Huvudmeny

Mackar inomhus

Startat av Niklas Bygdestam, 22 september 2007, 01:04:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Gamla mackar är det många här som gillar :D

Det har visst funnits mackar inomhus förr i tiden. Jag tror att det var parkeringshus och liknande som haft mackar inomhus. Är det någon här som känner till sådana mackar? Tror att det har funnits några sådana i Stockholm förr i tiden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jeppe Hagelbäck

I Malmö kan jag på rak arm komma på två. (Fortfarande i bruk)

Peter C

I Tönsberg, Norge finns en i ett p-hus, statoil tror ja det e.

Signvard

Preem automattank i Motorborgen, Västra Skogen Solna

Lulebjörnen

Shell på Kyrkgatan i Östersund.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 22 september 2007, 01:29:02 AM
I Malmö kan jag på rak arm komma på två. (Fortfarande i bruk)

Var hittar man dessa båda mackar? Jag vill minnas att jag såg en i närheten av Södervärn i våras.
Överhuvudtaget är det en tid att minnas då mackarna låg mitt i städerna. Synd att man inte hade kamera på den tiden - och om man hade en så använde man den inte till att fotografera alldagliga saker som bensinmackar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Har för mig att det rätt länge fanns en "mack" på bottenplanet av Östra Nordstans P-hus i Göteborg.

/Bengt

David M

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2007, 16:06:15 PM
Var hittar man dessa båda mackar? Jag vill minnas att jag såg en i närheten av Södervärn i våras.
Överhuvudtaget är det en tid att minnas då mackarna låg mitt i städerna. Synd att man inte hade kamera på den tiden - och om man hade en så använde man den inte till att fotografera alldagliga saker som bensinmackar.




Caroli City, byggt 1967-1973 i centrala Malmö, har en Statoilmack som vetter mot Djäknegatan. Kontraktet går ut 2010 tror jag, sedan lär den nog försvinna eftersom Malmö stad sedan 1990 vägrat förlänga kontrakten på alla innerstadsmackar.
En annan klassisk mack är den på Ribban inne bland husen. Södervärn vet jag ingenting om.


I Wien verkar de annars rätt vanliga, tyvärr hade jag ingen kamera med mig men jag såg flera stycken i första och andra Bezirket när jag var där i våras. Visserligen låg de i hus som hade byggts efter kriget men vid ett tillfälle blev jag ändå rejält överraskad. Bland annat visade det sig att börshuset, en stilig 1800-talsbyggnad, hade en mack på baksidan jämfört med Ringen. Jag frågade inne på börshuset och fick till svar att huset hade brunnit vid två tillfällen och byggts upp igen efter bägge gångerna, första gången vid andra världskrigets slutstrider 1945 och andra gången 1962 just precis när uppbyggnadsarbetena var klara. Efter andra gången byggdes en mack i bottenplan. Väl värt att spana in den intressanta kombinationen av (fejk)1800-talshus och bensinmack!  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: David M skrivet 22 september 2007, 17:33:26 PM

Caroli City, byggt 1967-1973 i centrala Malmö, har en Statoilmack som vetter mot Djäknegatan. Kontraktet går ut 2010 tror jag, sedan lär den nog försvinna eftersom Malmö stad sedan 1990 vägrat förlänga kontrakten på alla innerstadsmackar.
En annan klassisk mack är den på Ribban inne bland husen. Södervärn vet jag ingenting om.


Det var nog den i Caroli City jag såg. Jag gick förbi där några gånger vid mitt senaste besök i Malmö, som dock till största delen tillbringades med bussfotografering vid Södervärn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Mackar inomhus, i husens gatuplan eller i direkt anslutning till hus i innerstadsområden tycker jag är mycket vanligt utomlands. Några exempel nämns ovan och jag kan fylla på med Tokyo, där man glatt trycker in bensinmackar, vissa med serviceplatser, på alla möjliga ställen. Eftersom detta tydligen är farligt är det antagligen förbjudet i Sverige. Därför förnyas inte kontrakten. Varför har inte resten av världen upptäckt att det är farligt?

Hur många mackar har för övrigt gått i luften och tagit hus mm med sig? Jag kan inte påminna mig något exempel de senaste årtiondena i Stockholm, men upplys mig gärna om så är fallet.

