Nya bilder från Berlin, idag den 31.5.2007

Startat av Marcus, 31 maj 2007, 19:33:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus

Var i Spandau idag, vädret var hyfsat så det gäller att passa på...  ;D






Kolla huset bakom!











Ersa


Andreas Ljungqvist

Mumma, detta gör gott i själen att se.. Får nog lägga in Berlin i planerna me snart..

bjalle

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 31 maj 2007, 20:13:22 PM
Mumma, detta gör gott i själen att se.. Får nog lägga in Berlin i planerna me snart..

Visst är det mycket man ska få in i planeringen

Snygga bilder för övrigt

Andreas Ljungqvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 31 maj 2007, 20:17:21 PM
Visst är det mycket man ska få in i planeringen

Snygga bilder för övrigt

Jo du, just nu är de massa trevliga ställen som planeras besökas.. Halland har vi ju pratat om oxå..

bjalle

Dagarna skulle ha 48h, veckorna 14 dagar...månaderna 8 veckor och året 24 månader ;D

Cyklisten

Trodde inte att de fortsätter att köra med de gamla Mercedes O450! :O Men de är väl i ganska bra skick?

Marcus

Tack för alla kommentarer! :) Angående de gamla bussarna med den beige lacken så ser man dem lite här och var faktiskt, även fast nya lacken överväger stort. Omlackering är det inte tal om!

Jonas Gustafsson

Fick intrycket när jag var i Berlin att BVG kör med "positiv särbehandling" av gamla östsidan av staden och har betydligt lägre medelålder på bussarna där. Under en timme vid S+U-Bahnhof Pankow såg jag t. ex. nästan uteslutande nya MB Citaro och Solaris.
De 12-15 år gamla MB O405GN-bussarna, liksom de äldsta dubbeldäckarna, såg man mest på västsidan.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Marcus

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 31 maj 2007, 22:09:05 PM
Fick intrycket när jag var i Berlin att BVG kör med "positiv särbehandling" av gamla östsidan av staden och har betydligt lägre medelålder på bussarna där. Under en timme vid S+U-Bahnhof Pankow såg jag t. ex. nästan uteslutande nya MB Citaro och Solaris.
De 12-15 år gamla MB O405GN-bussarna, liksom de äldsta dubbeldäckarna, såg man mest på västsidan.

//Jonas G

Mycket möjligt! Har åkt med en gammal O405GN i ost-territorium en gång, spårvagnsersättning från Berliner Allee/Indira Gandhi-Straße till någonstans i Lichtenberg. Då åker man även förbi en bussdepå (mitt emot Jüdische Friedhof kan nämnas för den som vill hitta dit). Det såg inte direkt stängt ut kan nämnas, frågan är vad de skulle säga om man travar in där...

christianm

Man får gratulera till trevliga bilder. Alltid kul med lite utländskt.

christian berg

Hej,

fina bilder från Berlin. Att de finns så många gamla led- och kortvagnar kvar från början av 90-talet i de gamla färgerna beror på att BVG gjorde en ovanlig lösning med leasing för den stora mängd bussar av detta slag som levererade 1997. Efter 8 år, dvs 2005 var man tvugna att lämna tillbaka dessa till tillverkaren och de nylevererade Solaris fick 2005 ersätta dessa istället för de äldre vagnarna från 92-96. När det gäller dessa går många av ledvagnaran nu i Spandau i väst medan nästan alla gamla kortvagnar finns i öst, främst depån Indira-Gandhistrasse mitt emot kyrkogården som nämns i tråden.

Beträffande dubbeldäckarna är de ännu äldre; de fem äldsta vagnarna i daglig trafik är från 1987 och det finns fortfarande en stor mängd av modell D88-D92. Lejonparten av D-vagnarna gick igenom en föryngringskur 1999-2003 med bl.a. ny lack. Bl.a. letade man fram ett 20-tal vagnar från 1988 som varit avställda i mer än tre år och var mer eller mindre skrotade och inkluderade dessa i upprustningsprogrammet. De äldsta dubbeldäckarna går i norra Berlin, bl.a. på linje 245 som passerar Hauptbahnhof. Annars har även här de äldsta vagnarna hmnat i östdepån Indira Gandhi Strasse för trfaik på bl.a turistlinjerna 100 och 200 tvärs genom centrum. Så sent som 2005 kunde gamla oreneverade vagnar från 1986 dyka upp på linje 100.

Hälsningar Christian B (som bodde i Berlin till 2006)

Bussmicke

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 31 maj 2007, 20:20:38 PM
Dagarna skulle ha 48h, veckorna 14 dagar...månaderna 8 veckor och året 24 månader ;D

Kan inte annat än hålla med.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RickardoF

snygga bilder och man känner ju igen sig!  ::)
Jag bor  i Berlin sådär på halvtid och det skulle vara kul att gå lite bussmupp här i staden innan du flyttat tillbaka... ;D
Även andra som tar en sväng förbi stan får gärna höra av dig!

Mvh Rickardo