Författare Ämne: En skicklig förare  (läst 38988 gånger)

Uffe D

• Gäst
SV: En skicklig förare
« Svar #30 skrivet: 26 februari 2011, 14:34:40 PM »
http://www.youtube.com/watch?v=mbn5XoSBFk8

En annan "skicklig" förare ::)

Utloggad Drängen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1330
  • Husku´n kär
« Svar #31 skrivet: 26 februari 2011, 15:41:47 PM »
http://www.youtube.com/watch?v=mbn5XoSBFk8

En annan "skicklig" förare ::)
Det bästa är ju att han har kätting, å inte orkar lägga på dom.....

Uffe D

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 26 februari 2011, 22:42:47 PM »
Det bästa är ju att han har kätting, å inte orkar lägga på dom.....

Jag tror att han är en av många som har kätting med sig för att han måste, men inte har en aning om hur dom ska användas.

Utloggad mrshadow

• Medlem
  • Antal inlägg: 45
    • MrShadow
« Svar #33 skrivet: 19 mars 2011, 00:11:40 AM »
Men snökedjor tycker jag inte behövs i Sverige, här finns det ju inte direkt kolonnkörningar över fjället och såpass tuffa stigningar/nerförslut.

Kanske dags för en turistresa i de norra delarna av landet  ;)
Även så långt söderut som jämtland, dvs inte ens halvvägs från Göteborg till Kiruna, har man i vinter tidvis stängt en del vägsträckningar.
Finns en liten "pulkbacke" straxt väster Åre som varje vinter stökar till det rejält för alla andra än ortsborna.. Rännberg heter gårdarna mitt i backen varför det kallas Rännbergsbackarna. Där måste man nästan ha kjedjor på sommaren också  ;D
Det finns fler fjällöverfarter än du anar.. Kolla vad Flatruet är för något..

Uffe D

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 mars 2011, 00:19:18 AM »
Flatruet är väl stängd för tung trafik vintertid? Om inte annat så är det väl ingen riktig chaffis som tar den vägen vintertid, dom flesta jag har snackat med undviker den tom sommartid.

Utloggad Drängen

• Medlem
  • Husku´n kär
« Svar #35 skrivet: 19 mars 2011, 08:46:37 AM »
Då kan jag ju spä på Skuggans inlägg med att Skalstuvägen, mellan Duved och Norska gränsen var avstängd för nån helg sen. Kan också tillägga att Rännbergs har 10% stigning, vilket knäckt många framförallt utländska chaufförer. Längre tillbaka så gick dåvarande E 75, E 14 idag, via Alsen. Då måste man passera Bleckåsbacken, som började med en skymd kurva, följt av en smal bro. Också en utmaning för dåligt rustade danskar, framförallt. Själv ska jag gå från Levanger upp till, ( förhoppningsvis) Fauske imorrn. Får hoppas Saltfjellet är öppet, och att föret är bra.

Susanne

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 19 mars 2011, 09:10:10 AM »
Flatruet är väl stängd för tung trafik vintertid? Om inte annat så är det väl ingen riktig chaffis som tar den vägen vintertid, dom flesta jag har snackat med undviker den tom sommartid.

Flatruet är stängd då och då, beroende på väder och vind, vintertid.
Har besökt Härjedalen så gott som varje sommar de senaste 20 åren och då även Flatruet och jag har aldrig stött på ett tungt fordon på denna väg. Enbart turister och fartglada ortsbor.

Utloggad Ersa

• スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 4271
« Svar #37 skrivet: 19 mars 2011, 09:36:21 AM »
Då kan jag ju spä på Skuggans inlägg med att Skalstuvägen, mellan Duved och Norska gränsen var avstängd för nån helg sen. Kan också tillägga att Rännbergs har 10% stigning, vilket knäckt många framförallt utländska chaufförer.

Rännbergsbacken är ändå bra skyltad enligt svenska mått. En skylt som varnar för stigning, i kombination med en stor p-plats innan. Här är det ju tänkt att kättingen ska på, men några "kätting-på-skyltar" har vi ju tyvärr inte i detta land.
Från andra hållet i Norge när man åker från Stjørdal mot svenska gränsen finns det betydligt tydligare stora orangea skyltar som på tydlig norsk (och inget annat språk) upplyser om bruk av kjetting. Samt större p-platser vid sidan av vägen för detta ändamål.

