Snart historia [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 16 februari 2011, 22:47:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

#15
Nä du tror jag inte dom hamnar säkert i skroten.
Blir då sista DABarna som är kvar i trafiken nu i Ängelholm, Dom som fanns i Eslöv har nog gjort sitt  ???
Vilka är kvar i livet är det Arriva 6493 o 6488 till slut 6490 eller 6491  ::) ???
Ska finnas några i Trelleborg med DABar men dom används inte.

Bernt Talbrant

Citat från: Mattias Möller. skrivet 17 februari 2011, 00:11:10 AM
Nä du tror jag inte dom hamnar säkert i skroten.
Blir då sista DABarna som är kvar i trafiken nu i Ängelholm, Dom som fanns i Eslöv har nog gjort sitt  ???
Vilka är kvar i livet är det Arriva 6493 o 6488 till slut 6490 eller 6491  ::) ???

Idag rullade 6488 och 6493 i Ängelholm.

Möllers

Då måste det vara Arriva 6490 och 6491an som är var i trelleborg då.
Så jag kommer åka till trelleborg nån gång till våren fota dom vet bara dom är instänka på nåt inspärrat område ska finnas några Omnicity med där inne.

Möllers

#18
Det som ska hänta i Malmö 27 Feb är så trist jag tycke verkligen om Volvo bussarna som rullar där nu.
Finns det inte några volvo som går bra som kanske få liva sitt sista liv i Helsingborg tänker mest på nån Volvo Normal buss inte nån ledbuss.

Bernt Talbrant

Citat från: Mattias Möller. skrivet 17 februari 2011, 00:11:10 AM
Nä du tror jag inte dom hamnar säkert i skroten.
Blir då sista DABarna som är kvar i trafiken nu i Ängelholm, Dom som fanns i Eslöv har nog gjort sitt  ???
Vilka är kvar i livet är det Arriva 6493 o 6488 till slut 6490 eller 6491  ::) ???
Ska finnas några i Trelleborg med DABar men dom används inte.

Reserv i Ängelholm ska väl 6492 vara - den är ännu i trafik i motsats till 6490 och 6491 som är avställda.

Peter L

Citat från: Tonnie skrivet 16 februari 2011, 23:45:37 PM
Enligt mina kontakter ska de MAN bussarna flyttas till Helsingborg. Kortvagnarna då, ledvagnarna stannar.

Förlåt, men nu tappade jag tråden lite...  ;) Nobina ska väl ta över ALLA Arrivas bussar enligt avtalet (standard är att alla bussar följer med) och sedan ska Nobina byta ut de äldre Volvo-bussarna mot nya Volvo 7700? Arriva kan väl då inte flytta några MAN till Helsingborg...?  :o

Eller vad är det jag missar?

Bernt Talbrant

Citat från: Peter L skrivet 17 februari 2011, 08:22:40 AM
Förlåt, men nu tappade jag tråden lite...  ;) Nobina ska väl ta över ALLA Arrivas bussar enligt avtalet (standard är att alla bussar följer med) och sedan ska Nobina byta ut de äldre Volvo-bussarna mot nya Volvo 7700? Arriva kan väl då inte flytta några MAN till Helsingborg...?  :o

Eller vad är det jag missar?

Det hänger väl på hur många nya bussar Nobina köpt och vad man kommit överens om mellan Arriva och Nobina. Själv har jag dålig koll på både hur många hyfsat nya MAN som Arriva har i Malmö och hur många Volvo 7700 Nobina köpt.

Walter

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 februari 2011, 09:56:52 AM
Det hänger väl på hur många nya bussar Nobina köpt och vad man kommit överens om mellan Arriva och Nobina. Själv har jag dålig koll på både hur många hyfsat nya MAN som Arriva har i Malmö och hur många Volvo 7700 Nobina köpt.

