Huvudmeny

Mackar inomhus

Startat av Niklas Bygdestam, 22 september 2007, 01:04:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

#30

Citat från: JDS skrivet 13 oktober 2007, 13:45:35 PMJag kan inte se att någon har nämnt macken på Grev Turegatan, kan det ha varit nr 7 eller 9, som var inrymd i gatuplanet av ett hus!

Har inget minne av någon sådan mack (förutsatt att det är Stockholm som avses) så det måste ha varit bra länge sedan den försvann i så fall? Annars så ligger P-huset 'Grev Ture' och dess in/utfart på Grev Turegatan 3-5 och det kan ju kanske ha föregåtts av något?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 september 2007, 22:10:02 PM
Finns väl sedan ett par år tillbaka olika beslut tagna i Stockholm om att mackar som ligger i innerstan och som ligger alltför nära övrig bebyggelse ska bort. I princip ska man numera ut ur innerstan för att få tag på soppa till sitt fordon.

Allt ska väl bort från stan, förutom bostäder då som det ska byggas på varenda lite ledig plätt.  ;)
Tanka kan man göra "på landet", dvs på OKQ8 i Mörby Centrum. Jo det är faktiskt sant. En kompis arbetar där och han har ofta hört mobilpratande människor (gissningsvis boende i innerstan) säga i telefonen att de är på väg, och snart redan framme: "Vi är ju redan ute på landet, ända ute i Mörby"  ::)

Alla har vi olika syner på avstånd.  ;)

Johan Hansson

Mackar inomhus;D gäller att det inte börja brinna då. :o
Kan ju bli en bra smäll ::)
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

David M

Brandrisken är ingen fara med, såvida det inte sker en explosion av något slag så att tankarna (beroende på var dessa är placerade) kommer i kontakt med syre.

Apropå Mörby centrum och avståndet till innerstaden så finns det en Statoilmack vid Frescati alldeles intill studentlyorna där jag har tankat några gånger. Verkar onödigt att fortsätta ända till Mörby för att tanka om man kommer från stadshållet. Den macken skall väl  ändå stå kvar ett bra tag till.

Staffan A

Tror mig ha kommit på ytterligare en "inomhusstation". I Trollhättan, hörnet av Torggatan och Drottninggatan d.v.s. alldeles vid nuvarande busstorget fanns i hörnhuset en station. Den ägdes av en "motorfamilj" vars namn jag inte kan komma på. Drottninggatan var vid denna tid genomfartstråket för dåvarande Rv 7 Vänersborg - Göteborg. Någon som vet ?

Staffan Sävenfjord

#35
Citat från: Staffan A skrivet 16 oktober 2007, 05:28:42 AM
Tror mig ha kommit på ytterligare en "inomhusstation". I Trollhättan, hörnet av Torggatan och Drottninggatan d.v.s. alldeles vid nuvarande busstorget fanns i hörnhuset en station. Den ägdes av en "motorfamilj" vars namn jag inte kan komma på. Drottninggatan var vid denna tid genomfartstråket för dåvarande Rv 7 Vänersborg - Göteborg. Någon som vet ?

Verkar stämma bra. Nummer 2 av "Riksettan" har ett långt reportage om gamla riksväg 7 (Grums-Göteborg, i princip nuvarande E45) och där nämns lite kort om denna mack som låg på Drottninggatan 89 och hette Nyströms Bilservice. På platsen finns i dag ett minnesmärke som föreställer en av dem som en gång jobbade här. Denne har också gett namn åt rondellen som ligger bredvid. Hans namn? Jo, Erik Carlsson, mer känd som "Carlsson på taket". Sveriges mest framgångsrika rallyförare.
Senaste numret av "Riksettan" kom i min brevlåda i går och det är som vanligt mycket intressant och nostalgisk vägläsning. Denna gång kan man bland annat läsa om raset i Surte 1950 och skådespelaren James Dean, som dog i en bilolycka. Det finns också väldigt mycket om gamla mackar och om motell. http://www.riksettan.net/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Citat från: David M skrivet 16 oktober 2007, 00:55:01 AMApropå Mörby centrum och avståndet till innerstaden så finns det en Statoilmack vid Frescati alldeles intill studentlyorna där jag har tankat några gånger. Verkar onödigt att fortsätta ända till Mörby för att tanka om man kommer från stadshållet. Den macken skall väl  ändå stå kvar ett bra tag till.

