E20 som västgötsk motorväg - hur tror ni det går?

Startat av Stefan K, 21 februari 2011, 21:42:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Hur tror ni det går med utbyggnaden av motorväg/2+2 motortrafikled/2+2-väg genom Västergötland?
(möjligtvis med en 2+1 motortrafikled upp mot Närke)?
Antar att det blir en fortsättning genom Alingsås, men sedan är det väl svårt att säga.
Med erfarenhet från E6:ans utbyggnad så gissar jag på att hela E20 genom Västergötland är utbyggd till ovan nämnd standard kring år 2031.
Hoppas att detta inlägg inte sparas till detta datum ;)

Anders Noren

Tja, med samma praxis som längs E6 (motorväg om trafiken är minst 8 000 fordon per dygn) blir det motorväg upp till Mariestad, men inte längre än så.

Finns det något land i världen som bygger motorväg vid så små trafikmängder som vi gör i Sverige?

Uffe D

E20 Alingsås - Näs uppgraderas till motorväg
E20 förbi Götene har blivit motorväg
E20 Vara-Skara är 2+1 väg
Delvis 2+1 väg mellan Mariestad-Laxå.
Övriga sträckor är samma kostig som det har varit dom sista 20 åren

Olof Lagerkvist

Citat från: Anders Noren skrivet 22 februari 2011, 07:57:18 AM
Finns det något land i världen som bygger motorväg vid så små trafikmängder som vi gör i Sverige?

Motorvägen till Keflavik Flygplats på Island har inte heller särskilt mycket trafik. Dock är den inte formellt motorväg, men det beror mest på att isländsk trafiklagstiftning inte har någon definition av begreppet motorväg, men den är standardmässigt jämförbar med andra länders motorvägar.

Citat från: Uffe D skrivet 22 februari 2011, 18:34:44 PM
E20 Alingsås - Näs uppgraderas till motorväg
E20 förbi Götene har blivit motorväg
E20 Vara-Skara är 2+1 väg
Delvis 2+1 väg mellan Mariestad-Laxå.
Övriga sträckor är samma kostig som det har varit dom sista 20 åren

Framförallt den smala sträckan kring Hova och Alingsås-Vårdgårda är väl de man önskar sig ombyggda å det snaraste.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Christer K

Håller med att sträckan från Länsgränsen Örebro Län och förbi Hova till Gasstorp där 2+1 vägen börjar behövs byggas om snarast. Från Länsgränsen och mot Örebro så är det 2+1 väg via Laxå och efter Sandstubbetorp på E20 börjar motorvägen och den blir 2+1 väg 2 km öster om Köping då som E18, E20 svänger av vid Arboga och blir då vanlig landsväg en bit för att sedan bli 2+1 väg mot Eskilstuna där motortrafikled börjar i höjd med Broby.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

farsta

Får alltid en obehaglig känsla när jag närmar mig trakterna runt Mariestad. Känns otryggt och tycker att man läser om många olyckor just här. Usel väg plus att kanske många börjar att bli trötta ( 3 h från Sthlm och 2 h från Gbg). Såpass att jag brukar sänka farten och hålla ordentligt åt höger.....

Fredrik W

Citat från: Anders Noren skrivet 22 februari 2011, 07:57:18 AM
Tja, med samma praxis som längs E6 (motorväg om trafiken är minst 8 000 fordon per dygn) blir det motorväg upp till Mariestad, men inte längre än så.

Finns det något land i världen som bygger motorväg vid så små trafikmängder som vi gör i Sverige?

Danmarks motorvägsnät lär ha delar som är relativt lågt trafikerade, t ex på norra Jylland.

I Tyskland har jag för mig att det krävs en trafikmängd på 25 000 ÅDT för att motorväg ska komma på tal.

Marcus L

Ser ut som att planeringen för delen Alingsås - Vårgårda har kommit rätt långt, och det ser ut att bli motorväg. Har lite svårt att se var man ska "klämma in" kopplingen mellan nybyggd sträcka och slutet på dagens fyrfiliga tätortsgata genom Alingsås om man tänker på hur det ser ut där.
Sen återstår ju en liten lucka på dagens fyrfältsväg med plankorsningar väster om Alingsås som kommer behålla nuvarande standard och inte har någon bestämd tidsplan.
En förstudie finns för sträckan förbi Mariestad, eventuellt kan det bli motorväg där.

Uffe D

Citat från: Marcus L skrivet 24 februari 2011, 13:55:02 PM
Ser ut som att planeringen för delen Alingsås - Vårgårda har kommit rätt långt, och det ser ut att bli motorväg. Har lite svårt att se var man ska "klämma in" kopplingen mellan nybyggd sträcka och slutet på dagens fyrfiliga tätortsgata genom Alingsås om man tänker på hur det ser ut där.
Sen återstår ju en liten lucka på dagens fyrfältsväg med plankorsningar väster om Alingsås som kommer behålla nuvarande standard och inte har någon bestämd tidsplan.
En förstudie finns för sträckan förbi Mariestad, eventuellt kan det bli motorväg där.

Det pratas om en tunnel under Alingsås, men jag vet inte riktigt hur realistiska dom planerna är.

MrT6


På Trafikverkets hemsida står om E20 genom Alingsås detta:

I en förstudie från 2002 föreslås att E20 byggs om till fyrfältsväg i befintlig sträckning med trafikplatser vid Hedvigsberg, Sveaplan, Götaplan och Kristineholm.

E20 genomfart Alingsås finns med i den nationella planen för transportsystemet under perioden 2010-2021. Byggstart beräknas ske under 2016-2018. Kostnaden i 2008 års prisnivå är bedömd till 682 Mkr.


Jag tror att man kan glömma ev tunnel.

Bengt Jönsson

Citat från: Uffe D skrivet 22 februari 2011, 18:34:44 PM
E20 Alingsås - Näs uppgraderas till motorväg
E20 förbi Götene har blivit motorväg
E20 Vara-Skara är 2+1 väg
Delvis 2+1 väg mellan Mariestad-Laxå.
Övriga sträckor är samma kostig som det har varit dom sista 20 åren


.. och strax söder om Hova kan man se en milsten från 1700-talets början precis vid kanten av dagens E20...
;D

/B