Utloggad Drängen

• Medlem
  • Husku´n kär
« Svar #38 skrivet: 19 mars 2011, 09:55:36 AM »
Jo, numera rekommenderas kedjor före Rännbergs. Åkte där senast förra veckan, å då satt en sån skylt efter Staa. Körde f.ö spånskivor till Hommelvik i slutet på 70-talet med en NB 86 och 2-axlad vagn, tot.vikt ca: 42 ton. Vilket var ungefär 40 för mycket för dom 200 hästarna under huven... ;)

Utloggad mrshadow

• Medlem
    • MrShadow
« Svar #39 skrivet: 19 mars 2011, 20:14:04 PM »
Hmmm Man har en signatur.. men får heta något annat.. 8) Same same  ;D
Någon man känner kanske  :)
Det behöver ju inte bara vara långtradare som behöver kjedjor och fungerande diff.
Även budbilar kan ju ha det lite stökigt ibland, även om det inte ser så ut på bild:
http://www.mrshadow.se/pictures/Budbilen/
Var massäck den dagen, men det händer att det är min vardag också .

Utloggad Drängen

• Medlem
  • Husku´n kär
« Svar #40 skrivet: 19 mars 2011, 20:28:29 PM »
Jodå, Skuggis, vi är vänner på andra forum också...Gammal ÅW-dräng....Emigrerat till nabolandet, faktiskt. Och Ersa, på norska skyltarna visas ju kedjepålagda hjul, + att backens lutning anges i %.

Susanne

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 21 mars 2011, 15:30:53 PM »
Hmmm Man har en signatur.. men får heta något annat.. 8) Same same  ;D
Någon man känner kanske  :)
Det behöver ju inte bara vara långtradare som behöver kjedjor och fungerande diff.
Även budbilar kan ju ha det lite stökigt ibland, även om det inte ser så ut på bild:
http://www.mrshadow.se/pictures/Budbilen/
Var massäck den dagen, men det händer att det är min vardag också .

Kollade in din länk, kul att se lite vinterbilder från Härliga Härjedalen och Flatruetvägen förbi den kalla stugan Lillåsvallens gamla våffelstuga.

Utloggad mrshadow

• Medlem
    • MrShadow
« Svar #42 skrivet: 22 mars 2011, 22:25:51 PM »
Tisdag 2011-03-22 kl 22:25
Nu hjälper varesig skicklig förare, vinterdäck, diff eller snökjedjor...
Både Z 322 Skalstugevägen och Z 336 Kallsedet-Norska gränsen, är stängda för all trafik.
Lär inte öppna förren i morgon... tidigast...
Snöstorm med vindar upp mot 26m/s
Det kan nog vara läge att undvika E 14 också.. Gevsjön och Storlien har vindbyar på 23-24m/s
Bara att dra täcket över huvet och somna om  ;D

Utloggad Mikael Lövgren

• Medlem
  • Antal inlägg: 465
« Svar #43 skrivet: 24 mars 2011, 21:12:57 PM »
efter att precis kommit tillbaka från en liten tur med bussen från Ånn till Åre på E14 som var avstängd!!!
efter att ha pratat med lokalbefolkningen och lagt på kedjor som gav vi oss iväg. kännde ganska snabbt att det var ett onödigt arbete vi hade lagt ner med att montera kätting.. det var lite drivsnö bitvis på något ställe och när vi kom till Rännbergsbacken så var det grusat och bra före.. har svårt att tro att backen har en lutning på 10%. Bussen sackade inte ens i uppförsbacken.
så det där med de skyltarna är nog bara "skräckpropaganda".....
så nu är kättingen avmonterad för en snabbare transport hemåt imorgon, lite tråkigt att bara kunna köra i 50......
men nu är iaf passagerarna glada efter att ha kunnat handla godis, chips o läsk på ICA i Åre.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Utloggad Ersa

• スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 4271
« Svar #44 skrivet: 24 mars 2011, 21:22:55 PM »
efter att precis kommit tillbaka från en liten tur med bussen från Ånn till Åre på E14 som var avstängd!!!
efter att ha pratat med lokalbefolkningen och lagt på kedjor som gav vi oss iväg. kännde ganska snabbt att det var ett onödigt arbete vi hade lagt ner med att montera kätting.. det var lite drivsnö bitvis på något ställe och när vi kom till Rännbergsbacken så var det grusat och bra före.. har svårt att tro att backen har en lutning på 10%. Bussen sackade inte ens i uppförsbacken.
så det där med de skyltarna är nog bara "skräckpropaganda".....
så nu är kättingen avmonterad för en snabbare transport hemåt imorgon, lite tråkigt att bara kunna köra i 50......
men nu är iaf passagerarna glada efter att ha kunnat handla godis, chips o läsk på ICA i Åre.

Jag känner igen den där beskrivningen. Minns att det ofta bildades en lagom lång kö av osäkra bilister om skylten i Staa som blinkande berättade att E14 vidare västerut var stängd. Det hörde vardagen att två firmalackade VW Caraveller tillhörandes bussåkaren i Storlien då passerade hela kön och försvann i ett snömoln uppför Rännbergsbacken. Linje 571 gick som vanligt, men med två taxibilar istället för en 12-metersbuss. Lite kaxigt, men vet man om hur det ser ut på riktigt är det ju ingen fara.