Angående 90 på motorvägar - E6!

Startat av Stefan K, 13 mars 2011, 16:02:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Refererar delvis till tidigare tråd om 90 på motorvägar. Har förstått att det genomfördes av miljöskäl under några perioder.
Men var det inte så att det sedan blev 90 km/tim på motorvägar mer permanent?
Har hört en diskussion om att det bl.a. på E6 blev 90 på hela sträckan pga närheten till tätorter m.m. Kan ej hela historien. Någon som vet mer?

Olof Lagerkvist

Citat från: Stefan K skrivet 13 mars 2011, 16:02:40 PM
Refererar delvis till tidigare tråd om 90 på motorvägar. Har förstått att det genomfördes av miljöskäl under några perioder.
Men var det inte så att det sedan blev 90 km/tim på motorvägar mer permanent?
Har hört en diskussion om att det bl.a. på E6 blev 90 på hela sträckan pga närheten till tätorter m.m. Kan ej hela historien. Någon som vet mer?

Ja min minnesbild stämmer också med detta och att det huvudsakligen rörde sig om sträckor genom (eller nära) tätorter och att många 90/110-gränser kring städerna permanent flyttades ut en bit ytterligare från staden. Exempel kring Göteborg är väl E20 kring Partille, E6 hela vägen ut till Anneberg norrut och Kållered söderut. Däremot fick alltså sträckor som inte gick nära tätorter tillbaka 110, t ex E20 genom Skaraborg och riksväg 40 Göteborg-Borås och Ulricehamn-Jönköping.

Men helt konsekvent var det väl inte för t ex motorvägen genom Halmstad fick väl ändå tillbaka 110 redan då?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Stefan K

Skrämmande när man tänker efter!
Vi har alltså haft vanliga 2-fältiga 13m-vägar som vi skyltat med 110 km/tim.
Dessutom saknade också de flesta motorvägar mitträcken, också de med 110 km/tim.

Samtidigt kunde Kgl. Statens vägverk tycka det var oansvarigt av Västtyskland att låta dem hålla fri fart på deras motorvägar, dock med mitträcken :-)

Peter C

Citat från: Stefan K skrivet 13 mars 2011, 17:23:32 PM
Skrämmande när man tänker efter!
Vi har alltså haft vanliga 2-fältiga 13m-vägar som vi skyltat med 110 km/tim.
Dessutom saknade också de flesta motorvägar mitträcken, också de med 110 km/tim.

Samtidigt kunde Kgl. Statens vägverk tycka det var oansvarigt av Västtyskland att låta dem hålla fri fart på deras motorvägar, dock med mitträcken :-)

Vet inte hur det är nu, men förr va ju vanliga 7meters vägar skyltade 110 i norrland. Är väl inget konstigt i det, det enda du kan köra ihjäl är dig själv en älg eller ren.

Olof Lagerkvist

Citat från: Peter C skrivet 17 mars 2011, 06:00:24 AM
Vet inte hur det är nu, men förr va ju vanliga 7meters vägar skyltade 110 i norrland. Är väl inget konstigt i det, det enda du kan köra ihjäl är dig själv en älg eller ren.

Numera är grundprincipen att det ska vara högst 90 på alla vägar som inte är mötesseparerade. Några 13-metersvägar (och kanske även någon 9,5-metersväg, osäker där) i Norrland har trots mötande trafik fått undantag och har 100 km/h, men inte 110 numera.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Peter C

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 17 mars 2011, 08:10:40 AM
Numera är grundprincipen att det ska vara högst 90 på alla vägar som inte är mötesseparerade. Några 13-metersvägar (och kanske även någon 9,5-metersväg, osäker där) i Norrland har trots mötande trafik fått undantag och har 100 km/h, men inte 110 numera.


Du har säkert rätt Simon, längesen jag var uppåt i landet.

Ersa

Citat från: Peter C skrivet 17 mars 2011, 06:00:24 AM
Vet inte hur det är nu, men förr va ju vanliga 7meters vägar skyltade 110 i norrland. Är väl inget konstigt i det, det enda du kan köra ihjäl är dig själv en älg eller ren.

110 km/t året om på vanliga landsvägar var väldigt vanligt förekommande i norra halvan av landet förr, och det var absolut inget man tyckte var konstigt då. På slutet av 1990-talet (kring 1997-99) började man sänka hastighetsbegränsningen till 90 på alla dessa 110-vägar under vinterhalvåret.

bengt l

Det är länsstyrelserna som bestämmer om vilken väg på landsbygden som har vilka hastighetsgränser. Men eftersom länsstyrelserna är statliga myndigheter och lyder under regeringen kan regeringen ge en del order. Regeringen gav order till storstadslänens länsstyrelser att sänka till 90 överallt det var 110. Samtidigt lät man andra län vara.

Nu på sistone har ju regeringen gett ganska detaljerade instuktioner till länsstyrelserna vad de ska ha för hastighetsgränser.

Stefan K

Det vore rimligt att ansvaret för hastigheten på vägarna skall avgöras av väghållaren (Kommunen/TrV).
Länsstyrelsen har ju inte så bra koll på trafik och säkerhet, utan var ju mer en statens tillsynsman!