Huvudmeny

Mackar inomhus

Startat av Niklas Bygdestam, 22 september 2007, 01:04:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 22 september 2007, 21:44:29 PM

Det råder en överetablering i branschen, så bensinmacksbolagen ser bara positivt på att så många som möjligt av de mindre mackarna försvinner. Nu när JETs 126 stationer köpts upp av Statoil ryker väl en del där, kan jag tänka mig.


Ehh.. what?? Har Hato.. f-låt Statoil köpt upp JET?

Nico

#16
Finns väl sedan ett par år tillbaka olika beslut tagna i Stockholm om att mackar som ligger i innerstan och som ligger alltför nära övrig bebyggelse ska bort. I princip ska man numera ut ur innerstan för att få tag på soppa till sitt fordon.

Det som finns kvar är som sagt den tidigare nämnda Statoilmacken på Birger Jarlsgatan vid Roslagstull samt Statoil på Birger Jarlsgatan korsningen Kungstensgatan, OK Katarinaberget samt OK Värtavägen som ligger delvis in under kanten på berget under bostäderna på Smedsbacksgatan, Preem på Norr Mälastrand samt Shell vid Lindhagensplan samt dess två automatstationer vid Ropsten respektive Folkungagatan/Erstagatan. De flesta här lever på lånad tid och i princip gäller redan order om avveckling så snart som möjligt.

På de senare år har det försvunnit en mängd mackar. OK vart av med både den i berget på Östgötagatan samt den vid Norrtull, Shell med den på Strandvägen medan Statoil då sumpade en hel drös i form av mackarna (flera övertagna från forna BP) vid Storängsvägen ute i Storängsbotten, Öregrundsgatan/Östhammarsgatan, Linnégatan/Jungfrugatan, Sibyllegatan/Östermalmstorg, Sveavägen/Vanadisvägen samt Ringvägen/Gräsgatan... Kan även ha glömt bort någon, men det är på ett ungefär det som tagits bort sedan 1995.   

Så mycket verkar inte heller ens tidigare ha legat inomhus om man då som sagt inte räknar OK:s berg- och underjordsanläggningar, men en gång i tiden vill jag i alla fall minnas att det även fanns bensinpumpar på plan 1 (vid nuvarande verkstaden och tvätthallen) i Hötorgsgaraget. Minns dock inte vem som drev det hela när det begav sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

#17

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2007, 21:49:46 PM

Ehh.. what?? Har Hato.. f-låt Statoil köpt upp JET?

Tja, det är några dagar sedan nu. Tydligen är även Hydro inblandade på ett hörn. Här är en länk till en artikel i Dagens Nyheter från den 19/9-07. Än är det väl dock inte helt klart då konkurrensmyndigheterna i både de berörda länderna såväl som EU ska säga sitt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan A

Citat från: IngemarJ skrivet 22 september 2007, 21:28:32 PM
Hej!

Vet inte hur ni räknar den station som åtminstone tidigare låg vid Eklandagatan i Göteborg där dessutom dåförtiden Taxi hade sitt kontor.

Hälsar

Ingemar

Javisst, Centralgaraget. Och dessutom har jag kommit på, Preem/Caltex som låg på gården bakom Hotell Opalen, Engelbrektsgatan samt OK i parkeringshuset bakom Domus Avenyn samt Otterhällegaraget på Ingengörsgatan.

Clabbe

Ahlmarkshuset Karlstad, där fanns mack, tvätt, verkstad och fortfarande parkering i våningar kontor och bostäder, samt butiker i bottenplanet. Bränsledelen av det anrika familjeföretaget hamnade i Shell men rederiet ångar på.

http://www.ahlmarks.se/parkeringshuset.html

Simon Bertilsson

Vill minnas att det finns/har funnits en inomhusmack här

Mikael Lövgren

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 september 2007, 11:29:47 AM
Vill minnas att det finns/har funnits en inomhusmack här

helt rätt... poletten trillade ner med en tydlig klang när jag såg kartan..
vet inte om det är shell.. eller om det kanske var jet...
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Simon Bertilsson

Citat från: Cityliner skrivet 26 september 2007, 12:52:29 PM
helt rätt... poletten trillade ner med en tydlig klang när jag såg kartan..
vet inte om det är shell.. eller om det kanske var jet...

