Söndagsbild 126 (16 bilder)

Startat av Jona, 06 mars 2011, 01:21:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Dags och öppna upp arkivet igen och visa lite nygamla bilder. Dom är ungefär ett och ett halvt år gamla. Men förhoppningsvis har äldre bilder samma gillande som ett gammalt vin har. Det kan vara till det bättre som äldre en rykande färska.


Sista augusti 2009 besökte jag och 3 personer till Östra Aros för en dags fotande.

Stadens tidigaste namn var Östra Aros, där Aros (det ursprungliga namnet) betyder åmynning och syftar på Fyrisåns utlopp i Mälaren. Östra tillades för att skilja orten från Västra Aros (Västerås)


Ännu en bild från Stortorget, central punkt i Uppsala stadbusslinjenät. Även om resecentrum mer och mer tagit över rollen.

Från 11 september 1906 och fram till 12 oktober 1953 hade man Spårvagn i Uppsala, och var 15 minut möttes vagnarna här i ett kors för resandeutbyte, mitt på stortorget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala_sp%C3%A5rv%C3%A4gar Länk till Wikipedia om Uppsala Spårväg.


Nu har vi flyttat oss ut till Kungsgatan som i några år under 60 talet fick ståta med att vara väg E4 eller riksväg 13 och huvudvägen mot Stockholm.


En riktig buss från swebus kommer längs Kungsgatan, i korsningen i bilden förgrund svänger man in till resecentrum.


En bild jag fått äran och låna av Ersa här på forumet visar mig när jag fotar KR trafik 86.


Detta blev mitt resultat av bilden på Klövsjö Rätan Trafik 86 här fotat sekunden före Ersa bild.

Uppsala är en tätort i Uppland, centralort i Uppsala kommun och residensstad för Uppsala län. Uppsala är ärkebiskopssäte sedan 1164 och stiftsstad för Uppsala stift samt en av Nordens äldsta universitetsstäder. Stadsprivilegier som en uppstad är från 1497, som stapelstad från 1880-talet, men orten är väsentligt äldre, särskilt Gamla Uppsala.

Uppsala är Sveriges fjärde största tätort med 128 409 invånare (2005 års uppgifter)


Nu har vi gått in på resecentrumets södra ände och här får Kr Trafik 178 stå modell. Resecentrumet i Uppsala står under rejäl ombyggnad och ansiktslyftning. Inte förens 2012 ska det vara klart.


En buss från Trafikföreningen Brunnby - Uppsala genom Kristian Larsson i Björklinge buss nr 66 lastar på resecentrum för vidare färd norrut längs väg E4 mot Björklinge.

Wikipedia berättar vidare om staden:

Uppsala, som är beläget omkring 67 kilometer norr om Stockholm och omkring 35 kilometer norr om Arlanda flygplats, är den största tätorten på Uppsalaslätten. Stadens centrum ligger på bägge stränderna av Fyrisån, drygt fem kilometer ovanför dess utlopp i Mälaren vid viken Ekoln, nedanför och delvis på den rullstensås, Uppsalaåsen, som sträcker sig utmed åns västra sida och sedan, med vissa avbrott, fortsätter söderut till Stockholm. Söderifrån passerar motorvägen på Europaväg 4 från Stockholm på den östra sidan om staden och fortsätter norrut på Uppsalaåsen mot Gävle.


Vi är kvar på resecentrum och här står Swebus 5047 och lastar för en färd söderut mot Arlanda.

Orten Uppsala låg norr om Östra Aros och den var från 1164 säte för ärkebiskopen. När ärkebiskopssätet ungefär 1273 flyttades till Östra Aros följde namnet Uppsala med och Östra Aros blev Uppsala. Den ort som förut hade namnet Uppsala fick heta Gamla Uppsala.
Namnet Uppsala har tillkommit som jämförelse med den tidigare byn Sala (den nuvarande stadsdelen Sala backe).
Upp- betyder 'det längre upp belägna Sala'. Sala är pluralis av sal, som har tolkats på två olika sätt. En tolkning är att det betyder 'enklare byggnad' och en annan tolkning är 'festhall'.


Gamla Uppsala buss 146 kommer körande längs Bäverns Gränd för att snart svänga in på Kungsgatan och angöra resecentrum.
I bakgrunden syns slottet därför ska vi passande nog fortsätta och berätta vidare från Wikipedia.

