»Grönt ljus för Förbifart Stockholm«

Startat av Nico, 17 mars 2011, 16:10:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Trots att det troligen kan komma att leda till mer trafik på sig så är nog detta något som en stor del av stockholmarna ser som positivt då det även kommer att underlätta för en stor del av de resor som inte har City som start eller slutmål, men som man ändå mer eller mindre ofta tvingas ta sig igenom eller förbi på något vis i nuläget. För att göra det mera rättvisande borde projektet dock nog hellre ha hetat "Förbifart City" eller något i den stilen, men, men...

Med stor sannolikhet kommer det även bli ett lyft för kollektivtrafiken om man snabbt kan komma tvärs över mellan nordväst och sydväst och troligen nya busslinjer lite här och var för även Mälaröarna kommer nu lättare att kunna exploateras, till nytta för regionen, på ett helt annat vis och nya bostadsområden kommer att kräva en utbyggd kollektivtrafik. 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gront-ljus-for-forbifart-stockholm_6017639.svd


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 17 mars 2011, 16:10:08 PMFör att göra det mera rättvisande borde projektet dock nog hellre ha hetat "Förbifart City" eller något i den stilen, men, men...

Då hade det inte varit lika lätt att få staten att hosta upp. Benämningen "Förbifart Stockholm" gör att många utanför Stockholms län tror att vägen byggs för dem, trots att endast en försumbar andel av trafiken kommer att ha start eller mål utanför länet.

Om målet vore att flytta långväga långtradare från bebyggelsen så skulle en "Förbifart Överhärde" vara långt effektivare, räknat i antal fordon (för att inte tala om räknat i investeringskronor per fordon, men nog inte räknat i antal fordon*invånare). Ärlighet borde vara längst, men, men...

Ersa

Synd att inte någon registrerade varumärket "Förbifart Stockholm" och därefter skänkt namnet till riksväg 55. ;D

Uffe D

Äntligen, ser fram mot att få köra där.

riiga

Förbannat också! Misstänker att detta kommer att bli det största infrastrukturmisslyckandet sedan tunneln genom Hallandsåsen...  :'(

Fredrik W

Citat från: riiga skrivet 18 mars 2011, 16:31:20 PM
Förbannat också! Misstänker att detta kommer att bli det största infrastrukturmisslyckandet sedan tunneln genom Hallandsåsen...  :'(

Intressant kommentar, utveckla gärna.

Freke

Det är väl typ näst sista pusselbiten i det nedlagda och bespottade "Dennis-paketet"!?! Bara Östra Länken kvar sedan... Visst är det märkligt att det politiskt ska vara lättare att smyga med stora projekt genom att dela upp dem i fler småprojekt!?! (Södra Länken + Norra Länken + Östra Länken + Norrortsleden + Söderortsleden + Västerortleden/Förbifarten + "Tredje spåret"/Pendeltågstunneln = Dennispaketet)

Uffe D

Citat från: riiga skrivet 18 mars 2011, 16:31:20 PM
Förbannat också! Misstänker att detta kommer att bli det största infrastrukturmisslyckandet sedan tunneln genom Hallandsåsen...  :'(

Hur skulle något kunna bli ett större misslyckande än Roca Gil-hålet? Det absolut vettigaste hade varit att lägga ner det projektet redan när den första maskinen körde fast efter att ha borrat en dryg halvmeter i sanden. Ren och skär idioti är det. Men eftersom det handlar om ett järnvägsprojekt och miljötallibanerna får ståfräs av såna saker så får det kosta hur mycket som helst och dessutom tillåts då den "miljövänliga" järnvägen att förstöra miljön och i vissa fall även hela livet för såväl boende som dom som arbetar med vansinnet.
Förbifarten skulle byggts för flera år sedan och jag ser som sagt fram mot att den ska bli färdig.

groenis

Freke
Den delen är nog den som har ältats längst med första arbetsnamnet var "kungshattleden" och kom redan -58
tanken var redan då att leda förbi E4 runt Stockholm.

