Författare Ämne: 110-20=90  (läst 3590 gånger)

Utloggad CD

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 401
110-20=90
« skrivet: 20 februari 2011, 14:41:03 PM »
http://www.youtube.com/watch?v=ELJN-9pUAF8&feature=related
Ett tillbakablick till ett annat Sverige! 90 på motorvägen, rökning på arbetsplatsen...

Utloggad riiga

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 174
SV: 110-20=90
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2011, 12:34:17 PM »
Vad är historien bakom 90 på motorvägen?

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4504
SV: 110-20=90
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2011, 13:01:32 PM »
Youtube-användaren "erikbe99" har lagt upp många nostalgiska tv-klipp. :)

Utloggad Olof Lagerkvist

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1002
SV: 110-20=90
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2011, 14:32:12 PM »
Vad är historien bakom 90 på motorvägen?

Detta var före katalysatorer blev vanliga i bilarna. Många bilar var också fortfarande 4-växlade. NOx-utsläppen var då enormt mycket högre vid 110 km/h än vid 90 km/h. Det var riktigt illa i närheten av motorvägarna med skador på vegetation och byggnader.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

http://youtube.com/da9718
http://panoramio.com/user/654719
... -- -.... -..- -- -.-

Utloggad Bengt Jönsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1514
SV: 110-20=90
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2011, 09:32:51 AM »
BMW:n i 5-serien med en 6:a under huven var väl nästan det "fetaste" man kunde ha då..
Naturligtvis med "biltelefon" (med kylflänsar) och centralenhet i skuffen
De riktigt "hotta" hade en handburen Ericsson-lur med idag bedrövlig batteritid.

OBS!  3,5 tums disketter!! Också det "hott"..
 :D ;D 8)

Idag verkar det som om "FOLKUPPFOSTRINGSPROGRAMMET" Anslagstavlan lagts ner "tyvärr"..
 :o :o

/B

Utloggad Tor Andersson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 492
SV: 110-20=90
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2011, 19:26:51 PM »
BMW:n i 5-serien med en 6:a under huven var väl nästan det "fetaste" man kunde ha då..
/B

Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.
Tor Andersson

Utloggad Bengt Jönsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1514
SV: 110-20=90
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2011, 19:35:16 PM »
Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.


Ahh..
Att jag kunde glömma bort 80-talsikonen BMW 750 iAL
 ;D 8) :P
Helst med pumpande tysk-italiensk s.k "Eurodisco" i stereon med kassettspelare!

/B

Krille

  • Gäst
SV: 110-20=90
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2011, 20:11:19 PM »
[quote Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.
[/quote]

Vilket kultklipp! Med V12:an så bräckte man ju Mercedes som bara hade V8 som värst, men jag tror att 750:n kom 1988, och inte -87 som var introduktionsåret för E32:an.

/K

Utloggad Bengt Jönsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1514
SV: 110-20=90
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2011, 20:14:51 PM »
[quote Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.


Vilket kultklipp! Med V12:an så bräckte man ju Mercedes som bara hade V8 som värst, men jag tror att 750:n kom 1988, och inte -87 som var introduktionsåret för E32:an.

/K

Enligt Wikipedia kom E32(2:a generationens 7-serie)  med V12:a just 1987..
En riktigt "fet" autobahnrökare...
 8) ;D

/B

Krille

  • Gäst
SV: 110-20=90
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2011, 20:21:55 PM »
Enligt Wikipedia kom E32(2:a generationens 7-serie)  med V12:a just 1987..
En riktigt "fet" autobahnrökare...
 8) ;D
/B

Hmm, enligt www.autopower.se så kom den 1988, men det kan ju vara när den först erbjöds i Sverige.
Tyska wikipedia anger också 1987 så vi kan nog slå fast att den verkligen släpptes då.
En ikon är den i vilket fall!

Utloggad admin

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 291
SV: 110-20=90
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2011, 22:09:54 PM »
Detta forum är inte avsett att diskutera olika bilmodeller utan vägar. Tillbaka till ämnet annars låses tråden.

Krille

  • Gäst
SV: 110-20=90
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2011, 22:31:00 PM »
Detta forum är inte avsett att diskutera olika bilmodeller utan vägar. Tillbaka till ämnet annars låses tråden.


Ja. Det är ju tråkigt att sidospår numera är totalförbjudet på Bussnack
Ber om ursäkt.

/K

Nor1

  • Gäst
SV: 110-20=90
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2011, 22:39:27 PM »
Jag förstår vad du menar, och ser att du har skrivit nästan, men alla tyskarna (dom intressanta MB, BMW och Audi) erbjöd sedan länge V8or i flertalet modeller, och BMW hade presenterat sin (M70) V12a "redan" 1987 i sin 7-serie E32.
Har en kompis som hade en 750 iAL med V12:an ett tag, sicket j***a landsvägslok!!
Vi lyckades t.o.m på fyllan, pga storleken, att tjöta igenom den som lastbil på Svinesundsbron under en roadtrip till Lilleström!!!  ;D