/Cero

Staffan A

#10
I Stockholm kan jag bara komma på en station, fullservice, nämligen Statoil inrymd under ett bostadshus på Birger Jarlsgatan, nästan vid Roslagstull.
http://www.statoildetaljhandel.se/FrontServlet?s=sdh&state=station_home_page&stat_id=22770
Det är några år sedan nu, men tvättanläggningen är helt fantastisk med nästan en labyrint in under huset och två tvättmaskiner. Här är/var alltid en kö med taxi.

I Göteborg fanns mycket riktigt en station i femmans parkeringshus, i hörnet av infarten Spanmålsgatan/Nils Ericsonsgatan. Idag har Bilia bilservice i lokalerna. Jag tror att detta var den sista "husstationen" i Göteborg och tror mig komma ihåg att märket var UnoX. Stationen flyttade sedan till Ullevimotet, bytte märke och är idag Statoil Ullevi.  Vid Kungsgaraget på Ekelundsgatan fanns en Shellstation, som "försvann" under 80-talet efter många klagomål från Skatteförvaltningen som hade kontorslokaler ovanför. Biluthyrningen finns fortfarande kvar, och även den gjutna rampen som pumparna stod på. Samma ägare drev också Masttuggsgaraget på Andra långgatan, nästan där den gå samman med Första Långgatan. Märket svar Esso/Statoil och här var det också efter klagomål från hyresgästerna ovanpå, socialförvaltningen. Iövrigt kan kan bara komma på en tapp till, Gulf, i hörnet på Djurgårdsgatan /Andréegatan, alldeles nedanför Sjöfartmuseet. Stationen måste ha försvunnet kring 1970. Fastigheten, gult tegelhus, finns kvar men bensinstationslokalerna ligger idag nedanför avfarten från Fiskhamnsmotet. Kommer på ytterligare en station, BP/Mack, som låg vid Repslagaregatan/fjällgatan, på vägen upp mot Masthuggskyrkan. Åkte förbi för några veckor sedan och konstaterade att fasaden till stationen finns kvar och den gjutna rampen för pumparna också återstår. Den enda husstationen som finns kvar är OK/Q8 stationen i parkeringshusdelen vid Prästängen, d.v.s längs Danska Vägen i Örgryte. Dom är bl.a. agent för Posten och det har varit en del skriverier om hur besvärligt det är att hämta paket mm. bland alla bilarna.
Hittade på miljöförvaltningen i Göteborg, en förteckning över tidigare stationer som står under "uppsikt". Där finns ytterligare några stationer som funnits i fastigheter. Där finns också exact år när stationerna avvecklades
http://www.miljo.goteborg.se/sub/info/mark/SPIMFABs_saneringsprogram_f%F6r_bensinstationer_i_G%F6teborg.pdf

Bengt Jönsson

En tydlig "varningssignal" på att en mack, eller "tapp" som vi säger här i Västsverige , är på väg att läggas ner är att den inte är utrustad med pumpar för "alternativa" bränslen som etanol eller (bio)gas.  Detta och att det ej heller verkar förekomma någon form av ombyggnad  för att installera ovanstående.  Då lever tappen på övertid och kommer inom en nära framtid att läggas ner.

Detta eftersom det är lag på att alla bensinstationer skall ha alternativa bränslen.  En ombyggnad med nya tankar och cisterner kräver ofta omfattande miljösaneringar vilket är den stora ekonomiska stötestenen för många mindre tappar.

/Bengt

blubb

Citat från: David M skrivet 22 september 2007, 17:33:26 PM

Caroli City, byggt 1967-1973 i centrala Malmö, har en Statoilmack som vetter mot Djäknegatan. Kontraktet går ut 2010 tror jag, sedan lär den nog försvinna eftersom Malmö stad sedan 1990 vägrat förlänga kontrakten på alla innerstadsmackar.
En annan klassisk mack är den på Ribban inne bland husen. Södervärn vet jag ingenting om.


Macken på Ribban eller Tessinsväg stängde för 1-2år sen. En annan centralt placerad Bensinmack i Malmö är den som finns/fanns vid Kronprinsen.
För bensinmacks arkeologen kan man hitta en gammal mack vid Dalaplan och en på Falkenbergsgatan eller däromkring..