Jag undrar om det inte var pump... Jag sokte som en idiot pa eniro.se, men hittade ingenting. Sa den lar ha slagit igen.

Mikael Lövgren

det är bilisten som har mack där..
körde förbi där i fredags kväll och den var fortfarande igång..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Simon Bertilsson

Citat från: Cityliner skrivet 30 september 2007, 09:23:46 AM
det är bilisten som har mack där..
körde förbi där i fredags kväll och den var fortfarande igång..

Tänkte just titta in i tråden och skriva detsamma, för jag kom förbi igår!  ;)

Bussis

ligger eller låg det inte en OK mack vid slussen inne i berget?? har jag fel?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussis skrivet 12 oktober 2007, 20:43:38 PM
ligger eller låg det inte en OK mack vid slussen inne i berget?? har jag fel?

Jodå, om du menar Slussen i Stockholm vill säga. Jag brukade hyra bil där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan A skrivet 22 september 2007, 20:00:32 PM
I Stockholm kan jag bara komma på en station, fullservice, nämligen Statoil inrymd under ett bostadshus på Birger Jarlsgatan, nästan vid Roslagstull.
http://www.statoildetaljhandel.se/FrontServlet?s=sdh&state=station_home_page&stat_id=22770
Det är några år sedan nu, men tvättanläggningen är helt fantastisk med nästan en labyrint in under huset och två tvättmaskiner. Här är/var alltid en kö med taxi.

I Göteborg fanns mycket riktigt en station i femmans parkeringshus, i hörnet av infarten Spanmålsgatan/Nils Ericsonsgatan. Idag har Bilia bilservice i lokalerna. Jag tror att detta var den sista "husstationen" i Göteborg och tror mig komma ihåg att märket var UnoX. Stationen flyttade sedan till Ullevimotet, bytte märke och är idag Statoil Ullevi.  Vid Kungsgaraget på Ekelundsgatan fanns en Shellstation, som "försvann" under 80-talet efter många klagomål från Skatteförvaltningen som hade kontorslokaler ovanför. Biluthyrningen finns fortfarande kvar, och även den gjutna rampen som pumparna stod på. Samma ägare drev också Masttuggsgaraget på Andra långgatan, nästan där den gå samman med Första Långgatan. Märket svar Esso/Statoil och här var det också efter klagomål från hyresgästerna ovanpå, socialförvaltningen. Iövrigt kan kan bara komma på en tapp till, Gulf, i hörnet på Djurgårdsgatan /Andréegatan, alldeles nedanför Sjöfartmuseet. Stationen måste ha försvunnet kring 1970. Fastigheten, gult tegelhus, finns kvar men bensinstationslokalerna ligger idag nedanför avfarten från Fiskhamnsmotet. Kommer på ytterligare en station, BP/Mack, som låg vid Repslagaregatan/fjällgatan, på vägen upp mot Masthuggskyrkan. Åkte förbi för några veckor sedan och konstaterade att fasaden till stationen finns kvar och den gjutna rampen för pumparna också återstår. Den enda husstationen som finns kvar är OK/Q8 stationen i parkeringshusdelen vid Prästängen, d.v.s längs Danska Vägen i Örgryte. Dom är bl.a. agent för Posten och det har varit en del skriverier om hur besvärligt det är att hämta paket mm. bland alla bilarna.
Hittade på miljöförvaltningen i Göteborg, en förteckning över tidigare stationer som står under "uppsikt". Där finns ytterligare några stationer som funnits i fastigheter. Där finns också exact år när stationerna avvecklades
http://www.miljo.goteborg.se/sub/info/mark/SPIMFABs_saneringsprogram_f%F6r_bensinstationer_i_G%F6teborg.pdf


Ang. "husmackar" i Göteborg: Det fanns en mack under tak bakom hotell Opalen till inte alltför många år sedan.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nico

Citat från: Bussis skrivet 12 oktober 2007, 20:43:38 PM
ligger eller låg det inte en OK mack vid slussen inne i berget?? har jag fel?

Nej, jag fick med den i min uppräkning ovan och det är då OK Katarinaberget... i närheten av Södermalmstorg och Slussens T-banestation.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Jag kan inte se att någon har nämnt macken på Grev Turegatan, kan det ha varit nr 7 eller 9, som var inrymd i gatuplanet av ett hus!