Orminge Centrum, Slussen, Stockholm Central och Södertälje. (12 bilder)

Startat av Gabi94, 04 februari 2011, 21:15:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Susanne skrivet 04 februari 2011, 21:59:59 PM
Det går mycket väl att ta bilder i mörker om bussen står stilla, vilket de flesta verkar göra här. Och man behöver inte stativ, men däremot en stadig hand och inte rubba annat än avtryckaren när du tar bilden. Det ser ut som du rör kameran/mobilen upp och ner då du tar bilden, då blir det på detta vis.
Använd naturliga stativ, bilden som jag tog på 515, den lååånga bussen använde jag ett elskåp som stativ.
Övning ger färdighet.

Ett vidareutvecklat tips är att förutom att ställa kameran på t.ex ett elskåp, även använda självutlösaren. Då är kameran garanterat fri från vibrationer när bilden tas. För även om kameran tycks stå stadigt på elskåpet så kan rörelsen när man trycker av bilden rubba den något.

Ett hårt underlag eller stativ betyder mer än vad man tror. Den här bilden hade blivit hur suddig och grynig som helst utan stativet, då kameran jag tog den med var helt värdelös i all form av mörker om den inte var helt blickstilla.


Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Gabriel 94 skrivet 04 februari 2011, 22:04:37 PM
Mobil, Sony Ericsson W595. Men annars kanske jag kör på dagen isället för kvällar och kanske solnedgång kanske gör också, och jag brukar skak lite och vet ej varför.

Sen är det ju dock så att bilder från mobilkameror aldrig kommer att bli lika bra som bilder från riktiga kameror. I ett fotoforum likt detta kommer det nog att bli en gnutta irritation om några nya fotografer plötsligt börjar ösa in mängder med mobilbilder. De kommer i varje fall inte att bli några positiva kommentarer under bilderna. Alternativt ledsnar de duktigaste systemkamerafotograferna på utvecklingen och trappar ner sin aktivitet på forumet, och då tappar vi ju alla den tillgång som deras kompetens medför.

Så hur ska vi göra för att varken "skrämma bort" yngre nybörjare eller äldre veteraner?

Susanne

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2011, 22:16:21 PM
Ett vidareutvecklat tips är att förutom att ställa kameran på t.ex ett elskåp, även använda självutlösaren. Då är kameran garanterat fri från vibrationer när bilden tas. För även om kameran tycks stå stadigt på elskåpet så kan rörelsen när man trycker av bilden rubba den något.

Ett hårt underlag eller stativ betyder mer än vad man tror. Den här bilden hade blivit hur suddig och grynig som helst utan stativet, då kameran jag tog den med var helt värdelös i all form av mörker om den inte var helt blickstilla.

Ja precis, jag missar detta, glömde att skriva med självutlösning, och det var exakt så jag tog den nämna bilden.
Nu kommer Gabriel ha svårt att ta sådana bilder med sin mobilkamera, för den går inte att ställa för sig själv.
Gabriel, du får skaffa dig en kamera, och träna och träna, övning ger färdighet.

Gabi94


Susanne

Citat från: Gabriel 94 skrivet 04 februari 2011, 22:32:41 PM
Min mobil har självutlösare, kan prova att använda den då.
Så långe du inte kan ställa den stadigt utan rörelse så spelar det ingen roll, bilderna kommer att bli av samma tidigare resultat.
Men prova detta.

Ersa

Citat från: Gabriel 94 skrivet 04 februari 2011, 22:32:41 PM
Min mobil har självutlösare, kan prova att använda den då.

Men en mobil har sällan ISO- och bländarinställningar man kan göra. Även om du blir en skicklig fotograf rent idé- och vinkelmässigt så kommer mobilen ändå att vara den svagaste länken i kedjan, dvs det som bromsar kvaliteten på dina framtida bilder. Vill du utvecklas som fotograf och kunna få till bilder både du och övriga deltagare på detta forum kommer att vara helnöjda med, så måste du precis som Susanne skriver nog skaffa dig en kamera innan du börjar öva och träna. Det räcker bra med en billigare kompaktkamera.




Andreas91

Gabriel, som jag skrev som kommentar i din första egna bildtråd (tror jag det var iaf), så skrev jag att allt tar tid här i livet och då även bussfotograferande. I förra tråden tycker jag verkligen att du fick till några riktigt fina bilder, trots att det bara var den andra bildserien här på forumet. Du skall veta att jag har haft oerhörda problem att få till t.ex. mörkerbilder, men till slut lossnar det. Ett tips från mig till dig: Jag springer runt med en digitalkamera (har ännu inte förskaffat mig en systemkamera) och har en småirriterande förmåga att nästan alltid glömma mitt stativ hemma. När det börjar skymma (i nuläget går det rätt snabbt, det börjar dyka upp en skak-symbol på kameran redan strax efter 3 på eftermiddagen, men det blir som tur är betydligt bättre när det blir ljusare ute), försök att stå helt blixtstilla med kameran framför ett stillastående objekt - för mig har det blivit helt omöjligt om objektet helt plötsligt har börjat röra på sig. Om det riskerar att bli stressigt, som jag brukar känna ibland, ta god tid på dig och försök flera gånger. Stort lycka till i framtiden, hoppas att det kommer att lösa sig nu med de tips som jag hoppas att jag kunde ge, samt de tips som de andra här på forumet har gett dig. Det kommer bli topp, tänk så! :)


Ersa

Bra sammanfattning, Andreas! Jag vill även flika in att de bästa bilderna brukar bli de man planerar och tar sig tid att få till bra. Ju mer bråttom man har, desto sämre brukar bilden bli. Man både kan och får så lov att ägna flera sekunder till att förbereda och arrangera en bild innan man knäpper av. Det vinner man så mycket på.

Bilden ovan ingår i en serie bilder jag knäppte under en hundpromenad. Den gamla labradoren var inte ett dugg road av all tidsödande stativplacerande och kamerainställningar jag var tvungen att genomföra inför varje bild. Det blev en rätt kort promenad avståndsmässigt, men den tog rejält med tid vill jag minnas. ;)

Gabi94

Dubbel tack för tipset Andreas, ska spara lite och köpa en, kanske annars går det med mobilen på dagsljus eller blir det värre, jag hade en tråd som heter Swebus, Nobina och Veolia, den tog jag med mobilen på dags ljus. Och Calken, Jacob och Tonnie tyckte att det gick bra. :) :D

Camilla

Man kan ju få rätt så hyfsade bilder med en moilkamera så därför bifogar jag en repris bild som är tagen med en sony ericsson K750I


Tagen med en sonny eriksson w750.