IngemarJ

Citat från: Staffan A skrivet 22 september 2007, 20:00:32 PM
I Stockholm kan jag bara komma på en station, fullservice, nämligen Statoil inrymd under ett bostadshus på Birger Jarlsgatan, nästan vid Roslagstull.
http://www.statoildetaljhandel.se/FrontServlet?s=sdh&state=station_home_page&stat_id=22770
Det är några år sedan nu, men tvättanläggningen är helt fantastisk med nästan en labyrint in under huset och två tvättmaskiner. Här är/var alltid en kö med taxi.

I Göteborg fanns mycket riktigt en station i femmans parkeringshus, i hörnet av infarten Spanmålsgatan/Nils Ericsonsgatan. Idag har Bilia bilservice i lokalerna. Jag tror att detta var den sista "husstationen" i Göteborg och tror mig komma ihåg att märket var UnoX. Stationen flyttade sedan till Ullevimotet, bytte märke och är idag Statoil Ullevi.  Vid Kungsgaraget på Ekelundsgatan fanns en Shellstation, som "försvann" under 80-talet efter många klagomål från Skatteförvaltningen som hade kontorslokaler ovanför. Biluthyrningen finns fortfarande kvar, och även den gjutna rampen som pumparna stod på. Samma ägare drev också Masttuggsgaraget på Andra långgatan, nästan där den gå samman med Första Långgatan. Märket svar Esso/Statoil och här var det också efter klagomål från hyresgästerna ovanpå, socialförvaltningen. Iövrigt kan kan bara komma på en tapp till, Gulf, i hörnet på Djurgårdsgatan /Andréegatan, alldeles nedanför Sjöfartmuseet. Stationen måste ha försvunnet kring 1970. Fastigheten, gult tegelhus, finns kvar men bensinstationslokalerna ligger idag nedanför avfarten från Fiskhamnsmotet. Kommer på ytterligare en station, BP/Mack, som låg vid Repslagaregatan/fjällgatan, på vägen upp mot Masthuggskyrkan. Åkte förbi för några veckor sedan och konstaterade att fasaden till stationen finns kvar och den gjutna rampen för pumparna också återstår. Den enda husstationen som finns kvar är OK/Q8 stationen i parkeringshusdelen vid Prästängen, d.v.s längs Danska Vägen i Örgryte. Dom är bl.a. agent för Posten och det har varit en del skriverier om hur besvärligt det är att hämta paket mm. bland alla bilarna.
Hittade på miljöförvaltningen i Göteborg, en förteckning över tidigare stationer som står under "uppsikt". Där finns ytterligare några stationer som funnits i fastigheter. Där finns också exact år när stationerna avvecklades
http://www.miljo.goteborg.se/sub/info/mark/SPIMFABs_saneringsprogram_f%F6r_bensinstationer_i_G%F6teborg.pdf


Hej!

Vet inte hur ni räknar den station som åtminstone tidigare låg vid Eklandagatan i Göteborg där dessutom dåförtiden Taxi hade sitt kontor.

Hälsar

Ingemar

David M

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2007, 20:39:57 PM
En tydlig "varningssignal" på att en mack, eller "tapp" som vi säger här i Västsverige , är på väg att läggas ner är att den inte är utrustad med pumpar för "alternativa" bränslen som etanol eller (bio)gas.  Detta och att det ej heller verkar förekomma någon form av ombyggnad  för att installera ovanstående.  Då lever tappen på övertid och kommer inom en nära framtid att läggas ner.

Detta eftersom det är lag på att alla bensinstationer skall ha alternativa bränslen.  En ombyggnad med nya tankar och cisterner kräver ofta omfattande miljösaneringar vilket är den stora ekonomiska stötestenen för många mindre tappar.

/Bengt


Det råder en överetablering i branschen, så bensinmacksbolagen ser bara positivt på att så många som möjligt av de mindre mackarna försvinner. Nu när JETs 126 stationer köpts upp av Statoil ryker väl en del där, kan jag tänka mig.



Även utomlands lever nog en del av mackarna på lånad tid. Som jag förstod det så var det i Wien genom att mackarna hade långtidskontrakt som gjorde att så många av dem hade överlevt tills idag. Inom 1-2 decennier är inbyggda innerstadsmackar i västvärlden något vi bara kommer kunna se på fotografier från forntiden.