Utmärkande för Uppsala är Fyrisån, domkyrkan och slottet. En känslighet för den så kallade Uppsalasilhuetten (domkyrkan och slottet sedda på avstånd) har länge präglat Uppsalas stadsplanering och är ett av flera skäl till att antalet byggnader högre än 5–6 våningar är litet. 1643 års stadsplan präglar fortfarande stadskärnans gatunät. Stora torget är med sina slutna hörn och fyra sammanstrålande huvudgator en unik platsbildning från stormaktstiden

Uppsala slott är en slottsbyggnad i Uppsala, Uppland. Slottet har ett dominerande läge högt uppe på Kasåsen och syns på långt håll för den som närmar sig staden

Slottet började byggas 1549 som en befästning och ingick i den serie borgar som Gustav Vasa och hans söner uppförde som skydd mot utländska och inhemska fiender. 1567 var de första boningsdelarna på slottet klara, och man kunde utrymma den gamla "Uppsala gård". Efter en brand 23 april 1572 omformades borgen och byggdes ut till ett representativt renässanspalats.

År 1702 drabbades Uppsala av en stor stadsbrand där även slottet skadades. Trots att skadorna sannolikt var relativt måttliga dömdes hela slottet ut. Delar av huvudbyggnaden, det så kallade tvärslottet, revs för att få material till andra byggen. Vid återuppbyggnaden 1744 kortades tvärslottet och hela slottet byggdes om i franskklassisk stil.
Arbetena avbröts 1762 i brist på pengar. Den planerade norra flygeln blev aldrig uppförd och det är så vi ser slottet än idag. Arkitekter: Henrik von Cöllen, Påvel Schütz, Franciscus Pahr, Antonius Watz med flera. Återuppfört och ombyggt på 1740-talet med Carl Hårleman som arkitekt. Slottets fasader renoverades 2002–2003 då slottet återfick Carl Hårlemans färgsättning från 1740-talet

Slottet är idag bostad för landshövdingen. Här finns tre museer: Uppsala konstmuseum, Fredsmuseum och Vasaborgen.


Låt oss vända åter till Resecentrum där en blå Busslink har startat sin färd mot Norrtälje i Stockholms län på Stom-busslinje 677.


Men något intresserar mig och får mig och skynda mig iväg på en utryckning med en annan forumskribent i följe. Ersa var beredd med kameran så påpassligt och kunde dokumentera det hela.


Jag springer i stort sett aldrig, inte det minsta, men det som fick mig och röra mig för mig en hög hastighet var denna klenod som jag i ögonvrån tidigare skymtat. En gammal hederlig trapp-scania kan även motivera mig till motion.

Swebus 4113 i gul färgsättning lastar på resecentrum/ Kungsgatan för vidare färd mot okända platser. Eller kan vara det för vissa i alla fall.


Kungsgatan mer norrut. Kr trafik 159 lastar vid hållplats Klostergatan intill en kyrka och skola för att sedan fortsätta mot Västra Aros. (för bilder från Västerås se söndagsbild del 122 http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41309.0

Vi närmar oss finalen så tänkte rent allmänt bara berätta vidare om Uppsala. Wikipedia berättar:

Uppsala är starkt präglat av den månghundraåriga kopplingen till Uppsala universitet; Nordens äldsta universitet, som grundades i staden 1477. Uppsala universitet har sedan början av stormaktstiden utvecklats till ett av Europas främsta centra för högre utbildning, och rankas regelbundet som Sveriges främsta och bland världens 100 främsta universitet.

Universitetet har nio fakulteter, över 30 000 studenter och cirka 2 400 doktorander. Av 6 000 anställda är 3 800 lärare av olika slag


Kr trafik 239 ska snart göra uppehåll vid hpl Klostergatan innan färden fortsätter mot Västerås även för denna, men som expressbuss. Kyrkan i bakgrunden är S.t Johannis Kyrka.

Uppsala är säte för Svenska Kyrkans ärkestift, Svenska kyrkans centralförvaltning (kyrkokansliet), Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, sammanträdesort för kyrkomötet, och är också hemort för församlingen Livets Ord. Flera lärda samfund finns i staden.

Det var lite om själva staden, mer finns och hämta på Wikipedia.


Avslutar dagens bildsvep med denna bild, om jag minns rätt sitter det en bussnackare bakom ratten på denna.

Har berättat mycket om själva staden, så vill därför avsluta med och berätta lite om Gamla Uppsala Buss.

