Från Mölndals kråka ska vi ut och åka

Startat av Bengt H, 31 januari 2011, 22:09:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Gamla torget i Mölndals kråka, den branta backen rakt upp genom Kvarnbyn, var länge ett nav i Mölndalsbussarnas linjenät. En sommardag 1970 tog jag och några vänner en tur därifrån med gamla O376, en Scania-Vabis B21 - Hägglund från 1948. Den hade då med sina 22 år på nacken uppnått en aktningsvärd ålder.

Bussen har kommit till Gamla torget och backar in till avgångsplatsen. Det var inte mycket utrymme för en bussterminal där.


Anslutande buss från Göteborg kommer ...


... och de som ska vidare med Heleneviksbussen har stigit över till O376


Ändhållplatsen vid Helenevik


Ytterligare en bild på bussen



Ulf Berlin

Hej.
Trevligt att du lägger med en tidtabell också,men den ställer till lite fundersamhet:
Enl söndagstiderna kan man anta att den tog 15-18 min att köra,men då måste det
ha varit 2 bussar i trafik klockan 7 på en lördagmorgon ???
Stämmer detta?/Ulf

Bengt H

Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 januari 2011, 23:20:46 PM
Hej.
Trevligt att du lägger med en tidtabell också,men den ställer till lite fundersamhet:
Enl söndagstiderna kan man anta att den tog 15-18 min att köra,men då måste det
ha varit 2 bussar i trafik klockan 7 på en lördagmorgon ???
Stämmer detta?/Ulf

Bussarna gick i omlopp på flera linjer, så det var inte specifikt antal bussar för en viss linje. Det framgår bland annat av att bussen vid vissa tillfällen slutar vid Gamla torget ("ög" vid avgångstiden från Helenvik) medan återgången utgår från Tempelgatan, ner i den nyare delen av
Mölndal (saknar "ög" vid avgångstiden från Tempelgatan). Bussen kommer då från en annan linje.

BengaB40

Hej! Härligt med en 40-tals Hägglundare! Men fronten med grillribborna och strålkastarna verkar vara ca mitten 50-tal! Ombyggd efter krock kanske? Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Tänkte precis skriva som BengaB40! Mindre vanligt att H-ombygga en så gammal buss.
Mvh Jan G

Ulf Berlin

Citat från: Bengt H skrivet 31 januari 2011, 23:32:50 PM
Bussarna gick i omlopp på flera linjer, så det var inte specifikt antal bussar för en viss linje. Det framgår bland annat av att bussen vid vissa tillfällen slutar vid Gamla torget ("ög" vid avgångstiden från Helenvik) medan återgången utgår från Tempelgatan, ner i den nyare delen av
Mölndal (saknar "ög" vid avgångstiden från Tempelgatan). Bussen kommer då från en annan linje.

Tack för det,men frågan kvarstår vad det fanns för underlag för att köra 30-min trafik klockan 7 på en lördagmorgon?/Ulf

Bengt H

#6
Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 februari 2011, 16:48:27 PM
Tack för det,men frågan kvarstår vad det fanns för underlag för att köra 30-min trafik klockan 7 på en lördagmorgon?/Ulf

Inte för jag har någon aning om hur direktör Sandeblad resonerade när han bestämde turerna – ja, jag tror faktiskt att han hade ett avgörande inflytande över tidtabellerna – men man får komma ihåg att det 1970 bara hade gått några få år sedan lediga lördagar blivt det normala. Jag tror att den huvudsakliga anledningen till att tidtabellen såg ut som den gjorde var tradition. Man körde efter i stort sett samma lista år efter år.

Edit: Har rättat direktörens namn.

Peter Öden

Hej !

Vilken härlig bild på en Hägglundare, noterat oxå att Scania-Vabis märket i stötfångaren
är av lite nyare årgång än bussen !

Tack  Bengt för alla trevliga nostagibilder du lägger ut !

Mvh Peter Ö

Svoca

I Svensk Busshistoria hittar man lite info om denna buss:
O 376, fd Y 316  ScV B21 årsmod. 1947 ch.nr 90399
Reg. 1956-05-22 på Mölndals Bil & Omnibus AB

Att bussen fått 50-talsgrill beror nog inte på någon krock. Bussen har, likt många andra Hägglundare från 1940- och 1950-talen, skickats till Hägglunds för karosserirenovering. Detta var en åtgärd som karosserifabriken utförde till
många bussägare. Sidoplåtarna revs av och karosseristommen sågs över och rostskyddades. Ofta monterades 50-talsfront med kromade grillribbor. Dock inte på alla renoverade karosser. Avvisarlister i hjulhöjd monterades och
lyktinfattningarna fram och bak utbyttes till 50-talsmodell. Sätena kläddes om och i vissa fall byttes väggfälten invändigt till modernare utförande. Bussägaren avgjorde hur mycket som skulle åtgärdas på resp. kaross. Därför var oftast inte den ena bussen lik den andra efter karosserirenovering.  I mitten av 1950-talet byttes oftast förkammarmotorerna ut mot heldiesel.
Aktuella buss fick säkert sin förkammarmotor typ D 604 utbytt mot en heldiesel av typ D 622.   

Greger Larsson

Citat från: Svoca skrivet 04 februari 2011, 16:11:30 PM
I Svensk Busshistoria hittar man lite info om denna buss:
O 376, fd Y 316  ScV B21 årsmod. 1947 ch.nr 90399
Reg. 1956-05-22 på Mölndals Bil & Omnibus AB

Att bussen fått 50-talsgrill beror nog inte på någon krock. Bussen har, likt många andra Hägglundare från 1940- och 1950-talen, skickats till Hägglunds för karosserirenovering. Detta var en åtgärd som karosserifabriken utförde till
många bussägare. Sidoplåtarna revs av och karosseristommen sågs över och rostskyddades. Ofta monterades 50-talsfront med kromade grillribbor. Dock inte på alla renoverade karosser. Avvisarlister i hjulhöjd monterades och
lyktinfattningarna fram och bak utbyttes till 50-talsmodell. Sätena kläddes om och i vissa fall byttes väggfälten invändigt till modernare utförande. Bussägaren avgjorde hur mycket som skulle åtgärdas på resp. kaross. Därför var oftast inte den ena bussen lik den andra efter karosserirenovering.  I mitten av 1950-talet byttes oftast förkammarmotorerna ut mot heldiesel.
Aktuella buss fick säkert sin förkammarmotor typ D 604 utbytt mot en heldiesel av typ D 622.   

Y läns register meddelar följande:

48-02-11 Sundsvalls Spårvägs AB
55-01-10 Busstrafiken Sundsvall-Skön AB
55-06-15 Bil&Buss i Sundsvall AB
55-10-04 Mölndals Bilomnibus AB
56-02-22 registrerad i O-län

Verkar väl högst sannolikt att den tillbringande en tid hos Hägglund&Söner i slutet av 1955..

Svoca

Tack för kompletterande info! Karosserirenovering hos Hägglunds skedde säkert mellan okt -55 och febr -56. Motorn
var säkert utbytt mot heldiesel innan eller om detta skedde under tiden för karosserirenoveringen. Vad jag minns fick
alla Scania-Vabis sina äldre (och ofta skadade) stötfångaremblem utbytta mot den nyare typen (tjockare bokstäver)  i samband med karosserirenovering.