Söndagsbild 124 (OBS 20 bilder)

Startat av Jona, 06 februari 2011, 00:07:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Vill börja med och förklara varför det blir så många bilder i en tråd. Det är nämligen så att det är så svårt och hitta ett bra och naturligt avbrott och bryta en söndagstråd för att fortsätta någon annan söndag. Eller dela tråden i 2 trådar, råkar man läsa tråd 2 först då blir kanske ordningen konstig och vissa saker som nämns kan upplevas konstiga innan man fått läsa del 1.
Delar jag tråden på 2 delar och fortsätter om 2 veckor med del 2 finns risken att mycket av den sammanhållna berättelsen går förlorad och man inte minns allt från föregående del.
Finns många anledningar till varför jag eller annan skribent inte vill dela trådarna i flera delar, och jag hoppas att om ingen nu citerar hela tråden så ska det väl fungera för dom flesta ändå utan långa laddtider.

Måndagen den 24 januari i år ringer en kompis på eftermiddagen och frågar vad jag ska göra i helgen? Jobba blir väl det vanliga svaret. Vill du åka med på en Kurs i Tidaholm, resa mat och logi är betalt och motprestationen är att du fotar någon bild under dessa dagar under kursen. Självklart hänger man ju med, ändrar mina dagar för arbete och torsdag eftermiddag samma vecka startade resan söderut.
Så fredagen mellan 12 och 16 kunde jag tillbringa i Skövde och lite av dagens bildskörd får ni nu se här.


Inte dagens första bild, eftersom jag började min fototur på Resecentrum men jag insåg ganska direkt att många linjer körde upp längs denna väg med namn Staketgatan så en promenad längs denna kändes som en bra idé just då.


Platsen i högra bildkant heter Sandtorget, men i mina ögon var det bara en stor p-plats. Linje 2 och 3 ersätts kvällar och helger av linje 5 som är en kombination av dom båda.

Från sandtorget finns en entre till Commerce och wikipedia berättar.
Commerce är ett köpcentrum i Skövde centrum med cirka 50 butiker och restauranger. Commerce köpcentrum byggdes 1990 när dåvarande Commerce slogs ihop med Domus genom att Långgatan som tidigare delade de båda varuhusen byggdes över. I och med detta bildades Skövdes och Skaraborgs första galleria.


Commerce har ingångar från Hertig Johans torg i söder, Rådhusgatan och Sandtorget i öster och Lögegatan i väster. Ursprungligen fanns även en ingång från Torggatan i norr men sedan Stadium byggt om och tagit över butikslokalerna på båda sidor om den ursprungliga gången har ingången stängts. Detta har varit föremål för en långdragen debatt i lokalmedia och kommunpolitiken eftersom det i detaljplanen för Skövde centrum slås fast att Commerce ska hållas öppet i alla väderstreck.

På Commerce finns ett parkeringshus i tre plan som nås från två infarter på Lögegatan. Med kollektivtrafik nås Commerce lättast via Sandtorget eller Skövde resecentrum cirka 300 meter gångväg från Commerce där tåg och regionala bussar stannar.


En landsortsbuss kommer rullande längs Staketgatan och har bara ett 20 tal meter kvar till hållplatsen vid Sandtorget.


Mercedes verkar vara det stora märket på bussarna som kör stadstrafiken i staden.


Medan volvo och scania står för stor del av landsbygdstrafiken.


Sandtorget igen, precis utanför bildens vänstra kant finns ena entren till Commerce.

Eft
Tänkte börja berätta lite om Själva staden Skövde. Även här öser jag information från Wikipedia.

Skövde är en tätort (stad) i Västergötland och centralort i Skövde kommun, Västra Götalands län samt kansliort för Skaraborgs tingsrätt.
Fram till 1997 låg Skövde i Skaraborgs län med länsbokstav R men 1997 slog man sig samman med en mängd grann-län och bildade Västergötland.


Staketgatan nära korsningen med Stationsgatan.

Järnvägen och Västra stambanan har haft avgörande betydelse för Skövdes utveckling med korta restider till såväl Göteborg (cirka en timme) som Stockholm (cirka två timmar). Restiderna mellan Skövde och angränsande städer är förhållandevis korta, och på 30 minuter i endera riktningen är man framme.


En volvo ska just lämna stationsgatan för att svänga vänster (bildmässigt höger) in på vad som är Skövde resecentrum.

Skövdes största privata arbetsgivare är Volvo Powertrain AB och Volvo Cars AB där Volvos motorer byggs. Företagen har tillsammans cirka 5 000 anställda (2005).


Strax efter kommer en stadsbuss som även den ska svänga in till resecentrum.

De många arbetstillfällena i Skövde har inneburit en ökad dagspendling till staden från grannkommunerna, vilket i sin tur har sporrat såväl kommunen som privata företag att satsa på nybyggnationer av bostäder.