Gamla Uppsala Buss AB, GUB, är ett bussåkeri, helägt av Uppsala kommun, som kör stadsbussar i Uppsala på entreprenad. Sedan mitten av 1990-talet är det skilt från beställaren AB Uppsalabuss. Det fanns planer på utförsäljning under 2007 men detta blev aldrig av

Namnet Gamla Uppsalabuss kommer ifrån en tid under början på 1900-talet då man körde bussar mellan Gamla Uppsala och Uppsala centrum.

Från början var alla bussarna beige med blå rand, från och med 1978 blev de gröna nertill och vita upptill med en grön rand. Från 1989 blev de helgröna med vita linjer och från 1996 är de helgröna, kulören ändrades något från och med 2009 års inköp.
De kompakta servicebussarna som tjänstgjorde på linjerna 91-95 och den så kallade Flexbussen hade tidigare gul lackering. Numera är alla stadsbussar gröna.

Även här kan Wikipedia berätta mer, se länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Uppsala_Buss

Tack för mig, och tack till Ersa för lån av bilderna.

Om allt går som jag vill så kommer nästa söndagsbild den 20 mars, så väl mött då igen.

Sammanställning http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

bussfan

Det va trevliga bilder från uppsala med omnejd

Ersa

Om jag minns rätt var det en Scania i Swebus 41xx-serie på Alundalinjen 886 som var orsaken till språngmarschen. Nörderi i dess bästa form fångad på bild. ;D

Jona

Tack för alla kommentarer, uppskattades. Fick ingen bra bild på en gul näbbmus i servislinjetrafik men ni kanske klarar er utan en sådan får man ju hoppas.

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

Alla är nog glada för att slippa en Näbbmus .. bättre med Scanian du sprang till  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Muk

Trevligt svep! Alltid kul att se andras bilder från miljöer man känner igen. Toppning med extra information är inte heller något minus.

Tommy E

Trevligt som vanligt, man får lite motion som bussfotograf ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

BenS

Citat från: Jona skrivet 06 mars 2011, 01:21:42 AM


Men något intresserar mig och får mig och skynda mig iväg på en utryckning med en annan forumskribent i följe. Ersa var beredd med kameran så påpassligt och kunde dokumentera det hela.

MVH Jona

Men snälla ser ni inte dom två glada tjejerna till vänster som pockar på uppmärksamhet. :P Gamla bussar kan det vara nått?  ::)

Jacob med C

Trevliga bilder ifrån våran Uppsala resa.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

tågluffaren

Supertrevliga bilder! Upptäckte inte din söndagsbildserie förrän nu, ska bli kul att kolla på alla delar!

Jona

Citat från: tågluffaren skrivet 07 mars 2011, 14:55:08 PM
Supertrevliga bilder! Upptäckte inte din söndagsbildserie förrän nu, ska bli kul att kolla på alla delar!

Kul och höra att allt arbete är uppskattat. Du har ju 125 mer eller mindre bra och förhoppningsvis intressanta trådar framför dig och läsa om tiden finns.

/J
MVH Filosofen Jona

Rickbox

Den bussen som går mot Björklinge går inte längre på E4:an, vägen bytte 2007 inofficiellt namn till Länsväg C600 (C=Uppsala län), då den nya E4:an som går en bit öster om stan invigdes. Trevligt bildsvep förövrigt!

Jona

Citat från: Rickbox skrivet 07 mars 2011, 18:23:42 PM
Den bussen som går mot Björklinge går inte längre på E4:an....

Helt korrekt, tack för din komplettering och rättelse. Självklart menade jag att bussen kommer och köra längs den gamla väg E4 men skrev fel. Även solen har sina fläckar, så tur ni andra finns och kan korrekturläsa och rätta mina fel...

Tack för allt....

/J
MVH Filosofen Jona

MartinMartin

Citat från: Jona skrivet 07 mars 2011, 18:49:51 PM
Helt korrekt, tack för din komplettering och rättelse. Självklart menade jag att bussen kommer och köra längs den gamla väg E4 men skrev fel. Även solen har sina fläckar, så tur ni andra finns och kan korrekturläsa och rätta mina fel...

Tack för allt....

/J

Vill du ha mera att rätta så är inte KR239 på väg att stanna på Klostergatan, inte om han följer
linjen i alla fall, för 773 stannar inte förens Ekonomikum. För övrigt väldigt ovanlig buss på Västerås
då dom är lite rädda för att sätta in högbygget i bron på Pilgatan i Västerås.

Och sen heter det inte Stortorget utan Stora torget, men fina bilder från ett sommrigt Uppsala.

Nu vill Jag att värmen kommer snart, är så less på dåligt skottade vägar nu  >:(

Men snart så skiner nog solen !!!