas ut nu. Dom flesta andra åkare i trakten kör också med nya frächa grejer. Dock är det nog som "Remain" skriver att lite dyrare byggnationer går oftast lite längre, vi byter chassi vart 5 år, men byggnationen och släpet får iaf hänga med i 10 år.

Visst förekommer fjärrkörning på bulksidan, såväl inrikes som utrikes, dock dominerar "närtrafik" med upp till 20 mils körsträcka.
Tor Andersson

Remain

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 mars 2011, 22:32:55 PM »
Jo det är 60 ton som gäller (56 ton i våra nya trailers)

Ang. gamla grejer så vet jag inte om jag håller med, äldsta bilen på vårt åkeri är 5 år och den skall bytas ut nu. Dom flesta andra åkare i trakten kör också med nya frächa grejer. Dock är det nog som "Remain" skriver att lite dyrare byggnationer går oftast lite längre, vi byter chassi vart 5 år, men byggnationen och släpet får iaf hänga med i 10 år.

Visst förekommer fjärrkörning på bulksidan, såväl inrikes som utrikes, dock dominerar "närtrafik" med upp till 20 mils körsträcka.

Tack för dina svar! Menade inte att bilarna är gamla utan mer släpen eller påbyggnaderna. Verkar ganska skönt att köra bulk. Inga jobbiga lossningar/lastsäkringar som med styckegods. Inte behöva krångla med ADR. Inget skvalp som vätska. Förstår nu när jag vet lite mer varför bulkåkare trivs.

Utloggad SimonB

• Medlem
  • Antal inlägg: 1159
« Svar #17 skrivet: 21 mars 2011, 02:05:28 AM »
Tack för dina svar! Menade inte att bilarna är gamla utan mer släpen eller påbyggnaderna. Verkar ganska skönt att köra bulk. Inga jobbiga lossningar/lastsäkringar som med styckegods. Inte behöva krångla med ADR. Inget skvalp som vätska. Förstår nu när jag vet lite mer varför bulkåkare trivs.

ADR är väl ändå rätt vanligt att man behöver om man kör bulk? :)
Lokföraraspirant på YH21 i Mjölby

Remain

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 mars 2011, 10:13:27 AM »
ADR är väl ändå rätt vanligt att man behöver om man kör bulk? :)

Nu är ju inte jag någon expert. Men inte så många bulkbilar jag har sett som har ADR. Är väl mest typ socker, mjöl, foder, pellets, cement, kalk och sådant som körs i bulk. Är väl mer vanligt om man kör tank att man behöver ADR men finns ju undantag som matfett osv.

Utloggad Ersa

• スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 4167
« Svar #19 skrivet: 21 mars 2011, 11:11:06 AM »
Ok, tack! Det var inget speciellt utan bara ett ord som gjorde mig lite nyfiken.  :)

Samma här. Oavsett om det är dialektalt eller gammelsvenska är "motför" ett ord jag ska försöka använda framöver. :)

Remain

• Gäst
« Svar #20 skrivet: 21 mars 2011, 12:30:43 PM »
Samma här. Oavsett om det är dialektalt eller gammelsvenska är "motför" ett ord jag ska försöka använda framöver. :)

Har alltid sagt det ordet av någon anledning. Vilken dialekt använder det ordet vanligtvis? Vad använder ni andra för ord istället? Lite OT men....

Utloggad JDS

• Medlem
  • Antal inlägg: 2635
« Svar #21 skrivet: 22 mars 2011, 17:54:52 PM »
Har alltid sagt det ordet av någon anledning. Vilken dialekt använder det ordet vanligtvis? Vad använder ni andra för ord istället? Lite OT men....

Jag hade nog skrivit "Kulor eller tank?", om jag trodde att båda var lika vanliga, eller "Kulor i stället för tank?" om jag trodde att tank var vanligare. Mina föräldrar hade kanske skrivit "Kulor kontra tank?" i det första fallet och "Kulor framför tank?" i det andra.

Greenteng

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 mars 2011, 23:16:32 PM »
Hej!

Jag får väl flika in lite jag med. Andersson har beskrivit ganska utförligt vad vi sysslar med.
 Jag har dock en 9-fackad industribil. 4 fack (kulor) på bilen & 5 på släpen. M.a.o så kan jag få med mig 9 olika sorters material eller poster. Och det passar mig utmärkt då jag kör mycket foder och bränslepellets. Jag klarar mig också oftast med 5 meter slang förutom när jag kör villapellets. Vi de tillfällena är det sällan under 20 meter som ska dras ut + att det nästan alltid blir fullt och stopp i slangen dvs 20 meter, 4 " slang fylld med pellets som ska in (=svintungt). Detta brukar oftast hända när det precis har snöat en meter eller två  ;)

Vad det gäller kulor/tank så kan den diskussionen pågå i evigheter, ungefär som Scania vs. Volvo. Det är lite vad man har för körning + att vad man vill prioritera. Kulor är ett ofog och tvätta utvändigt men däremot så är fyllnadsgraden väldigt god när man ska lasta.
 Jag spolar väldigt sällan mina "kulor" invändigt , däremot så sopas det hej vilt mellan lassen. Jag har två st kvastar med 5 meter långa skaft liggande uppe på tankarna.
 Vad det beträffar körsträckan för min del så ligger jag på mellan 50-70 mil om dagen då jag trafikerar nästan hela Sverige. Blir även ett par övernattningar i bilen/vecka som regel.
 Just det: Tanken på min bil är från -82. Sköter man de så kan de hålla ett tag om man vill.

/F