Efter lunchavbrott så insåg jag att det verkar vara någon typ av rusning med många avgångar mellan 15:25 - 15:40 och därför kan en position nära resecentrum vara trevligt.


Linje 1 är en stadslinje i staden men den är även en expressbusslinje mellan Karlsborg i öster och Lidköping och Trollhättan i väster.

Staden Skövde grundlades redan på 1300-talet och fick stadsprivilegier någon gång på 1400-talet. Exakt när stadsprivilegierna utdelades vet man inte, men staden firade 600 år 2001. År 1746 besökte Carl von Linné Skövde och sägs ha uttalat de bevingade orden "Sköfde stad är mycken liten fläck"


linje 12 och 13 är industrilinjer som endast trafikeras i högtrafik.

Centrala Skövde förstördes i stor stadsbrand 1759. Ett kvarter med äldre trähus är dock bevarat och bildar tillsammans med en trädgård kulturreservatet Helénsparken. Det äldsta huset i parken, Helénstugan är från tidigt 1700-tal
Intill Hertig Johans torg ligger S:ta Helenas kyrka och kyrkparken.


Nobina 5999 är på väg mot Tibro i öster.

På Skövde Garnison finns även Garnisonsmuseet som har utställningar om försvaret och soldater genom tiderna. Dessutom har de Centrala soldatregistret som visat sig ovärderlig för exempelvis släktforskning.


Tegelhuset i bakgrunden är kulturhuset där även ett bibliotek finns.


Fler bussar lämnar resecentrum för färd mot granstäderna eller byarna runt omkring.


Linje 1 4 och 6 passerar på olika platser fler handelsplatser än det tidigare nämnda Commerce.

På Norrmalms handelsområde finns ett 20-tal butiker utefter Gustav Adolfsgatan och här ligger också det stora, nya köpcentrumet Elins Esplanad (f.d. Maxi-huset) med 30 butiker, MAXI Ica Stormarknad, restaurang och café. 1000 fria parkeringsplatser varav 200 i garage. Elins Esplanad invigdes 28 november 2008.

Stallsikens handelsområde är ett helt nytt volymhandelsområde i Skövde som byggt för att nya, stora butiker ska kunna öppna i Skövde, så som Biltema, Plantagen, Mio och Media Markt. Invigningen skedde etappvis med start våren 2008


En scania som en expresbuss på linje 1 mot Karlsborg vid Vättern i öster.

Vi fortsätter och berätta om Skövdes handelsområde trotts att denna linje inte passerar något av dom.

Skövde har tre handelsområden; Centrum, Norrmalm och Stallsiken, som alla ligger inom nära avstånd i staden. Därtill finns mer inriktad handel på flera andra områden i Skövde; Aspelund, Hasslum, Mariesjö, Hallenbergsrondellen, Karstorpsrondellen och Billingesluttningen


Sist ut i detta bildsvep, ända bussen i svepet som inte är från Nobina. Tibrobuss XPP332 som skolbuss svänger in på Stationsgatan från Staketgatan.

I utkanten av staden finns också Skövde Garnison, som är en av landets största med två regementen, Skaraborgs Regemente P4, Trängregementet, Logistikskolan samt Markstridsskolan.

I Hasslum finns SRTC, Swedish Rescue Training Centre (före detta Räddningsverkets övningsfält), som utbildar och övar inom risk- och säkerhetsområdet.

Det finns två kommunala gymnasieskolor i Skövde, Västerhöjdsgymnasiet och Kavelbrogymnasiet som numera verkar under det gemensamma namnet Gymnasium Skövde. Det finns dessutom en kommunal vuxenutbildning. Man har även en högskola i staden.

Skövde som Idrottsstad har länge varit fokuserat runt handboll men det finns även andra sporter på elit nivå som hamnat i skymundan som tex. Baseboll, Softboll och Taekwondo. Skövde kan titulera sig som handbollsstad då det är handboll som spelas på högst nivå för både herrar och damer

Det var lite om Skövde som jag genom wikipedia vill delge er.
Min tidtabell just nu för söndagsbilderna är varannan söndag, varje udda vecka alltså. Så väl mött om 2 veckor.

sammanställning tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jacob

Första bussen var klart den snyggaste stadsbussen jag sett på länge :) fina bilder! (som vanligt)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Instämer, visste inte du åkte söderut
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Trevligt du tog en tur ner till oss.. Skövde är väl enbart Mercedes numera om jag har minnet rätt .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2011, 01:58:33 AM
Instämer, visste inte du åkte söderut

Tack för alla glada kommentarer. Nej jag är inte så ofta i södra Sverige och normalt planerar jag en resa till grova drag några månader i förväg. Men blev inte så denna gång, utan blev en spontanresa och veckan var rätt för att få ledigt osv. Allt klaffade. Främst eftersom någon annan betalade och då är det ju bara tacka och ta emot.

/Jona
MVH Filosofen Jona