En liten parantes ideen om väg 73 är lika gammal även där ville man bygga motorväg -58.

Kvarnarna mal långsamt utom när det gäller rondeller.

/Lennart

Freke

Citat från: groenis skrivet 27 mars 2011, 10:21:00 AM
Freke
Den delen är nog den som har ältats längst med första arbetsnamnet var "kungshattleden" och kom redan -58
tanken var redan då att leda förbi E4 runt Stockholm.

En liten parantes ideen om väg 73 är lika gammal även där ville man bygga motorväg -58.

Kvarnarna mal långsamt utom när det gäller rondeller.

/Lennart

Jo, jag är medveten om att många (alla?) delar i "Dennis-paketet" är gamla planer, men jag är fascinerad av principen att till slut få det genomdrivet. Att det politiskt är svårare att öppet arbeta med en stor helhetslösning, än att dela upp det i mindre projekt... Det borde ju vara tvärtom. Så är det nog överallt, här i Skellefteå finns också flera gamla infrastruktursurdegar som sakta smygs in en i taget när det vore bättre att öppet visa den helhetslösning som trots allt finns.

Alexei

Frågan är hur stora sammordningsvinster, exempelvis personal och utrustning, man gått minste om genom projektera dom olika "Dennisprojekten" separat.  ???

Under en period på ca 20 år kommer det/ har det skett, 4 större tunnelbyggen i Stockhom Södra Länken, Norra Länken, City Banan, Förbifart Stockholm.
Jag hadde trott att det effektivaste, vore om när tunneldrivningen var klar för projekt A gick dom direkt vidare till projekt B.
Det var ju flera års uppehåll mellan Södra Länken och Citybanan & Norra Länken som byggs nästan parallelt.

Med denna tidplan skulle bli ungefär följande;
Byggstart;
1997 Södra Länken  - klar 2004   
2001 Citybanan - 2009
2006 Norra länken - 2013
2010 Förbifart Stockholm - 2018 (tycker personligen att Förbifart Stockholm vore angelägnare änn Norra Länken)
(2015 "Östlig förbindelse" - invigs 2022  ;))

Fredrik W

Citat från: Uffe D skrivet 26 mars 2011, 23:20:51 PM
Hur skulle något kunna bli ett större misslyckande än Roca Gil-hålet? Det absolut vettigaste hade varit att lägga ner det projektet redan när den första maskinen körde fast efter att ha borrat en dryg halvmeter i sanden. Ren och skär idioti är det. Men eftersom det handlar om ett järnvägsprojekt och miljötallibanerna får ståfräs av såna saker så får det kosta hur mycket som helst och dessutom tillåts då den "miljövänliga" järnvägen att förstöra miljön och i vissa fall även hela livet för såväl boende som dom som arbetar med vansinnet.
Förbifarten skulle byggts för flera år sedan och jag ser som sagt fram mot att den ska bli färdig.

Du har kanske aldrig åkt tåg längs "museibanan" över Hallandsås, byggd år 1885? Det är ett mycket angeläget projekt, även om det självklart är katastrof att det hittills snart gått 20 år sedan byggstart.

Uffe D

Citat från: Fredrik W skrivet 30 mars 2011, 20:04:14 PM
Du har kanske aldrig åkt tåg längs "museibanan" över Hallandsås, byggd år 1885? Det är ett mycket angeläget projekt, även om det självklart är katastrof att det hittills snart gått 20 år sedan byggstart.

Jag sätter inte min fot på ett tåg.

admin


Visst är problematiken likartad i vissa fall, men tråden ligger under vägforumet och handlar om Förbifart Stockholm så vi kan väl försöka att hålla oss till det temat och inte sväva alltför långt bort.

Återigen påminner vi även vissa deltagare om att vårda sitt språk. Alla har rätt till en åsikt, men man bör uttrycka den på ett sakligt vis även om man kanske inte sympatiserar med den andra sidans ståndpunkt.