STOP borde få heta STOPP i Sverige!

Startat av Stefan K, 04 mars 2011, 18:42:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 04 april 2011, 21:55:34 PM
Men varför står det inte STOP när man kommer till en järnvägskorsning mm utan Stopp nu ska hela världen hux flux förstå vad Stopp betyder.
Länk till märkena hos Transportstyrelsen

Det är en viss skillnad. De märken du länkar till anger var man skall stanna om det genom signalering visas att man skall stanna. Finns ingen sådan (röd signal, bom och/eller människa som visar stopp-tecken) så är det bara att köra förbi. Stop-märket innebär att du alltid måste stanna innan du kör vidare och det kan du göra så fort du konstaterat att vägen är fri.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 april 2011, 22:49:40 PM
Det är en viss skillnad. De märken du länkar till anger var man skall stanna om det genom signalering visas att man skall stanna. Finns ingen sådan (röd signal, bom och/eller människa som visar stopp-tecken) så är det bara att köra förbi. Stop-märket innebär att du alltid måste stanna innan du kör vidare och det kan du göra så fort du konstaterat att vägen är fri.



Jo det hänger jag med på, hur det fungerar men det är stavningen av STOP STOPP som borde vara lika över hela linjen :)
Sen är frågan om vi fortsatt ska tillåta svenska på alla tilläggstavlor.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 06 april 2011, 00:12:42 AM
Jo det hänger jag med på, hur det fungerar men det är stavningen av STOP STOPP som borde vara lika över hela linjen :)
Sen är frågan om vi fortsatt ska tillåta svenska på alla tilläggstavlor.


När jag tog körkort så bestod förbudsskylten av ett runt märke i vilket det stod Stoppgräns. Det innebar alltså att det var där man skulle stanna om det var rött ljus, fällda bommar etc men om det var grönt eller bommarna uppfällda behövde man inte stanna. Jag är rätt söker på att denna skylt fanns kvar när den gamla stora runda skylten med ordet Stopp i en triangel ersattes av den nuvarande åttakantiga röda med texten Stop, vilken alltså innebär obligatoriskt stopp och att man får fortsätta sedan man förvissat sig om att inget hinder finns. Finns skylten kombinerad med vägsignal gäller den bara om signalen är släckt.

Det kan ha varit så att man valde Stop för att markera att det inte var samma sak som Stopp i Stoppgräns. Samtidigt ändrades väl den nedåtgående triangeln till att betyda "väjningsplikt" medan den tidigare bara betydde "huvudled", där man i och för sig också hade väjningsplikt. Lite tidigare ändrades begreppet "förkörsrätt" om man kom från vänster (vänstertrafik!) där det inte var huvudled till "väjningsplikt" så att trafik som kom från vänster skulle släppas fram. 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

sukkeri

Kunde vara en bra reklamplats, där alla intäkter går till vägnätet.

Lars

Jag passar på att ladda upp en bild på Stopp-skylten på Hamngatan mot Järnvägsgatan i Arvika.
Det finns plats för max 1 bil mellan bommen och gatan på andra sidan övergången.
Skylten kom till efter att bommen lade sig på taket på Swebus 3780 för några år sedan.
Föraren lyckades varken backa eller köra framåt så det blev en snabb evakuering av bussen.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 21 april 2011, 00:41:45 AM
Jag passar på att ladda upp en bild på Stopp-skylten på Hamngatan mot Järnvägsgatan i Arvika.
Det finns plats för max 1 bil mellan bommen och gatan på andra sidan övergången.
Skylten kom till efter att bommen lade sig på taket på Swebus 3780 för några år sedan.
Föraren lyckades varken backa eller köra framåt så det blev en snabb evakuering av bussen.


Förutom ett exempel på en väldigt dåligt planerad järnvägsövergång och korsning så innebär skylten ju inte obligatoriskt stopp utan att man skall stanna där om det inte är fritt fram att köra ut på den korsande vägen. Hur sedan detta skall fungera i praktiken för en buss undandrar sig mitt förstånd.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 april 2011, 08:09:54 AM
Förutom ett exempel på en väldigt dåligt planerad järnvägsövergång och korsning så innebär skylten ju inte obligatoriskt stopp utan att man skall stanna där om det inte är fritt fram att köra ut på den korsande vägen. Hur sedan detta skall fungera i praktiken för en buss undandrar sig mitt förstånd.

Påminner väldigt mycket om korsningen Funningenvägen/Varbergsvägen vid Osdal i Borås. Dessutom har Varbergsvägen ett krön precis intill korsningen så sikten mot Boråshållet när man ska svänga ut är nästan obefintlig. Det gäller att inse detta innan man står livsfarligt över järnvägsövergången. Riktigt bedrövlig typ av korsning är det.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

sukkeri

#37
Citat från: Lars skrivet 21 april 2011, 00:41:45 AM
Jag passar på att ladda upp en bild på Stopp-skylten på Hamngatan mot Järnvägsgatan i Arvika.
Det finns plats för max 1 bil mellan bommen och gatan på andra sidan övergången.
Skylten kom till efter att bommen lade sig på taket på Swebus 3780 för några år sedan.
Föraren lyckades varken backa eller köra framåt så det blev en snabb evakuering av bussen.

Det finns alltid en brytbult på bommarna så man kan kan komma "loss" ifall man hamnar mellan. Minns i början av -80 talet ringde en upprörd lokförare till hallå trafikant och påpekade att bommarna ger vika, hon hade kommit i en kurva när en bil stod på spåret och den flyttade sig till det andra spåret när den såg vilket spår tåget kom på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: sukkeri skrivet 22 april 2011, 17:32:32 PM

Det finns alltid en brytbult på bommarna så man kan kan momma "loss" ifall man hamnar mellan. Minns i början av -80 talet ringde en upprörd lokförare till hallå trafikant och påpekade att bommarna ger vika, hon hade kommit i en kurva när en bil stod på spåret och den flyttade sig till det andra spåret när den såg vilket spår tåget kom på.

Järnvägsbommar är konstruerade så att du alltid skall kunna köra genom dem. Visst är det risk för plåtskador på bilen och Trafikverket lär skicka en räkning på reparationen. Farbror domaren kan också ha synpunkter liksom Transportstyrelsen på ens lämplighet att inneha körkort. Men allt detta är ju bättre än att få fordon med förare och eventuella passagerare påkörda av ett tåg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andy

Skyltens utseende har hämtats från dess amerikanska förlaga, där praxis har varit att för tydlighetens skull skriva ut skyltens budskap på engelska. Skrivet på skylten är imperativformen av verbet "to stop", "att stanna". Hade man velat skriva på svenska på skylten borde man i så fall skriva "STANNA". Men eftersom skylten som helhet är välkänd i världen som markering för stopp-plikt, har skylten lämnats intakt (med undantag för typsnittsvariationer). Eftersom "stop" och "stopp" är mycket lika, har substantivet "stopp" fått användas om skylten och det man måste göra i vägkorsningen, även om verbet "stanna" hade varit aningen tydligare, men kopplingen till vägmärket svagare. Således, vill man skriva skyltens budskap på något annat sätt än genom en bild, t.ex. genom vägmarkering eller tilläggstavla, skriver man "stopp" eller "stopp-plikt" (eller "stopplikt" som är en sammandragning av "stopp" och "plikt").

"To stop" kan ju även betyda "att stoppa", d.v.s. att få något annat att stanna, men vi får anta att den avsedda betydelsen är att med fordonet själv stanna.