Alla MAN i Malmö tas över av Nobina och skall behållas. Nobina tar också enligt tidgare uppgift över alla Volvo-vagnar men de ska efterhand ersättas av nya 7700. Nobina har beställt 57 nya vagnar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bernt Talbrant

Citat från: Walter skrivet 17 februari 2011, 09:59:03 AM
Alla MAN i Malmö tas över av Nobina och skall behållas. Nobina tar också enligt tidgare uppgift över alla Volvo-vagnar men de ska efterhand ersättas av nya 7700. Nobina har beställt 57 nya vagnar.

Så siffran 57 jag läste i en artikel, och som jag även skrev i ett tidigare inlägg i tråden, stämmer alltså då.

Tonniiie

Citat från: Walter skrivet 17 februari 2011, 09:59:03 AM
Alla MAN i Malmö tas över av Nobina och skall behållas. Nobina tar också enligt tidgare uppgift över alla Volvo-vagnar men de ska efterhand ersättas av nya 7700. Nobina har beställt 57 nya vagnar.

Jag läste fel vad han skrev till mig beklagar för detta! Han skrev att det ska hämtas 10st från Malmö i slutet av Februari, Vilka bussar det handlar om nämnde han inte

"wij krijgen ca 10 st uit malmö naar helsingborg eind februari!" = Vi får ca 10 st från Malmö till Helsingborg i slutet av februari.

Undrar vilken det handlar om då.

Peter L

Citat från: Tonnie skrivet 17 februari 2011, 10:19:24 AM
Jag läste fel vad han skrev till mig beklagar för detta! Han skrev att det ska hämtas 10st från Malmö i slutet av Februari, Vilka bussar det handlar om nämnde han inte

"wij krijgen ca 10 st uit malmö naar helsingborg eind februari!" = Vi får ca 10 st från Malmö till Helsingborg i slutet av februari.

Undrar vilken det handlar om då.

Som Bernt skrev kanske man har kommit överens om att köpa tillbaka 10 stycken bussar eftersom Nobina redan har ersättare till dem på plats. I så fall lär det gälla de äldre B10BLE CNG (såvida det är kortvagnar, men det är väl troligt).

Arriva har väl 6516-6538 ("egna") samt 6830-6843 (från Swebus förra avtalsbytet, 4830-4843) av denna typ. Swebus gamla bussar är från 2000 och Arrivas från 2001. Totalt 36 bussar förutsatt att samtliga fortfarande är i trafik.

Jan

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 februari 2011, 00:01:15 AM
I Ängelholm är det ju inte heller så värst långt kvar innan Nobina tar över efter Arriva. Är det i oktober?

Nobina tar över i mitten av juni. Linje 510 den 1 oktober.
I branschen 37 år

Walter

Citat från: Peter L skrivet 17 februari 2011, 13:24:46 PM
Som Bernt skrev kanske man har kommit överens om att köpa tillbaka 10 stycken bussar eftersom Nobina redan har ersättare till dem på plats. I så fall lär det gälla de äldre B10BLE CNG (såvida det är kortvagnar, men det är väl troligt).

Arriva har väl 6516-6538 ("egna") samt 6830-6843 (från Swebus förra avtalsbytet, 4830-4843) av denna typ. Swebus gamla bussar är från 2000 och Arrivas från 2001. Totalt 36 bussar förutsatt att samtliga fortfarande är i trafik.


Arriva har ju även ett antal (4?) f.d danska omni-bussar i Malmö, gula till färgen, men dessa går ju på diesel så de lär inte hamna i Helsingborg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 17 februari 2011, 16:38:12 PM
Arriva har ju även ett antal (4?) f.d danska omni-bussar i Malmö, gula till färgen, men dessa går ju på diesel så de lär inte hamna i Helsingborg.

...och kan man anta att de inte följer med avtalet över till Nobina?

AO

Har de satt framdörrarna upp och ner?  ??? Tänkte på hur de är målade med det svarta nertill och det gröna upptil  ;)