Huvudmeny

110-20=90

Startat av CD, 20 februari 2011, 14:41:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

http://www.youtube.com/watch?v=ELJN-9pUAF8&feature=related
Ett tillbakablick till ett annat Sverige! 90 på motorvägen, rökning på arbetsplatsen...

riiga

Vad är historien bakom 90 på motorvägen?

Ersa

Youtube-användaren "erikbe99" har lagt upp många nostalgiska tv-klipp. :)

Olof Lagerkvist

Citat från: riiga skrivet 21 februari 2011, 12:34:17 PM
Vad är historien bakom 90 på motorvägen?

Detta var före katalysatorer blev vanliga i bilarna. Många bilar var också fortfarande 4-växlade. NOx-utsläppen var då enormt mycket högre vid 110 km/h än vid 90 km/h. Det var riktigt illa i närheten av motorvägarna med skador på vegetation och byggnader.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Bengt Jönsson

BMW:n i 5-serien med en 6:a under huven var väl nästan det "fetaste" man kunde ha då..
Naturligtvis med "biltelefon" (med kylflänsar) och centralenhet i skuffen
De riktigt "hotta" hade en handburen Ericsson-lur med idag bedrövlig batteritid.

OBS!  3,5 tums disketter!! Också det "hott"..
:D ;D 8)

Idag verkar det som om "FOLKUPPFOSTRINGSPROGRAMMET" Anslagstavlan lagts ner "tyvärr"..
:o :o

/B

Andersson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 mars 2011, 09:32:51 AM
BMW:n i 5-serien med en 6:a under huven var väl nästan det "fetaste" man kunde ha då..
/B

Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.

Bengt Jönsson

Citat från: Andersson skrivet 12 mars 2011, 19:26:51 PM
Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.


Ahh..
Att jag kunde glömma bort 80-talsikonen BMW 750 iAL
;D 8) :P
Helst med pumpande tysk-italiensk s.k "Eurodisco" i stereon med kassettspelare!

/B

Krille

[quote Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.
[/quote]

Vilket kultklipp! Med V12:an så bräckte man ju Mercedes som bara hade V8 som värst, men jag tror att 750:n kom 1988, och inte -87 som var introduktionsåret för E32:an.

/K

Bengt Jönsson

Citat från: Krille skrivet 12 mars 2011, 20:11:19 PM
[quote Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.


Vilket kultklipp! Med V12:an så bräckte man ju Mercedes som bara hade V8 som värst, men jag tror att 750:n kom 1988, och inte -87 som var introduktionsåret för E32:an.

/K

Enligt Wikipedia kom E32(2:a generationens 7-serie)  med V12:a just 1987..
En riktigt "fet" autobahnrökare...
8) ;D

/B

Krille

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 mars 2011, 20:14:51 PM
Enligt Wikipedia kom E32(2:a generationens 7-serie)  med V12:a just 1987..
En riktigt "fet" autobahnrökare...
8) ;D
/B

Hmm, enligt www.autopower.se så kom den 1988, men det kan ju vara när den först erbjöds i Sverige.
Tyska wikipedia anger också 1987 så vi kan nog slå fast att den verkligen släpptes då.
En ikon är den i vilket fall!

admin

Detta forum är inte avsett att diskutera olika bilmodeller utan vägar. Tillbaka till ämnet annars låses tråden.

Krille

Citat från: admin skrivet 12 mars 2011, 22:09:54 PM
Detta forum är inte avsett att diskutera olika bilmodeller utan vägar. Tillbaka till ämnet annars låses tråden.


Ja. Det är ju tråkigt att sidospår numera är totalförbjudet på Bussnack
Ber om ursäkt.

/K

Nor1

Citat från: Andersson skrivet 12 mars 2011, 19:26:51 PM
Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.
Har en kompis som hade en 750 iAL med V12:an ett tag, sicket j***a landsvägslok!!
Vi lyckades t.o.m på fyllan, pga storleken, att tjöta igenom den som lastbil på Svinesundsbron under en roadtrip till Lilleström!!!  ;D