+ 2010 #17 - Romskip fra universet og jobbreiser

Startat av Bergenga, 13 mars 2011, 16:01:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ 2010 - #17
Romskip fra universet og jobbreiser


I 2005 lanserte Neoplan sin andre generasjon av toppmodellen Starliner. Med sitt litt utenomjordiske design og kanskje også på grunn av størrelsen har den blant annet fått kallenavnet romskip. Assosiasjonen til romskip sånn vi kjenner dem fra science-fiction er det jo ikke så vanskelig å kjenne igjen.

I Täsch kom jeg utrolig nok over et romskip fra universet, eller Univers som det står på den. Selskapet heter egentlig Knipper-Kimmel & Univers Reisen GmbH og holder til i Bonn i Tyskland. Denne bussen er en Neoplan N5218SHDL Starliner L.
Å parkere et stort romskip på en liten, trang plass som Täsch er ikke så lett uten at man legger merke til det. Det stikker seg liksom litt for mye ut, bokstavelig talt, som en ser på det andre bildet. ;)




BN-UR 520 i Täsch, 30.06.2010.


Dagen etter i St. Moritz stod jeg egentlig og ventet på å fotografere et tog som skulle passere på en bru, men på veien under dukket det opp noen busser og deriblant en Neoplan N5217SHDC Starliner C fra Job Tours GmbH i Essen i Tyskland. Denne er en meter kortere enn den andre, men stor og fin likevel. Jeg tar også med et bilde av hekken på den, hvor man kan se selskapets maskot; en "Urlaubär", altså en feriebjørn.


E-JT 3300 i Via Grevas, St. Moritz, 01.07.2010.


E-JT 3300 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

Siste 7 siffer i chassinummeret på BN-UR 520 er 4001916 og på E-JT 3300 er det 4001143.

Kanskje noen i "Neoplan-mafian" i Uppsala kan fortelle hva som er resten av chassinummeret, karosserinummeret og årstall, pluss eventuelt andre eiere på den ene eller begge av disse bussene? :)
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

#2
Citat från: Øyvind Berg skrivet 13 mars 2011, 16:05:23 PM
Siste 7 siffer i chassinummeret på BN-UR 520 er 4001916 og på E-JT 3300 er det 4001143.

Kanskje noen i "Neoplan-mafian" i Uppsala kan fortelle hva som er resten av chassinummeret, karosserinummeret og årstall, pluss eventuelt andre eiere på den ene eller begge av disse bussene? :)


  Detta diggar "Neoplan-maffian"   8)

  Tackar för bilderna och uppgifterna även om jag jag hade uppgifterna sen tidigare.

  Kan tillägga att Univers Star II har endast 32 sittplatser och dom kallar det för Gold Klass och har Neoplans VIP-utrustning i denna och även i en till systervagn med samma lacksättning.

  //Niclas

Bergenga

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 mars 2011, 19:47:32 PM

  Kan tillägga att Univers Star II har endast 32 sittplatser och dom kallar det för Gold Klass och har Neoplans VIP-utrustning i denna och även i en till systervagn med samma lacksättning.

Det høres jo ut som et ideellt antall seter på en 14 meter lang og 4 meter høy buss. :D ;D
Noe sånt skulle man gjerne ha reist på langtur med. Dessverre har jeg faktisk aldri noen gang reist med en Starliner, men jeg har vært inni kanskje et halvt dusin snart. Forhåpentligvis får kanskje jeg også reise med en Star II snart.
Mvh.
Øyvind Berg