Veolia - nytt och övertaligt i E4-trafiken - ny tråd

Startat av Greger Larsson, 16 februari 2011, 22:02:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2011, 11:35:37 AM
Routern är ju ingen större kostnad alls hårdvarumässigt, däremot om man ska dra fram 230 volts uttag till samtliga stolsrader inkl omvandlare som klarar belastningen från alla dessa uttag kostar det rejält med pengar.

En omvandlare som ger ren sinusvåg och 3000 watt kostar kring 7000:- + moms, räkna med fyra sådana.

En komplett installation med mobilt bredband, router och eluttag på samtliga rader lär hamna mellan 60-100 tkr

Billigt eller dyrt beror ju på vad man jämför med. En helt ny dubbeldäckare kostar ju säkerligen lite mer "rejält med pengar" jämfört med att uppgradera och lacka upp en äldre som man redan har i sin ägo. :)

Plejn

Hur rustas de gamla bussarna upp?
Blir det bara ny lack, eller gör man om på insidan också?  ::)

Dieselsmurfe

3019 bytte placering till ströms bärgningstjänst under tidigare vecka.

swedebear

Citat från: Plejn skrivet 17 april 2011, 19:04:41 PM
Hur rustas de gamla bussarna upp?
Blir det bara ny lack, eller gör man om på insidan också?  ::)

Skall se om jag märker någon skillnad idag, skall åka en eller två av dem när jag skall till Ullånger, beror på hur det gjort med södra omloppet
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

RoggaBoy

Citat från: swedebear skrivet 18 april 2011, 07:43:17 AM
Skall se om jag märker någon skillnad idag, skall åka en eller två av dem när jag skall till Ullånger, beror på hur det gjort med södra omloppet

Linje 100 Södra är det bara de äldre bussarna i det skick dom är i, dvs inga förbättringar i dessa bussar,

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 15 april 2011, 10:54:46 AM
Det beror helt på hur bussägaren valt att kopplat det hela. I regel brukar det finnas en strömbrytare vid förarplatsen, men utöver detta är det ett stort plus om uttagen automatiskt slås ifrån så fort motorn stängs av eller tändningen bryts. Detta då man med påslagna eluttag men avstängd motor lätt kan dränera batterierna helt under ett 10 min kort uppehåll, och då måste använda startkablar för att få igång bussen igen.

När motorn är avstängd så är det ingen el i eluttagen, men även då släcks alla destinationsskyltar till oss resenärers stora besvikelse då det är kopplat så. Då borde de vara en strömbrytare vid förarplatsen som en del förare inte vet av fast man fått utbildning på dessa nya bussar.

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 april 2011, 21:59:31 PM
110414:

Uppdaterat i listan i trådens början.
Samtliga nya bussar till Veolia är nu i trafik.
Ett antal bussar sålda och överförda till Bus Trade Center(idag!)
3018 åter från lackverkstaden med den nyare lacken(därmed besvaras frågan om vilken lack kvarvarande äldre bussar ska ha)



3056 inför avgång på linje 21 kl 07.40 från Skellefteå 12/4


3018 inför 14.00-avgången på linje 12 idag

Fast alla nya bussar är levererade så fortsätter man med de äldre bussarna i sin gamla lack efter E4:an på några turer senast igår, Måndag. Tråkigt att Länstrafiken och Veolia sa att det bara skulle bli nya bussar när det i verkligheten inte blev så alls. Är ju ändå rätt stor skillnad mellan de nya och de gamla bussarna...

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2011, 12:24:01 PM
Det jag ville ha sagt var att så länge ingen vill betala för den extra standard utöver avtalet så är det tveksamt om operatören vill ta den kostnaden själv, att man nu har kostat på gamla bussar en upprustning lär bero på att antalet fordon som beställaren (Länstrafikbolagen o Rikstrafiken) beställt inte kommer att räcka till

Ja, Länstrafiken säger ju att ALLA bussar skall ha eluttag och internet så har man inte nya bussar så det räcker så ska ju inte vi resenärer drabbas av den tabben?

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 19 april 2011, 20:37:02 PM
Fast alla nya bussar är levererade så fortsätter man med de äldre bussarna i sin gamla lack efter E4:an på några turer senast igår, Måndag. Tråkigt att Länstrafiken och Veolia sa att det bara skulle bli nya bussar när det i verkligheten inte blev så alls. Är ju ändå rätt stor skillnad mellan de nya och de gamla bussarna...

När och var skulle man ha sagt det?
Det har inte varit någon hemlighet att ett antal av de äldre bussarna skulle användas även i det nya kontraktet. Om inte har annat så har det stått skrivet i just denna tråd(för den som läst ordentligt ;)).

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 april 2011, 20:43:17 PM
När och var skulle man ha sagt det?
Det har inte varit någon hemlighet att ett antal av de äldre bussarna skulle användas även i det nya kontraktet. Om inte har annat så har det stått skrivet i just denna tråd(för den som läst ordentligt ;)).

Ja, man (Länstrafiken samt Veolia Umeå) har sagt de i tex lokalpressen och även personligt till mig, men sånt skall man väl inte lita på? Att en del skall behållas för Umeå - Sundsvall fram till 11/12 förstår jag så klart och de visste jag och hade inte krävt nåt nytt där heller på denna korta tid.

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 19 april 2011, 21:00:34 PM
Ja, man (Länstrafiken samt Veolia Umeå) har sagt de i tex lokalpressen och även personligt till mig, men sånt skall man väl inte lita på? Att en del skall behållas för Umeå - Sundsvall fram till 11/12 förstår jag så klart och de visste jag och hade inte krävt nåt nytt där heller på denna korta tid.

Visst har det stått i tidningarna att det skulle komma nya bussar, men knappast i klartext att det bara skulle vara nya. Av naturliga skäl vill man förstås gärna berätta om de nya bussarna, men det är knappast tekniskt möjligt att köra all E4-trafik norr om Umeå med endast 21(+3) bussar och det är säkerligen båda parter överens om.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 19 april 2011, 21:00:34 PM
Ja, man (Länstrafiken samt Veolia Umeå) har sagt de i tex lokalpressen och även personligt till mig, men sånt skall man väl inte lita på? Att en del skall behållas för Umeå - Sundsvall fram till 11/12 förstår jag så klart och de visste jag och hade inte krävt nåt nytt där heller på denna korta tid.

Vem är det som sagt detta personligt till dig? Trafikchefen på Veolia Västerbotten eller VD:n på Länstrafiken?

Bussmicke

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 april 2011, 20:43:17 PM
När och var skulle man ha sagt det?
Det har inte varit någon hemlighet att ett antal av de äldre bussarna skulle användas även i det nya kontraktet. Om inte har annat så har det stått skrivet i just denna tråd(för den som läst ordentligt ;)).

Hittills är det ju bara 3018 som har ny lack enligt listan i  tråden.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

swedebear

Skall strax åka (13.45) med Linje 10 mot Härnösand, se vilken vagn det blir som kör den turnen
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Jan

Varför blev det DD på linje 21, innan såg man mest 2267-2270 på den linjen?
I branschen 37 år