Även OK i Bergshamra ligger närmre till. Sedan är väl ett problem (det här kanske är lite elakt) att många som numera bor i innerstan ju är inflyttade från andra håll och har mycket dålig koll på vad som ligger utanför tullarna. Känns lite som om en del tror att Stockholm tar slut vid tullarna...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 08:57:54 AM
Verkar stämma bra. Nummer 2 av "Riksettan" har ett långt reportage om gamla riksväg 7 (Grums-Göteborg, i princip nuvarande E45) och där nämns lite kort om denna mack som låg på Drottninggatan 89 och hette Nyströms Bilservice. På platsen finns i dag ett minnesmärke som föreställer en av dem som en gång jobbade här. Denne har också gett namn åt rondellen som ligger bredvid. Hans namn? Jo, Erik Carlsson, mer känd som "Carlsson på taket". Sveriges mest framgångsrika rallyförare.
Senaste numret av "Riksettan" kom i min brevlåda i går och det är som vanligt mycket intressant och nostalgisk vägläsning. Denna gång kan man bland annat läsa om raset i Surte 1950 och skådespelaren James Dean, som dog i en bilolycka. Det finns också väldigt mycket om gamla mackar och om motell. http://www.riksettan.net/


I Länstyrelsens föroreningsregister finns ett objekt "Esso Nyströms Hörna" i Trollhättan. Därmed är det belagt att det var en Esso station i hörnet

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 13 oktober 2007, 17:36:21 PM
Har inget minne av någon sådan mack (förutsatt att det är Stockholm som avses) så det måste ha varit bra länge sedan den försvann i så fall? Annars så ligger P-huset 'Grev Ture' och dess in/utfart på Grev Turegatan 3-5 och det kan ju kanske ha föregåtts av något?

Jo, det fanns en mack i anslutning till Ostermans marmorhallar. Macken med servicehall var försedd med en vändskiva för rationell hantering av personbilar.

/Ted

Ersa

Citat från: Nico skrivet 16 oktober 2007, 11:49:27 AM
Även OK i Bergshamra ligger närmre till. Sedan är väl ett problem (det här kanske är lite elakt) att många som numera bor i innerstan ju är inflyttade från andra håll och har mycket dålig koll på vad som ligger utanför tullarna. Känns lite som om en del tror att Stockholm tar slut vid tullarna...  :P

Många som ringer till Statoil ute i Gottröra tror ofta att de ringt till en Statoilmack i innerstan pga 08-numret med åtta efterföljande siffror. Detta leder till att de aldrig riktigt förstår personalens förklaringar om läget på macken.
"De skulle bara veta var de hamnat" sa en glad kille på macken en gång efter att han lagt på.

Axel

I Norrköping fanns en mack i hörnet av Hamngatan och Torggatan, nere vid strömmen.
Det fanns också en Fina-mack, i hörnet Vattengatan/Tunnbindaregatan

Nico


Citat från: Ted S skrivet 16 oktober 2007, 12:45:10 PM
Jo, det fanns en mack i anslutning till Ostermans marmorhallar. Macken med servicehall var försedd med en vändskiva för rationell hantering av personbilar.

/Ted

Aha, där ser man. Den borde dock ha försvunnit under 1980-talet som senast då? Kom ju själv ut i aktiv trafik i slutet av 80-talet och från den tiden har jag som sagt inga direkta minnen av att ha sett nämnda mack.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cyklisten

Jag blev ganska intresserad av ämnet, så jag tog mig till Caroli City för att ta en titt, det blev en bild också. Jag har flera bilder på olika nedlagda mackar, samt på några som sannolikt kommer att försvinna inom närmaste åren, dessa ska jag lägga upp efter att jag hittat de alla, de ligger nämnligen helt utspridda bland mappar.


David M

I Köpenhamn finns en pytteliten inomhusmack på Ryesgade (nära Parken) där jag stannat några gånger. Billig bensin har de ochså för att vara i Danmark.

Axel

Oj, nu har vi så många att det är svårt att hålla kollen.

Är det någon som nämnt IC-macken (senare OK) under betongkolossen i Vasastan? Infart från Döbelnsgatan och Frejgatan, alldeles intill Vanadislunden??