Orminge Centrum, Slussen, Stockholm Central och Södertälje. (12 bilder)

Startat av Gabi94, 04 februari 2011, 21:15:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Gabriel 94 skrivet 06 februari 2011, 00:29:25 AM
Jo, lite är du de nu, snälla du vi är nybörjare och inte proff som Bussmicke och Tommy E och dom andra.

Jag förstår inte ens vilket inlägg du svarar på.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: Gabriel 94 skrivet 06 februari 2011, 00:29:25 AM
Jo, lite är du de nu, snälla du vi är nybörjare och inte proff som Bussmicke och Tommy E och dom andra.

Oj, det är inte varje dag man blir kallad proffs! :D Det var inte illa, man tackar. :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se


Susanne

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 februari 2011, 00:20:47 AM
Säga vad man vill om Gabriel och Bussf-n. Kanske är dom inga riktiga bussfotografer, men små PR-genier är dom allt, för många andra kan bara drömma om att få samma respons som dom får på sina inlägg..(och jag är inte bitter) ;D

Det ligger nått i det du skriver.

the0fiskis

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 februari 2011, 00:20:47 AM
Säga vad man vill om Gabriel och Bussf-n. Kanske är dom inga riktiga bussfotografer, men små PR-genier är dom allt, för många andra kan bara drömma om att få samma respons som dom får på sina inlägg..(och jag är inte bitter) ;D
men är det rätt respons?

Jacob

Citat från: the0fiskis skrivet 07 februari 2011, 16:01:52 PM
men är det rätt respons?


Vad menar du med rätt respons? Ingen respons kan vara rätt eller fel. Däremot bra eller dålig.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob Almgren skrivet 07 februari 2011, 18:01:42 PM
Vad menar du med rätt respons? Ingen respons kan vara rätt eller fel. Däremot bra eller dålig.

Bra respons kan även betyda "mycket respons", medan dålig respons kan betyda "ingen eller liten respons".
Men jag förstår vad ni menar. I många fall ledde flera nya bildinlägg till konstruktiv kritik och tips, vilket togs som "icke önskad respons".

JDS

Citat från: Jacob Almgren skrivet 07 februari 2011, 18:01:42 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 07 februari 2011, 16:01:52 PM
men är det rätt respons?
Vad menar du med rätt respons? Ingen respons kan vara rätt eller fel. Däremot bra eller dålig.
//Jacob

Jodå, allt kan vara rätt eller fel! "Rätt" kan däremot betyda olika saker i olika sammanhang. Det som är rätt i handboll är inte automatiskt rätt i fotboll, och det som är rätt i Sverige är inte automatiskt rätt i Indien, och så vidare.

Jag tycker att the0fiskis har en poäng i sin fråga. Vissa bilder är kanske av den karaktären att de flesta tycker att det är en rätt dålig bild, som hade kunnat göras bättre. I det läget tycker jag väl att man kan lägga sig på fotografens nivå när man kommenterar bilder, d v s om fotografen är en 14-åring med mobilkamera så är det väl inte så hjälpsamt att börja propagera för systemkameror med stativ, det är liksom "fel" respons. Liksom om man skulle säga "Fin bild" när den inte har något som motiverar det.

Det är i alla fall rimligt att säga "Öva mer" till den som uppenbart behöver just öva mer. Det kallar jag i så fall för "rätt" respons.  :)

Ersa

Nja, nog tycker inte jag att det är "fel" att tipsa en ung nybörjare hur denne ska få till bra bilder. Visst kan man öva, men en klar begränsning sitter ju i den bristfälliga mobilkameran och hur mycket man än övar med vinklar kommer bilderna som tas i denna mobil alltid att vara korninga, gryniga och/eller suddiga.

När jag var ung och började med foto fick jag rätt gott om stöd från närstående, och bl.a en hyfsad kompaktkamera i present 1993. Varför ska fotointresserade ungdomar behöva nöta vidare med de allra sämsta kamerorna som finns idag (mobiltelefoner) när det numera finns gott om billiga hyfsade digitala kompaktkameror som är 10 ggr bättre? Jag säger inte att alla måste göra som min tremänning Malin 14 år, som skrapat ihop till en egen systemkamera som hon fotar i Västerbottensskogarna med. Men ett trappsteg upp till en viss teknisk nivå måste man ju nästan upp i om man vill börja öva på allvar.

