Författare Ämne: Bulktransport, kulor motför tank?  (läst 16779 gånger)

Remain

• Gäst
Bulktransport, kulor motför tank?
« skrivet: 18 mars 2011, 12:16:33 PM »
När bör man välja vilket och varför? Vad skiljer sig?

Utloggad Tor Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 492
SV: Bulktransport, kulor motför tank?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2011, 15:32:15 PM »
Beror på vad som skall transporteras och hur många kunder, sorter osv som skall med på samma resa.

På vårat åkeri har vi bara hela tankar, inga bilar med "kulor". Vi kör dock bara cement och kalk och det är raka lass, skall vi köra olika sorter är det begränsat till två olika per resa (en sort i bilen och en sort i vagnen) på våra trailers går det bara att köra en sort i taget (ett stort fack)

Finns många varianter på hur man specar sin bulkbil. Som på alla andra ekipage så är det körningen som styr hur byggnationen skall se ut.

Foderbilar har ofta "kultankar" för att kunna lasta olika sorters foder och enkelt kunna leverera en viss mängd till varje kund.

Andra kör med stora tankar med många fack för att kunna köra olika material i olika fack och slippa rengörningen imellan lassen, dvs vissa fack är "reserverade" för ett viss material och går tomma när man kör ett annat material

Tippbulk används oftast där det ställs stora krav på rengörning mellan lassen, då denna är mycket lättare att rengöra än sk liggande (vanliga) tankar och kulor. Tippbulkens nackdelar är högre tomvikt, längre lossningstid (tar tid att ställa upp, tippa osv) samt att det ställer högre krav på underlaget på lossningsplatsen, jämnhet och bärighet.
Tor Andersson

Remain

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2011, 17:58:09 PM »
Men skulle man inte helt enkelt bara kunna ha en tank med olika fack, som många ADR-tankbilar har. Borde ju bli samma som kulor då eller varför väljer man hellre kulor? Hur ofta och hur gör man rent bulktankarna? Mellan många olika ämnen?

Utloggad Tor Andersson

• Medlem
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2011, 19:50:53 PM »
Men skulle man inte helt enkelt bara kunna ha en tank med olika fack, som många ADR-tankbilar har. Borde ju bli samma som kulor då eller varför väljer man hellre kulor? Hur ofta och hur gör man rent bulktankarna? Mellan många olika ämnen?

Det går inte att bygga en bulktank som en "korv" med mellanväggar, då fungerar det inte med lossningen, skall vara viss lutning på väggar och konor. Sen skilljer det hur dom olika påbyggarna designar sina bygnationer, Tankmobil tex bygger bara sfäriska (kulor) oavsett om man vill ha separata kulor eller öppna (det är öppet mellan kulorna, ett stort fack) medans tex Interconsult täcker sidorna med täckplåtar så det ser ut om en rund tank trotts att det kan vara flera fack och konor.

Bulktankar rengörs allt från efter varje lass till aldrig, beror på vad man kör för material.
Tor Andersson

Utloggad Tor Andersson

• Medlem
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2011, 20:07:58 PM »
men även om man har en hel tank utan fack så går de väl inte att lossa en hel tank genom en och samma anslutning på tanken? de är ju också en fördel med tippbulk, inga konstigheter bara tippa, koppla och lossa allt på en gång

Mitt ekipage tex rymmer 18 + 36 m3, och har två sk öppna fack på både bil och vagn. Lastningen sker genom en lucka mitt på tanken som fyller båda facken samtidigt. Lossningsrören är sedan sammandragna så att man bara kopplar slangen på ett ställe på bilen och ett ställe på vagnen. Innan man kommit igång med lossningen av ett tippekipage har jag fått ur 10 ton ur mitt ekipage, och när jag sedan är klar, slänger jag upp slangen och drar.
Tor Andersson

Utloggad Tor Andersson

• Medlem
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2011, 21:47:11 PM »
Sitter stora luckor uppe på tanktaket i vilka man ansluter en bälg som sluter tät i hålet, bälgen har bubbla väggar och materialet går i mitten medans ett utsug i den yttre delen av bälgen suger ut damm/luft. Dammar ingenting om det är ordning på utlastningen.
« Senast ändrad: 18 mars 2011, 22:02:19 PM av Andersson »
Tor Andersson

Remain

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2011, 17:43:22 PM »
Bulk är väldigt intressant för en som aldrig har hållt på eller har någon kunskap.

Hur rengör man tankar?
Måste man tippa om man har tipp för att lossa?
Jobbigt med slangar osv vid lossning?
Vilka slangar behövs tex?

Om någon vill berätta är jag intresserad av allt som har med bulkkörning att göra. Allt ifrån hur man släpar och kopplar slangar till vägegenskaper motför andra lastbilar, påbyggnader etc. Någon som känner sig manad? Allt är som sagt intressant.

Utloggad SimonB

• Medlem
  • Antal inlägg: 1159
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2011, 18:21:39 PM »
Bulk är väldigt intressant för en som aldrig har hållt på eller har någon kunskap.

Hur rengör man tankar?

Om någon vill berätta är jag intresserad av allt som har med bulkkörning att göra. Allt ifrån hur man släpar och kopplar slangar till vägegenskaper motför andra lastbilar, påbyggnader etc. Någon som känner sig manad? Allt är som sagt intressant.

Instämmer! :)
Lokföraraspirant på YH21 i Mjölby

Utloggad Tor Andersson

• Medlem
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2011, 21:17:54 PM »

Hur rengör man tankar?

Tankrengöring görs på lite olika sätt beroende på hur rent det skall bli, en enkel sopning (enkelt i en tipptank) och man har nästan helt rena tankar. Nästa steg är diskning, precis som det låter så diskar man tanken med vatten och får bort allt. Kör man bara cement och kalk så behöver man aldrig rengöra tankarna, en ordentlig utförd lossning räcker.

Ja en tipptank måste tippas för att kunna lossas.

Slangarna är mjuka och lätta att hantera, i min körning använder jag i princip bara en ca 5 meter lång 4" slang med klokopplingar, lite underhåll i form av rengörning av kopplingarna är det enda som behövs för att det skall fungera fint.
Kopplingarna har bara en enkel gummiring som tätning och spänns fast mot lossningsröret med två klor.

Vägegenskaperna är bra, visst är tyndpunkten hög, men med rätt (läs hårda) kränghämmare så går det som tåget, grejerna ligger still det är inte som när man kör flytande gods.

Lossningen går förenklat till så att man fyller upp lufttryck (1,5-2 bar) i tanken sedan släpper man på materialet och släpper på kompressorluft i slangen (påskjut) som driver upp materialet i silon.

Vad vill du veta om påbyggnader? Tillverkare? Varianter?
Tor Andersson

Remain

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2011, 10:08:27 AM »
Hur lång tid brukar det ta att lasta och lossa?
Nu varierar det ju självklart, men ungefär hur långa sträckor kör man?
De flesta sover i bilarna?
Du skrev att tyngdpunkten är förhållandevis hög, men en timmerbil måste ligga ännu högre? Även många skåpbilar?
I princip bara från industri till industri?
Behöver man vara ute och övervaka lossningen eller kan man gå in i hytten under tiden?

Utloggad Tor Andersson

• Medlem
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2011, 15:11:06 PM »
Hur lång tid brukar det ta att lasta och lossa?
Nu varierar det ju självklart, men ungefär hur långa sträckor kör man?
De flesta sover i bilarna?
Du skrev att tyngdpunkten är förhållandevis hög, men en timmerbil måste ligga ännu högre? Även många skåpbilar?
I princip bara från industri till industri?
Behöver man vara ute och övervaka lossningen eller kan man gå in i hytten under tiden?

Lastning tar mellan 15-60 minuter och lossningen 30-60 minuter i min körning, jag kör i storstokholm och mälardalen, 1-15 mil enkel väg per lass. Jag kommer nästan alltid hem på kvällen, blir några få övernattningar i bilen per år.
Vi kör från cement/kalk terminaler i Stockholm, Köping och Västerås och ut till kunder i mälardalen, mestadels betongfabriker och tillverkare av väggelement, marksten och takpannor.
Det korrekta betendet är att lossningen skall övervakas, dock känner jag ingen bulkchaufför som står ute och tittar på slangen en timme varje lossning.
Timmerbilar har mycket riktigt ännu högre tyngdpunkt, dock är det få lass i en skåpbil som har högre tyngdpunkt.
Tor Andersson

Remain

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2011, 16:13:51 PM »
Tur jag har någon som orkar ställa upp på dessa frågor.

Kör ni oftast med 60 ton?
Är det vanligt att man kör lite längre med bulk, typ 50 mil eller så eller går det oftast inom 15 mil?
Tycker jag ser ganska många gamla släp med stora dubbelmonterade 22,5" däck. Är det av någon speciell anledning som många kör med så gamla saker motför andra lastbilstransporter?

Utloggad JDS

• Medlem
  • Antal inlägg: 2635
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2011, 16:42:19 PM »
Är det av någon speciell anledning som många kör med så gamla saker motför andra lastbilstransporter?

Ursäkta OT, men vill du säga vilket landskap du är ifrån?  :)

Remain

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2011, 18:27:36 PM »
Närke!

Utloggad JDS

• Medlem
  • Antal inlägg: 2635
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2011, 18:47:51 PM »
Närke!

Ok, tack! Det var inget speciellt utan bara ett ord som gjorde mig lite nyfiken.  :)