Patrik

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 18:39:21 PM
Nja, nog tycker inte jag att det är "fel" att tipsa en ung nybörjare hur denne ska få till bra bilder. Visst kan man öva, men en klar begränsning sitter ju i den bristfälliga mobilkameran och hur mycket man än övar med vinklar kommer bilderna som tas i denna mobil alltid att vara korninga, gryniga och/eller suddiga.

När jag var ung och började med foto fick jag rätt gott om stöd från närstående, och bl.a en hyfsad kompaktkamera i present 1993. Varför ska fotointresserade ungdomar behöva nöta vidare med de allra sämsta kamerorna som finns idag (mobiltelefoner) när det numera finns gott om billiga hyfsade digitala kompaktkameror som är 10 ggr bättre? Jag säger inte att alla måste göra som min tremänning Malin 14 år, som skrapat ihop till en egen systemkamera som hon fotar i Västerbottensskogarna med. Men ett trappsteg upp till en viss teknisk nivå måste man ju nästan upp i om man vill börja öva på allvar.

Den där 14-åringen var fan bra på att fota...
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

the0fiskis

Citat från: Jacob Almgren skrivet 07 februari 2011, 18:01:42 PM
Vad menar du med rätt respons? Ingen respons kan vara rätt eller fel. Däremot bra eller dålig.

//Jacob
det jag mennar är det bra om man ser varje användare som ett företag, kommer folk komma i håg h*n som en bra fotograf eller en dålig och vilket är bäst
hoppas ni fattar annars kan jag förtydliga mer

JDS

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2011, 18:39:21 PM
Varför ska fotointresserade ungdomar behöva nöta vidare med de allra sämsta kamerorna som finns idag (mobiltelefoner) när det numera finns gott om billiga hyfsade digitala kompaktkameror som är 10 ggr bättre?

Det där har jag inte sagt, bara att det är... få se nu, jag citerar mig själv: "väl inte så hjälpsamt att börja propagera för systemkameror" i det läget.

Jacob

Citat från: JDS skrivet 07 februari 2011, 18:23:28 PM
Jodå, allt kan vara rätt eller fel! "Rätt" kan däremot betyda olika saker i olika sammanhang. Det som är rätt i handboll är inte automatiskt rätt i fotboll, och det som är rätt i Sverige är inte automatiskt rätt i Indien, och så vidare.

Jag tycker att the0fiskis har en poäng i sin fråga. Vissa bilder är kanske av den karaktären att de flesta tycker att det är en rätt dålig bild, som hade kunnat göras bättre. I det läget tycker jag väl att man kan lägga sig på fotografens nivå när man kommenterar bilder, d v s om fotografen är en 14-åring med mobilkamera så är det väl inte så hjälpsamt att börja propagera för systemkameror med stativ, det är liksom "fel" respons. Liksom om man skulle säga "Fin bild" när den inte har något som motiverar det.

Men i handboll och fotboll finns regler, och i Indien har man andra seder/lagar än i Sverige. Att säga att någons respons är rätt eller fel tycker jag är ungefär som att säga att någons åsikter är rätt eller fel. Varje enskild människa formar sin respons, liksom sina åsikter. Därför anser jag att det känns fel att säga rätt/fel respons.

Citat från: JDS skrivet 07 februari 2011, 18:48:49 PM
Det där har jag inte sagt, bara att det är... få se nu, jag citerar mig själv: "väl inte så hjälpsamt att börja propagera för systemkameror" i det läget.

Du glömde det sista...
"väl inte så hjälpsamt att börja propagera för systemkameror med stativ, det är liksom fel respons"

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 07 februari 2011, 18:48:49 PM
Det där har jag inte sagt, bara att det är... få se nu, jag citerar mig själv: "väl inte så hjälpsamt att börja propagera för systemkameror" i det läget.

Jag påstår inte heller att just du sagt det, utan jag är ute och svävar runt rent allmänt, som vanligt! ;)
Tvärtom anser jag att tips på hyfsad grundutrustning är en del av många hjälpsamma tips. Andra minst lika hjälpsamma tips är som du säger att öva och ta intryck från andra fotografers bilder. Dessa unga fotografer vill ju (förhoppningsvis) lära sig att ta bra skarpa bilder. Att kunna bli bättre på sin sak är ju det de flesta nybörjare oftast vill.